Tekstschrijver voor magazines

Bijgewerkt: 23 september 2023

Jouw verhaal is mijn verhaal. Heb je een tekstschrijver voor magazines nodig? Welkom bij Bianca Walraven! Dé copywriter voor (online) magazines.


Het inhuren van een freelancer tekstschrijver is een kosteneffectieve manier om je magazine te vullen. Met mijn kennis en ervaring help ik je doelen te bereiken. Profiteer van maximale flexibiliteit en voordelige tarieven.

Jouw idee, jouw magazine

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Of het nu om een bedrijfsmagazine of een magazine voor consumenten gaat, de inhoud moet goed zijn. Vaak heb je veel content nodig. Als ervaren tekstschrijver voor magazines verpak ik je boodschap in heldere taal.

Het blijft jouw idee en jouw magazine. Jij bepaalt het onderwerp, of we denken hier samen over na. Je hebt altijd inspraak op de uitwerking van een artikel, tekst of column.

Win tijd en kwaliteit voor je tijdschrift

Een succesvol tijdschrift opzetten en onderhouden vereist niet alleen toewijding, maar ook teksten die lezers boeien. Daarom ben ik er om jou te helpen. Samen met mijn team ben ik gespecialiseerd in het leveren van hoogwaardige content. Hiermee bespaar je niet alleen tijd, ook verbeter je de kwaliteit van het tijdschrift of magazine.

Vertrouw op professioneel maatwerk. Ik lever content op maat, afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Uiteraard past de content ook bij de thema’s van het tijdschrift.

Ik weet dat tijd kostbaar is. Daarom werkt mijn team snel en efficiënt. Zo beschik je altijd over actuele en relevante artikelen of columns.

Zelf ben ik in verschillende niches gespecialiseerd. Zo niet, dan is een van mijn teamleden dat wel. Zo kan ik boeiende en informatieve teksten leveren, die de lezers betrokken houden. Of je nu op zoek bent naar informatieve artikelen, opiniestukken, recensies of interviews, de stijl is goed aan te sluiten op die van jou.

SEO-optimalisatie

Voor online magazines is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie belangrijk. In dit geval zijn teksten geoptimaliseerd voor zoekmachines. Zo is het magazine beter vindbaar op het web. Een hogere ranking in de organische zoekresultaten betekent meer verkeer. Hoe meer bezoekers, hoe meer autoriteit je magazine opbouwt.

Daar komt nog bij dat je als online tijdschrift niet alleen naamsbekendheid opbouwt, maar ook betrouwbaarder overkomt. Dit is vooral belangrijk wanneer het tijdschrift gevoelige onderwerpen bespreekt. Bijvoorbeeld over opvoeding, gezondheid of financiën. Ook bedrijfsmagazines moeten een bepaalde betrouwbaarheid uitstralen.

Artikel voor magazine laten schrijven: de werkwijze

Je laat niet zomaar een artikel voor je magazine schrijven. Dit vraagt om een zorgvuldige planning en uitvoering. Het is namelijk belangrijk dat de tekst, het artikel of de column aantrekkelijk, informatief en boeiend is.

Het begint allemaal met contact opnemen. Laat mij weten dat je op zoek bent naar een tekstschrijver voor magazines. Samen bespreken we de mogelijkheden en kosten door.

Uiteindelijk begint het: je eerste artikel voor het tijdschrift laten maken. Hieronder een beknopte werkwijze. In alle stappen ontvang je begeleiding of wordt dit voor jou gedaan.

  1. Onderwerp bepalen, dit moet bij het thema en de doelgroep aansluiten.
  2. Het doel van het artikel: inspireren, overtuigen, informeren of entertainen.
  3. Onderzoek naar het onderwerp, waarbij betrouwbare bronnen worden geraadpleegd.
  4. Overzicht voor het artikel maken, zoals inleiding, kern, conclusie, tussenkopjes en nog veel meer.
  5. Titel en inleiding inclusief pakkende openingszin schrijven.
  6. De kern van het artikel schrijven.
  7. Eventueel: visuele elementen toevoegen (afbeeldingen, grafieken, illustraties).
  8. Conclusie schrijven.
  9. Bewerken en herschrijven.

De redactie van het magazine ontvangt het artikel. Soms zijn er wijzigingen nodig, geef dit zo snel mogelijk door. Een herschrijfronde zit altijd bij de prijs inbegrepen.

Redacteur bedrijfsmagazines

Naast tekstschrijver voor magazines ben ik ook inzetbaar als redacteur voor bedrijfsmagazines. Ik schrijf mee aan uitgaven van bedrijven en uitgevers. Of je nu op zoek bent naar een professionele uitstraling voor interne communicatie of hoogwaardige content, mijn redactiediensten zijn op jouw behoeften afgestemd.

  • Staat er een interview met iemand op de planning? Als redacteur zorg ik ervoor dat het interview vloeiend en begrijpelijk is.
  • Wil je een succesverhaal delen? Ik werk aan de verhaalopbouw, van introductie tot presentatie.
  • Een zakelijk en formeel imago behouden? Alle teksten weerspiegelen deze stijl.

Verschil tekstschrijver magazines en redacteur bedrijfsmagazines

Twijfel je over de specialist die je in moet schakelen? Mijn bedrijf voorziet in al je behoeften. Als tekstschrijver voor magazines creëer ik inhoud zoals artikelen, verhalen en interviews. Deze zijn gericht op het boeien en informeren van lezers.

Je schakelt een redacteur bedrijfsmagazines in voor het ontwikkelen van inhoud en het perfectioneren van bestaande inhoud. Ik bewaak de merkidentiteit van het bedrijf en zorg dat alle inhoud in lijn is met de communicatiestijl- en doelen van het bedrijf.

Over de kosten (prijzen)

Het inschakelen van een tekstschrijver of redacteur brengt kosten met zich mee. Hoge kosten werpen een drempel op. Of je nu een tijdschrift voor consumenten of een bedrijfsmagazine uitgeeft, een goede tekstschrijver/redacteur hoeft niet duur te zijn. Kies voor de betaalbare opties.

We werken niet met uurtarieven of woordtarieven. Dit is voor de opdrachtgever vaak weggegooid geld. Een fixed price is wel zo eerlijk.

Koop geen prepaid strippenkaart voor een langdurige samenwerking. Betaal geen € 200 voor een artikel of € 400 voor een interview.


Artikelen voor je magazine zijn mogelijk vanaf € 75. Een interview start vanaf € 200, inclusief uitwerken.

Meer weten? Neem contact op en vraag naar de tarievenkaart of een aangepaste offerte.


Meest gestelde vragen over magazines

Nog volop bezig met de ontwikkeling van een magazine? In het jaar 2015 ontwikkelde ik een eigen magazine voor ondernemers. Dit magazine is een aantal keren online uitgebracht. Hierna heb ik diverse bedrijven geholpen met het opzetten van een tijdschrift of bedrijfsmagazine. Hieronder geef ik antwoord op de meest gestelde vragen.

Hoeveel pagina’s moet een magazine hebben?

Het is gebruikelijk dat een magazine uit 20 tot 60 pagina’s bestaat. Meer wordt vaak onoverzichtelijk en duur, minder is minimalistisch.

Hoe zit een magazine in elkaar?

De voorkant bestaat uit de cover, ook wel het voorblad of de omslag (buitenkant) genoemd. Hierna volgt de inhoudsopgave. Vervolgens de editorial en colofon. Dan komt de inhoud, vaak bestaande uit nieuwsberichten, fotoreportages en interviews. Soms ook een enquête, quiz, fictief verhaal of een make-over.

Welk lettertype voor een magazine?

Kies voor een duidelijk leesbaar en rustig lettertype zoals Times New Roman, Garamond of Georgia. Titels en tussenkopjes mogen wel opvallender zijn.

Hoe duur is een magazine maken?

Dat hangt van verschillende factoren af. Doe je alles zelf, van ontwikkelen, schrijven tot uitgeven, dan ben je het goedkoopst uit. Wel moet je rekening houden met printkosten. Dit geldt uiteraard niet voor online magazines. Gemiddeld kost een fysiek magazine laten maken tussen de € 11 en € 18 per stuk. Hoe meer magazines, hoe goedkoper de kostprijs. Een online magazine laten vraagt om eenmalige kosten, hierna kun je dit zo vaak verspreiden als je wil.

Wat is het verschil tussen magazine en tijdschrift?

Eigenlijk is er geen verschil tussen deze twee. Magazine is het Engelse woord voor tijdschrift.

Welk papier voor magazine?

Voor een tastbaar tijdschrift is het aan te raden om voor stevig papier te kiezen. Maar dun papier is een stuk goedkoper. Het hangt dus ook van je budget af, waar je voor kiest.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven