Google ranking dramatisch gedaald? In 7 stappen herstellen

Bijgewerkt: 23 september 2023

Google gedaald: in het kort

Een dramatische daling van je website heeft vaak met een algoritme-update te maken. Maar er kan ook sprake zijn van technische problemen, een inhoudswijziging of concurrenten die het beter doen. Daarnaast kun je een Google straf hebben gekregen.


Stel je voor: je hebt heel hard aan je website gewerkt. Eigenlijk ben je er wel trots op, en je weet zeker dat jouw content waardevol is voor het publiek. Maar plots dalen je rankings dramatisch. Je ziet 20% tot misschien wel 60% van het verkeer verdwijnen.

Dat het zweet je uitbreekt en dat je denkt dat er iets goed mis is, dat is heel begrijpelijk. Wat moet je doen?

Het is belangrijk de oorzaak van het probleem te achterhalen. Maar wel in de juiste volgorde, want dan weet je ook wat je moet doen.

1. Belangrijk: niet in paniek te raken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vroeger kon ik mij heel erg druk maken wanneer mijn website plots aan rankings verloor. Zelfs bij een vijftal posities. Tegenwoordig maak ik me niet eens druk wanneer ik plots 90% aan verkeer verlies.

Het overkomt ons allemaal. Vaak is het tijdelijk. Het kan dat Google aan het algoritme werkt. Wanneer je een flinke daling opmerkt, is het goed om de volgende dag nog eens te kijken. Wanneer het nog steeds niet hersteld is, blijf dan geduld houden. Een herstel vindt meestal binnen twee weken plaats.

Als je rankings niet herstellen, dan is er toch wat anders aan de hand. Het is dan belangrijk om te kijken of je website SEO-problemen heeft.

Een Google algoritme update

Je rankings in zoekmachine Bing zullen niet zo snel schommelen. Bij Google merk je dit wel, vooral na een algoritme update. Google voert ongeveer twee keer per jaar een grote update uit. Op dat moment merk je dat je website meer of juist minder verkeer krijgt.

Op het moment dat je meer verkeer krijgt ben je blij, en je komt niet in actie. Maar pas wanneer je meer dan 20% aan verkeer verliest, ga jij je zorgen maken. Dan pas valt het op dat er een Google algoritme is geweest.

Een van de grootste veranderingen na een algoritme update, was in september 2023. Websites die al jarenlang goed rankten, zagen ineens een verlies van 30% tot 50%. Dit had te maken met de Helpful Content Update. Google had als doel om mensen originele en nuttige inhoud te laten zien, gemaakt voor mensen en niet voor zoekmachines.

Na deze update waren de zoekresultaten heel vreemd. Enerzijds scoorden fora en nieuwswebsites plots heel hoog, samen met websites met lage kwaliteit content. Vaak ook nog eens content, gegenereerd door ChatGPT, met slechte inhoud.

Op zo’n moment is het een kwestie van afwachten. Je kunt niks anders doen dan 14 dagen toekijken hoe Google zijn update aanpast. Het is aan te raden om gedurende 14 dagen na de update nog helemaal niks te doen. Wacht op eventueel herstel.

Op het Google Search Status Dashboard zie je altijd of er sprake is van een algoritme update.

Zolang niet alles groen is afgevinkt, betekent dit dat Google ergens mee bezig is. In bovenstaande afbeelding zie je de i bij het gedeelte Ranking. Dit betekent dat Google nog aan de rankings werkt. Doe even niks, totdat je het groene vinkje ziet staan.

Goed om te weten

Ongeveer twee keer per jaar vindt er een grote algoritme update plaats. En ongeveer vier kleinere updates. Maar je moet weten dat Google dagelijks mini updates doorvoert. Meestal merk je hier niks van, maar soms ga je als gevolg hiervan wat lager ranken.


2. Kijk naar de impact van de daling

Soms lijkt het om een forse daling te gaan. Maar kijk vooral welke impact het op je omzet of inkomsten heeft. Zo had ik eens dat mijn zakelijke website na een update 30% aan verkeer verloor. Voor mijn belangrijkste zoekterm (SEO tekstschrijver) ging ik van positie 2 naar positie 24.

Afscheid nemen van mijn nummer-2 positie

Dat is als SEO-tekstschrijver heel pijnlijk, maar iets waar je weinig aan kunt doen. Je bent namelijk afhankelijk van de keuzes van Google.

Maar Google rankte mij op andere zoektermen hoger dan normaal. Hierdoor kreeg ik bezoekers die nog niet eerder met mijn website kennis hadden gemaakt. Dit leverde mij zoveel nieuwe opdrachten, dat ik uiteindelijk extra personeel aan moest nemen.

Wanneer je website in ranking daalt, hoeft dit dus niet altijd een negatieve invloed op je bedrijf, omzet of inkomen te hebben.

Bepaal dus wat op jou van toepassing is. Wanneer de daling wel van invloed is op je omzet of inkomsten, ga dan door naar de volgende stap.

ProTip

Maak een lijst van zoekopdrachten waarvoor je in ranking bent gedaald. Vermeld bij elke zoekopdracht de oude en nieuwe ranking en het verschil tussen deze twee. Noteer hierbij de datum waarop je eventuele wijzigingen op de pagina hebt aangebracht.


Technische aspecten van je website

Wanneer je website na een update is geraakt, kijk dan of dit met technische problemen te maken heeft. Bij een vorige update had Google de focus liggen op mobielvriendelijkheid. En bij een andere update juist op beveiliging (https). Het kan dus dat het nieuwe algoritme gericht is op een technisch aspect.

3. Technische veranderingen

Soms heeft de daling in ranking niet met een algoritme-update te maken, maar met technische veranderingen op je website. Misschien heb je canonieke URL’s gewijzigd. Of heb je iets gedaan met de Meta-robots-tag, waardoor je zoekmachines hebt verteld dat ze je pagina’s niet mogen indexeren.

Er kan ook een probleem zijn met het Robots.txt bestand. Hierdoor hebben zoekmachines geen toegang tot je website en kunnen ze deze dus niet indexeren.

Als laatste kan het dat er verkeerde omleidingen op je website zijn. Of dat zich een ander technisch probleem voordoet. Probeer je website op alle technische onderdelen te controleren. Heb je hier weinig kennis van, dan is het handig om een professional in te schakelen.

4. De kwaliteit van je inhoud

Het is belangrijk dat jouw inhoud waarde biedt aan het publiek. Of dit nu het algemeen publiek of je doelgroep is, de inhoud op je website moet iets toevoegen.

Natuurlijk spelen zoektermen nog steeds een belangrijke rol. Want ze geven richting zoekmachines een signaal af op welke zoektermen je wil ranken. Maar met zoektermen spammen, dat werkt tegenwoordig niet meer.

Wanneer je Google ranking hard is gedaald, kijk dan eens kritisch naar de inhoud van je webpagina’s. Zijn deze behulpzaam? Geven ze antwoord op een vraag of uitleg omtrent een probleem? Google wil dat je behulpzaam bent voor mensen. Je hoeft niet behulpzaam te zijn voor zoekmachines.

Dat vinden diverse experts ook. Zoals Helen, die duidelijk aangeeft dat het om kwaliteit draait. Niet om zoveel mogelijk zoektermen opnemen.

“De evolutie van SEO heeft een nieuw tijdperk ingeluid waarin kwaliteitsinhoud de boventoon voert. Voorbij zijn de dagen van het vullen van zoekwoorden…”

Helen Zhuravel – Directeur Productoplossingen – LinkedIn

Vaak vragen opdrachtgevers mij of ik ze kan helpen om te ranken op shorttail zoektermen zoals Smartphone, Kozijnen of Coaching. Dit zijn zoektermen met één woord. Als het je doel is om hierop te ranken, ben je verkeerd bezig. Bied waarde aan je doelgroep en je gaat vanzelf goed ranken.

5. Recente wijzigingen op je website

Google let goed op de kwaliteit van inhoud, maar ook op technische aspecten van je website. Of je nu voor, tijdens of na een update in ranking daalt, het kan met recente wijzigingen te maken hebben.

Misschien heb je blogs of teksten op je website aangepast of verwijderd. Maar het kan ook dat je technisch iets hebt aangepast.

Een daling in de organische zoekresultaten kan hier het gevolg van zijn. Maar dit is niet altijd slecht. Soms moet Google je webpagina’s opnieuw beoordelen. Geef het drie weken de tijd en kijk dan opnieuw naar je rankings. Gebruik hiervoor Google Search Console en Google Analytics.

Houd de statistieken een tijdje in de gaten. Kijk vooral naar zoektermen waar je nu slechter op rankt, of helemaal niet meer. Dit kan komen doordat je blogs verwijderd hebt, en hiermee dus ook relevante zoektermen. Maar het kan ook dat je de inhoud hebt aangepast waardoor je niet meer bij een zoekopdracht aansluit.

6. De interne linkstructuur is aangepast

Heb je onlangs wijzigingen met betrekking tot interne linkstructuur gedaan? Bijvoorbeeld links vanaf je homepage naar andere gezaghebbende pagina’s. Wanneer je dit veranderd hebt, leidt dit ertoe dat deze pagina’s niet meer zo goed ranken.

Zoiets zie ik vaak na een redesign gebeuren. Dus waarbij je het design van je website aanpast en te maken krijgt met een andere interne linkstructuur. Kijk dus even goed op welk moment je in ranking daalt. Is dit binnen drie weken nadat je de interne linkstructuur hebt aangepast, dan weet je waar het aan kan liggen.

SEO kun je niet aan- en uitzetten

Een veel voorkomend misverstand is dat je SEO eenvoudig aan en uit kunt zetten, wanneer het jou uitkomt. In werkelijkheid is het veel complexer. Het vraagt om een voortdurende inspanning.

Zoekmachine algoritmes veranderen voortdurend. Dit doen ze om gebruikers betere zoekresultaten te bieden. Dit betekent dat ook de SEO-richtlijnen en best pratices veranderen. Stop je met SEO, dan raak je achter. Hierdoor kun je jouw positie in de zoekresultaten verliezen.

Sommige webmasters denken dat een marketeer gewoon aan wat knopjes draait, en SEO staat aan of weer uit. Als marketeer is het soms lastig om hierop te reageren. Hoe leg je de klant uit dat SEO geen aan/uitknop heeft?

“Goedemorgen, de leads lopen wat achter; kunnen jullie SEO weer even aanzetten? … Luister, SEO is geen lichtschakelaar die je zomaar even omzet. Het is een proces van consistentie, geduld en strategie.”

Rick Zuiderbroek – LinkedIn

Je concurrenten werken waarschijnlijk elke dag aan hun SEO. Laat jij dit verslappen, dan nemen je concurrenten jouw positie in de zoekresultaten over. Je kunt dus niet zeggen dat je SEO even uitzet, en weer aan wanneer jij er zin in hebt.

7. Controleer of je een Google straf hebt gekregen

Soms krijgt je website straf van Google. Dit kan betrekking hebben op één pagina, maar ook op je gehele website. Hieronder zie je wat oorzaken van Google straf.

Overmatig gebruik van zoekwoorden: bijvoorbeeld op een onnatuurlijke manier zoekwoorden op je webpagina plaatsen. Of veelvuldig gebruik hiervan.

Inhoud van matige kwaliteit: je website bevat gekopieerde inhoud. Dit voegt geen waarde voor je bezoekers toe. Bovendien kan dit ook nog eens juridische gevolgen hebben.

Gekochte backlinks: het kopen van backlinks waardeert Google niet. Je moet backlinks als aanbevelingen zien. Hoe triest ben je om als bedrijf aanbevelingen te kopen?

Linksspammen: wanneer je irrelevante links naar je website laat plaatsen, kan Google dit straffen. De zoekmachine waardeert natuurlijke en kwalitatieve backlinks.

Cloaking: wanneer je verschillende inhoud aan bezoekers en zoekmachines toont, ben je hiermee zoekmachines aan het misleiden. Dit is een ernstige overtreding volgens de richtlijnen van Google.

Inhoud verbergen: sommige websites verbergen stukken tekst, bijvoorbeeld door witte tekst op een witte achtergrond te plaatsen. Dit doen ze om op bepaalde zoektermen hoger te ranken. Deze methode wordt door Google bestraft.

Er zijn nog meer zaken waarvoor je door Google wordt afgestraft. Hiervan word je niet op de hoogte gesteld. Maar je merkt het wel aan de lagere rankings. Bouw en beheer op een eerlijke manier je website. Creëer inhoud die voor je doelgroep is gemaakt, niet voor zoekmachines. En zorg dat je website technisch in orde is.

Klaar om je website naar een hoger niveau te tillen? Ook zoveel zin in blijvend succes? Neem vandaag nog contact op. Ontdek hoe ik jou en jouw bedrijf help bij het verbeteren van je online zichtbaarheid.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven