Tijdens corona bovenaan in Google

De coronacrisis brengt ons heel wat nadelen. Aan de andere kant zie je een verschuiving van fysiek winkelen naar online shoppen. Het was sinds de corona crisis nog nooit zo makkelijk om een webshop te starten. Helaas is het hard werken om tijdens corona bovenaan in Google te staan. De concurrentie groeit, hoe weet je hier bovenuit te springen? Gelukkig zijn er een aantal slimme trucjes om de concurrenten achter je te laten.

Website of shop hoger in Google laten scoren

De groei van webshops tijdens corona is enorm. Alleen al die eerste lockdown zorgde voor een flinke groei van webwinkels. Nederlandse webwinkels wisten in het tweede kwartaal van 2020 maar liefst 55% meer omzet te realiseren. Omdat mensen inmiddels gewend zijn aan het online shoppen blijft deze markt groeien.

Dat is natuurlijk hartstikke goed nieuws, maar als beginnende of kleine webshop heb je vaak het nakijken. De grote concurrenten doen het altijd beter en staan bovenaan in Google. Toch kan ook jij je website of webshop hoger in Google laten scoren. Hieronder deel ik vijf praktische tips.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Tip 1: content, content en nog eens content

Heb je een webshop met 12 verschillende producten, verdeeld over twee pagina’s? Tel hier nog een homepage, over ons pagina en misschien nog een FAQ-pagina bij op en je website bestaat uit vijf pagina’s. Dit ziet er allemaal lekker compact en overzichtelijk uit en toegeven: dat is het ook. Helaas ga je hier niet mee scoren.

Wil je een wit voetje bij Google halen dan moet je voldoende content delen. Dit zijn de productfoto’s maar natuurlijk ook teksten. Denk hierbij aan productomschrijvingen, categorieteksten, content op de servicepagina’s en af en toe een interessante blogpost. Websites met de meeste content vallen het beste op en scoren beter in Google en andere zoekmachines.

Tip 2: geen kopie van een andere webshop

Het lijkt heel verleidelijk om andere webshops te kopiëren. Logisch, ze scoren goed in Google en dat wil jij natuurlijk ook. Daarom ben je al snel geneigd om andermans teksten over te nemen. Stiekem weet je ook wel dat dit niet netjes is maar het levert je hopelijk wel een goede positie op.

Vergeet dit soort praktijken heel snel. Ten eerste mag je niet andermans teksten kopiëren, dat is officieel strafbaar. Het kan je zomaar een flinke boete of misschien wel een rechtszaak opleveren. Aan de andere kant houdt Google ook niet van jatwerk. Wanneer de zoekmachine in de gaten krijgt dat je andermans werk kopieert en op je eigen website plaatst, dan zal Google dit afstraffen. Het gevolg: je zakt in ranking weg. Maak je het te bont dan kan Google je zelfs helemaal uit de zoekresultaten verwijderen.

Tip 3: zorg dat je wat te melden hebt

Er zijn aardig wat beginnende webshops die nietszeggende teksten plaatsen. Bijvoorbeeld een productomschrijvingen zoals “een mooie jas die je zeker moet kopen. Hij is voordelig en omdat je online bestelt sturen we hem op”. Tja, met dat stukje tekst kun je als consument niet veel. Beter had je dan helemaal niks bij het product kunnen plaatsen.

Nietszeggende teksten jagen je bezoekers weg. Je bent niet informatief genoeg en het prikkelt ook niet om iets te kopen. Je bezoekers gaan bij de concurrent shoppen maar nog erger: Google ziet ook dat je bezoekers voortijdig vertrekken. Wanneer dit te vaak gebeurt dan concludeert Google dat je webshop niet interessant genoeg is. Dit leidt weer tot een lagere positie in de organische zoekresultaten. Zorg dus dat je ook écht iets te melden hebt.

Tip 4: schakel een SEO tekstschrijver in

Deze had je misschien al aan voelen komen maar het is echt waar: schakel een professional in. Wil je tijdens corona bovenaan in Google staan dan heb je meer nodig dan wat zelfgeschreven teksten. Een goede SEO tekstschrijver scoort natuurlijk zelf hoog in Google. Je ontvangt de beste SEO teksten die je webshop een boost geven.

Tip 5: betaal niet teveel voor een SEO tekstschrijver

De laatste tip ligt in het verlengde van tip nummer 4. Ondanks dat de corona ervoor heeft gezorgd dat er steeds meer webshops bijkwamen, had dit juist een averechts effect op het ondernemen. Sommigen zijn zonder werk komen te zitten of moesten met minder rondkomen.

Wil je op de kosten besparen en toch bovenaan in Google staan, dan loont het zeker om eens kritisch naar de tarieven of de prijs te kijken.

Wil je ook tijdens corona bovenaan in Google staan en deze positie na de coronatijd aan blijven houden? Je weet wat je te doen staat: vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.