Google PageRank: is het nog actueel?

Bijgewerkt: 2 januari 2023

Er wordt regelmatig gesproken over Google PageRank. Het gaat hier om de waarde die Google aan webpagina’s meegeeft. De waarheid is dat de PageRank helemaal niet meer actueel is. Toch houden sommige marketeers of SEO’ers hieraan vast.

In 2013 heeft Google aangegeven dat het PageRank heeft vervangen voor Hummingbird. Wil je toch weten of deze oude methode iets voor je website kan betekenen? Ik leg hier meer over uit.

Van 1998 tot 2013

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Toen Google in 1997 werd bedach, moest er natuurlijk een methode komen om webpagina’s te ordenen. In 1998 werd er octrooi aangevraagd op PageRank. Het was tevens het handelsmerk van de zoekmachine.

PageRank was lange tijd een belangrijke parameter waarop het zoekmodel gebaseerd was. Oftewel: een meetbare eigenschap.

Google werkte in het begin heel anders dan nu. Het wist niet zo goed hoe het zoekresultaten moest rangschikken, want welke webpagina was nu belangrijk? Daarom werd gekeken naar het aantal inkomende links. Wanneer een website veel backlinks ontving moest deze wel belangrijk zijn. Meer zoals “als er veel over gepraat wordt dan is het belangrijk”.

Niet alleen is PageRank in 2013 verdwenen, maar ook de manier waarop Google de volgorde van zoekresultaten bepaalt.

Het verhogen van de PageRank

PageRank stond lange tijd voor de waarde van een webpagina. Hoe hoger de PageRank, hoe hoger de webpagina in de organische zoekresultaten scoorde. Het was heel makkelijk om de waarde te verhogen. Dit werd middels linkbuilding gedaan.

Tegenwoordig bestaat linkbuilding nog steeds, maar niet meer zoals vroeger. In de beginperiode kon een pagina, laat het heb een pagina A noemen, verwijzen naar pagina B, die op een geheel andere website stond. Hoe meer pagina’s naar pagina B verwezen, hoe hoger de PageRank van pagina B.

Webpagina’s met veel backlinks kregen een hoge PageRank en dus ook een hoge positie in de organische zoekresultaten. Je ziet, het was kinderspel om de positie van webpagina’s te beïnvloeden, zowel in positieve als negatieve zin.

Waarom PageRank is verdwenen

In de Google Toolbar kon je kijken wat de PageRank van een webpagina was. Er verscheen dan een groen icoontje. Aan de hand hiervan zag je hoeveel externe links naar de pagina leiden. Elke externe link betekende een extra punt. Stond er bijvoorbeeld een 4 dan betekende dit dat de webpagina vier externe links binnenkreeg.

Nou ja, zo werkte het ongeveer. Want niet elke link was even waardevol. Met sommige links kreeg je een hogere waarde toegewezen.

PageRank verdween toen steeds meer marketeers er misbruik van gingen maken. Er werden zogenaamde PageRank-boosters verkocht. Een website kon heel veel externe backlinks krijgen om zo de waarde van de webpagina te verhogen.

Hierna volgde de spamlinks maar wat Google ook probeerde en blokkeerde, mensen bleven er maar misbruik van maken. En dat is precies de reden waarom Google uiteindelijk heeft besloten om PageRank eruit te gooien.

Ja, de PageRank bestaat nog maar is moeilijk te vinden

Voor intern Googlegebruik bestaat de PageRank nog. Hij is niet zomaar voor het publiek beschikbaar. Sinds 2009 is deze functie uit de webmaster tool verdwenen. Sinds 2013 is PageRank ook niet meer voorzien van een update en in 2016 gaf Google aan dat het project officieel overleden was.

Het alternatief: Moz Domain Authority

Voor PageRank zijn er wel wat alternatieven. Het beste alternatief is Moz Domain Authority, hoewel deze ook niet volledig betrouwbaar is. Overigens is het nooit betrouwbaar om alleen naar backlinks/externe links bekijken. Goede content genereert automatisch backlinks. Daarom zou goede content ook de meest belangrijke activiteit moeten zijn.

Verder zijn er marketeers die kijken naar Majestic en de TrustFlow die hierbij hoort. Deze score is vooral interessant bij de verkoop van een website, maar het zegt verder heel weinig over de kwaliteit, autoriteit en betrouwbaarheid. Ik heb ook geen idee waarom marketeers of webmasters hier überhaupt nog naar kijken.

Google Hummingbird

Toen Google in 2013 PageRank verving voor Hummingbird was het natuurlijk de vraag welke meerwaarde dit bood. Op zich is dit wel duidelijk: Hummingbird richt zich op zoekopdrachten in natuurlijke taal. Hierbij wordt rekening gehouden met gebruikte zoekwoorden.

Dit betekent dat Google Hummingbird niet meer zo naar backlinks kijkt. Natuurlijk spelen backlinks nog een rol, maar deze rol is ontzettend klein geworden. In 2022 gaf Google aan dat backlinks in de toekomst nog onbelangrijker zullen zijn.

De conclusie is dan ook dat je de focus altijd op het creëren van kwalitatieve content moet leggen. Niet op het verzamelen van backlinks. En ook niet kijken wat de PageRank, Moz of Majestic score is. Want dit soort scores zijn nietszeggend.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven