Zero click searches, zoekopdrachten waar je weinig aan hebt

Google probeert gebruikers steeds meer naar zich toe te trekken. De zoekmachine gaat hierbij voor een hoge gebruikservaring. Dit is soms ten nadelen van websites, want die krijgen dankzij Google minder bezoekers.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de zero click searches. Dit zijn zoekopdrachten waarbij Google zelf antwoord geeft waardoor de bezoeker niet naar een website klikt. Het levert je als website dus geen bezoekers en ook geen omzet op.

Toch hoeven zero click searches niet negatief te zijn. Je kunt ervan meeprofiteren. Ook kun je een aantal dingen doen om toch het organisch verkeer op te vangen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo werken zero click searches

Valt dat je op dat je, ondanks hoge posities in Google, minder organisch verkeer krijgt dan vroeger? Dit heeft allemaal met de zero click searches te maken. In 2022 eindigt 51% van alle zoekopdrachten zonder een klik naar een webpagina. Dit komt omdat gebruikers het antwoord op een vraag in Google zelf vinden.

Google doet dit met behulp van het Knowledge Panel. Dit is een infotabblad dat vaak bij de zoekresultaten verschijnt. Soms bovenaan de zoekresultaten, in andere gevallen aan de rechterkant van het scherm. Dit is ook afhankelijk van het apparaat van de gebruiker, want op mobiel wordt dit gestapeld waardoor het weer bovenaan het scherm verschijnt.

In het infotabblad staat een samenvatting die betrekking heeft op de zoekopdracht. Die samenvatting wordt aan de hand van verschillende webpagina’s gemaakt. Zo kan er in een samenvatting meer informatie over een land of persoon staan. Denk hierbij aan het aantal inwoners (land) of de geboortedatum (persoon).

Er kan ook andere informatie in het in infotabblad staan, bijvoorbeeld over gezondheid of informatie omtrent een evenement.

Wat Google hiermee wil bereiken

Zero click searches zijn voor Google heel belangrijk. Ze zorgen er namelijk voor dat gebruikers zo lang mogelijk op de zoekresultatenpagina blijven. Google haalt hier voordeel uit. Ten eerste bouwt het zo autoriteit op, en dit is belangrijk. Het is namelijk een feit dat zoekmachine Bing steeds meer aan populariteit wint, en dat wil Google natuurlijk voorkomen.

Daar komt nog bij dat er flink in de zoekmachine geadverteerd wordt. Dit is een belangrijke inkomstenbron voor de zoekmachine. Zonder die advertenties zou het hele systeem al snel in elkaar zakken.

Google wil niet dat gebruikers op een van de organische zoekresultaten klikt. Met behulp van Knowledge Panels houdt het de gebruikers op de eigen site. Die vinden de informatie die ze zoeken en leggen vervolgens hun aandacht op de advertenties. Een win-winsituatie voor zowel Google als de adverteerders. Maar niet voor de organische websites.

Gestructureerde gegevens aan je website toevoegen

Met behulp van schema.org is het mogelijk om zelf gestructureerde gegevens op je website in te sluiten. Denk hierbij aan een auteursnaam en publicatiedatum, dat vaak al automatisch in de zoekresultaten zichtbaar is. Maar je zou ook kunnen denken aan recepten, openingstijden, datum met betrekking tot een evenement, de prijs van een artikel of de beschikbaarheid van een dienst.

Waarom zou je gestructureerde gegevens toevoegen? Omdat je ervoor zorgt dat gebruikers direct antwoord op hun vragen krijgen. Sommige gebruikers willen toch meer weten en klikken door naar je website. Bovendien voorkom je dat gebruikers bij het infotabblad van Google blijven hangen.

Dieper ingaan op het onderwerp

Hoewel zero click searches vervelend zijn voor webmasters, want ze brengen het organisch verkeer omlaag, bieden ze ook kansen. Google kan wellicht kort antwoord geven op een vraag maar hier nooit diep genoeg op ingaan. Die kans moet je aangrijpen.

Creëer blogs of artikelen omtrent onderwerpen die van belang zijn voor je website en je publiek. Ga dieper op het onderwerp in. Maak geweldige inhoud waar bezoekers echt iets aan hebben. Wanneer ze je inhoud waardevol vinden dan komen ze vaker terug. Hiermee bouw je gelijk autoriteit op. Een goede autoriteit zorgt ervoor dat je hoger in de organische zoekresultaten scoort.

Hoe optimaliseer ik zero-click zoekopdrachten?

Er zijn wel wat dingen die je kunt doen om je website te optimaliseren voor zero-click zoekopdrachten. Ik heb het al even over gestructureerde gegevens oftewel featured snippets gehad, iets waar je zeker over na moet denken. Maar wist je dat je ook videofragmenten in de resultaten weer kan laten geven? Of tabelfragmenten? Veel webmasters maar ook webdesigners zijn zich hier niet bewust van.

Houd rekening met Rich Answers (rijke antwoorden). Stel dat je in Google zoekt naar de levensverwachting van een hond. Google geeft zelf het antwoord, zie de afbeelding hieronder.

Wist je dat Google dit antwoord van een webpagina haalt, zonder aan bronvermelding te doen? Google geeft aan dat het de website of de bron niet hoeft te vermelden omdat het hier om algemeen beschikbare informatie gaat.

Heel vervelend, want Google gaat er met de eer vandoor. Het is aan jou om te bekijken op welke vragen Google direct antwoord geeft en hier diepgaande artikelen over te schrijven.

Voer een zoektermenonderzoek uit en bedenk waar je over zou kunnen schrijven. Optimaliseer metatags waardoor je de clickfrequentie verhoogt. Verder zou je de website aan social media moeten koppelen en hier ook actief op moeten zijn. Als laatste is het belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren, een Google Mijn Bedrijf account aan te maken en de navigatie op je website te optimaliseren.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?