SEO teksten met ChatGPT

Bijgewerkt: 31 augustus 2023

Je kent vast wel de talloze trainingen waarbij je leert werken met AI. Nagenoeg elke training belooft je dat je SEO teksten met ChatGPT kan maken. Nee dat kan het niet! Dit is misschien een domper op je enthousiasme, maar het is beter om de waarheid te kennen.

ChatGPT is een krachtig hulpmiddel voor het optimaliseren van website inhoud. Het helpt bij het verbeteren van de rankings in zoekmachines. Maar het kan simpelweg geen goede SEO-teksten maken.

ChatGPT vragen om een trefwoordonderzoek

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Steeds meer marketeers gebruiken ChatGPT voor het doen van een trefwoordenonderzoek. Het vinden van de belangrijkste zoekwoorden zijn belangrijk, want alleen zo kun je relevant verkeer naar je website leiden.

Ondanks dat ChatGPT in staat is om een trefwoordenonderzoek te doen, ontvang je alleen achterhaalde data. Deze AI-tool is voorzien van data tot eind 2021. Dit betekent dat je in 2023 en verder belangrijke en actuele trefwoorden mist.

Voor een trefwoordenonderzoek maak je beter gebruik van een SEO tool zoals Semrush of Ahrefs. Van dit soort tools weet je zeker dat de data redelijk actueel is.

Wil je het toch een keer met ChatGPT proberen? Dan is dit de prompt die je invoert:

Geef mij zoekwoorden met een hoog volume en een lage moeilijkheidsgraad voor [interesseonderwerp], alsof je een contentmarketeer bent.

Laat ChatGPT SEO teksten schrijven

Veel website-eigenaren, marketeers en copywriters vertrouwen volledig op ChatGPT. Ze gebruiken kunstmatige intelligentie voor het schrijven van teksten en blogs. Is dit een goed idee?

Ja en nee. ChatGPT brengt je op geweldige ideeën. Het kan zelfs aardige teksten en blogs schrijven. Maar het is belangrijk om de inhoud te controleren. Het is mij al vaker opgevallen dat er foutieve informatie in dit soort teksten staat. Hierdoor misleid je het publiek, en gaan ze je wantrouwen.

Een ander nadeel is dat ChatGPT moeilijk met zoektermen om kan gaan. Wanneer je aangeeft dat een bepaald zoekwoord in de tekst moet worden opgenomen, gebeurt dit weinig of juist te veel.

Probeer het zelf maar eens uit en gebruik onderstaande prompt om ChatGPT de juiste tekst te laten schrijven.

Genereer als ervaren copywriter een uitgebreid, SEO-geoptimaliseerd blogbericht voor het zoekwoord [X], gericht op een [X] publiek met een gewenste lengte van 1500-2000 woorden.

Twee dingen zullen je opvallen. Ten eerste dat het blogbericht geen 1500-2000 woorden lang is. ChatGPT kan maximaal 600 woorden per keer genereren. Daarom word je blogbericht ingekort tot 500-600 woorden.

Het tweede is het gebruik van de gewenste zoekterm. Het wordt of te weinig gebruikt, of er is sprake van overoptimalisatie. Zo kreeg ChatGPT het voor elkaar om maar liefst 13 keer de zoekterm in een tekst van 367 woorden op te nemen. Hier zal Google je op afstraffen.

Tips om SEO-teksten met ChatGPT te maken

Bovenstaande nadelen betekenen niet dat ChatGPT geheel onbruikbaar is. Het is nog steeds een prima hulpmiddel om SEO teksten te maken. Hieronder vind je een aantal nuttige tips om ChatGPT op de juiste manier in te zetten.

Inhoudsverbetering

Een van de beste functies van ChatGPT is dat het inhoud kan verbeteren. Bijvoorbeeld een tekst verbeteren zodat de inhoud relevant en informatief voor de doelgroep is. Of om inhoud op te splitsen en het leesbaarder te maken.

Je kunt de chatbot ook vragen om een call-to-action (CTA) aan een bestaande tekst toe te voegen. Of om een teksten herschrijven en relevante citaten en statistieken op te nemen.

Humor is een ijsbreker. Vraag ChatGPT om een tekst te verbeteren aan humor te gebruiken, zodat de inhoud leuker wordt.

En als laatste: je kunt de chatbot vragen om de inhoud te proef lezen. Geef aan dat je een melding wil ontvangen bij eventuele typefouten, grammaticale fouten of andere fouten.

De betrokkenheid van lezers stimuleren

SEO-teksten met ChatGPT maken is niet makkelijk. Maar de verschillende functies stellen je in staat om meer relevant publiek aan te trekken. Het begint met stimuleren van de betrokkenheid van lezers. Gebruik onderstaande prompt en zie hoe je huidige teksten de betrokkenheid verhogen:

Voeg iets aan deze tekst toe om de betrokkenheid van lezers te stimuleren, door vragen te stellen en uit te nodigen tot het geven van commentaar.

De kans is aanwezig dat ChatGPT je tekst gaat herschrijven, in plaats van een stukje tekst toevoegen. Wees in dit geval wat specifieker. Of gebruik herschreven stukjes om je tekst te verbeteren.

Waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van teksten en blogs

ChatGPT is een krachtige tekstgenerator. Toch zijn er enkele nadelen aan het gebruik hiervan. Het heeft een gebrek aan menselijk inzicht. Het kan namelijk geen rekening houden met menselijke emoties en de culturele context. Wil je SEO-teksten die aantrekkelijk zijn voor je publiek, dan moet je zelf nuances en menselijke emoties in je teksten opnemen.

De informatie is niet geheel foutloos. Soms bevatten dit soort teksten verouderde gegevens of zelfs grove fouten. In het begin zal foutieve inhoud niet direct invloed hebben op je rankings. Maar wanneer het publiek steeds vaker opmerkt dat je verkeerde informatie deelt, verlaten ze je website vaker dan gewenst. Dit is voor Google een signaal dat je inhoud niet bij de zoekopdracht aansluit. Of dat de kwaliteit van de inhoud te laag is.

ChatGPT mist de originaliteit en creativiteit van menselijke schrijvers. Hierdoor voelen veel van deze teksten voorspelbaar aan.

Als laatste heeft ChatGPT geen begrip van oorzaak-gevolg. Het kan verkeerde tips en adviezen of beledigende inhoud genereren, zonder zich bewust te zijn van de gevolgen.

Het verschil tussen ChatGPT en een echte SEO tekstschrijver

Wil je hoog in Google scoren? Dan is het belangrijk dat je unieke en waardevolle inhoud deelt. ChatGPT is te algemeen. Alle SEO teksten die door ChatGPT zijn gemaakt, lijken sterk op bestaande teksten. Hierdoor genereer je geen teksten met een unieke invalshoek.

Laat ChatGPT je ondersteunen, maar probeerteksten altijd zelf te schrijven. Heb je jouw moeite mee? Vertrouw dan op een professionele SEO tekstschrijver. Neem contact op, ik leg je graag meer uit over de werkwijze en lage kosten.

ChatGPT vragen om technische SEO

SEO-vriendelijke inhoud is belangrijk, het heeft een zware wegingsfactor (ongeveer 50%). Toch zijn ook de technische aspecten van je website belangrijk. Vraag ChatGPT om hreflang-tags te genereren, no-followlinks en canonicals voor een bepaalde URL te maken. Of een website te analyseren en verbetersuggesties te geven. Geeft ChatGPT aan dat het geen directe toegang tot een externe website kan krijgen? Vraag dan om een algemene tabel met technische SEO verbetersuggesties.

Je ziet dat er best veel mogelijkheden zijn om SEO middels AI te verbeteren. Maar SEO-teksten door ChatGPT laten maken? Liever niet!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven