Het verschil tussen een slechte en goede tekstschrijver

Bijgewerkt: 2 januari 2023

Tienduizenden tekstschrijvers zijn in Nederland actief, je hebt het voor het uitkiezen. De een vraagt € 75 voor een blog of tekst, de ander durft het op € 200 te houden. Aan de prijs lees je niet af of je de juiste kwaliteit ontvangt. Herken het verschil tussen een slechte en goede tekstschrijver.

De werkzaamheden van een tekstschrijver

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat doet een tekstschrijver precies en waarom heb je deze nodig? Een tekstschrijver creëert, en de naam zegt het al, teksten. Die teksten kunnen bedoeld zijn voor een website of webshop, nieuwsbrief, nieuwsbericht, e-mail, boek, brochure en nog veel meer.

Het is dan ook belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten tekstschrijvers of copywriters:

  • SEO tekstschrijver – creëert SEO-teksten die hoger in Google scoren
  • Normale tekstschrijver – voor algemene webteksten
  • SEA schrijver – advertentieteksten voor zoekmachines
  • Copyrwriter- algemene advertentieteksten en verkoopteksten
  • Auteur – boeken schrijven
  • Journalist – nieuwsberichten

Overigens zijn er veel tekstschrijvers die meerdere taken op zich nemen. Zo kan iemand zich bezighouden met advertentieteksten, nieuwsberichten en blogs.

Dit is een slechte copywriter

Hoe herken je een slechte copywriter? Moeilijk te zeggen, want wat voor de een slecht is zal voor de ander nog redelijk goed ogen. Een slechte copywriter herken je vaak aan het volgende:

  • Weet niet goed in Google en andere zoekmachines te scoren
  • Schrijft teksten die onvoldoende omzet realiseren

Dat zijn de twee belangrijkste kenmerken van een slechte tekstschrijver. Maar hoe zit het met iemand die veel taalfouten maakt, is dit ook iemand die slecht is? Misschien heeft deze persoon moeite met taal en spelling maar weet wel hoog in Google te scoren. Want ja: ook met taalfouten kun je topposities in Google en andere zoekmachines behalen.

Daarnaast kan iemand die taalfouten maakt toch goede verkoopteksten creëren. Wanneer bezoekers voor het verhaal vallen en hierbij minder op fouten letten, dan kan dit goed uitpakken.

Over het algemeen is het wel zo dat een slechte copywriter die veel taalfouten maakt niet de allerbeste keuze is.

Zo herken je een goede tekstschrijver

De lijn tussen een slechte en goede tekstschrijver is heel dun. Dit komt omdat iedereen hier een andere mening over heeft. Je hebt hierboven al kunnen lezen hoe je een slechte tekstschrijver herkent. Hieronder volgen de kenmerken van een goede copywriter:

  • Scoort met de eigen website hoog in Google
  • Laat klanten hoger in Google scoren
  • Schrijft goede verkoopteksten

En misschien wel het belangrijkste, een goede tekstschrijver is betaalbaar. Ook hier zijn de meningen fors over verdeeld, vooral vanuit de tekstschrijvers zelf. Want die vinden dat ze altijd slecht betaald krijgen. Maar is dit wel zo?

Over de tarieven (prijzen)

Wat kost een goede tekstschrijver? Voor een tientje per tekst moet je de verwachtingen niet al te hoog leggen. Natuurlijk kun je er prima teksten voor ontvangen, maar de vraag is of ze ook omzet realiseren. Of bezoekers vanuit Google aantrekken.

Het gemiddelde tarief van de beste tekstschrijvers ligt tussen de € 70 en € 125 per tekst, artikel of blog. Met een tarief van € 75 per tekst (december 2022) betaal je bij mij nooit teveel. Vraag de meest actuele tarievenkaart aan.

Wanneer je € 150 of misschien wel € 200 per tekst moet betalen, gaat het dan om een goede tekstschrijver? Helaas is het niet zo dat je aan de prijs kunt zien of je de allerbeste kwaliteit ontvangt. De prijs is afhankelijk van onderstaande factoren:

  • Tekstschrijvers met weinig klanten hanteren soms hogere tarieven, om zo toch een standaard maandinkomen te realiseren
  • Een copywriter die zeer langzaam werkt, bijvoorbeeld 2,5 uur over een blog doet, zal ook een stuk duurder zijn dan de collega die vlot doorwerkt
  • Heeft de tekstschrijver moeite met het perfectioneren van de tekst, dan kost het meer tijd en ben je dus ook meer geld kwijt
  • Sommigen ‘komen hun bed niet uit’ voor € 75 per tekst: ze vinden dit bedrag te min

Er zijn dus verschillende redenen of oorzaken waarom een tekstschrijver duur is. Hierbij moet ik wel zeggen dat duur heel betrekkelijk is. Bedrijven met een groot budget vinden € 100 helemaal niet duur, maar voor de kleine ondernemer kan dit het budget ver te boven gaan.

Waarom je voor een SEO tekstschrijver moet gaan

Let op het verschil tussen een slechte en goede tekstschrijver, maar ook een normale en SEO tekstschrijver. Wil je hoog in Google scoren en op die manier meer bezoekers naar je website trekken? Dan heb je bijna altijd een SEO tekstschrijver nodig.

Het verschil zit hem in de kennis omtrent zoekmachineoptimalisatie. Een goede SEO tekstschrijver toont aan dat het makkelijk is om topposities te behalen. Weet dus wat je doelstelling is en kies hier de juiste tekstschrijver of copywriter bij.

Wat je nog meer kunt verwachten

Een goede tekstschrijver zal niet alleen content creëren, maar ook wat andere werkzaamheden uitvoeren. Denk hierbij aan een zoektermenonderzoek, de doelgroep bepalen (de ideale klant opstellen) en adviseren omtrent linkbuilding en technische optimalisatie.

Daarnaast is de tekstschrijver een sparringpartner en denkt mee over verschillende zaken omtrent je website, en soms ook wanneer het over je bedrijf gaat. Je ziet, aan een goede tekstschrijver heb je veel en het helpt je in het vergroten van je online succes.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven