Majestic SEO review

Bijgewerkt: 22 augustus 2021

Voor een goede online vindbaarheid maak je gebruik van verschillende tools. Vandaag behandel ik de Majestic SEO tools review. Majestic SEO is een softwaretool waarmee je backlinks checkt. Ideaal voor het opbouwen en onderhouden van je backlinkprofiel.

De werking van Majestic

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Majestic SEO richt zich alleen op backlinks. Het is dus geen tool om je positie in zoekmachines te checken en ook niet om zoekwoorden te vinden. Waarom zou je gebruik maken van Majestic SEO? Omdat het een uitgebreider database heeft van meer dan 8 biljoen URL’s. Aan de hand hiervan zie je direct welke websites naar die van jou linken.

Het mooie aan Majestic is dat je alles in realtime volgt. De getoonde backlinks zijn dus actueel en niet van enkele jaren terug.

Majestic SEO review: dit kun je ervan verwachten

In de Majestic SEO review kun je de voor- en nadelen van deze tool inzien. Ook zie je hoe het exact werkt en wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk lees je ook meer over de prijs van deze SEO-tool.

Beste backlink checker

Dat ze zich alleen op backlinks richten wil zeggen dat hier ook een specialisme in is ontstaan. Volgens Majestic zelf zijn ze de beste backlink checker wereldwijd. Nu kun je een hoop van jezelf zeggen maar delen gebruikers deze mening? Toegeven, deze SEO backlink tool is zeer uitgebreid maar heeft natuurlijk ook wat nadelen.

Verwijzende domeinen en IP adressen

Een pluspunt binnen de Majestic SEO review is dat je het aantal verwijzende domeinen en IP-adressen ziet. Daar waar andere websites alleen het aantal verwijzende domeinen tonen. Wat is het verschil tussen domeinen en IP-adressen? Een domein gaat over een website (URL). Elke domeinnaam is uniek. Een IP-adres kan verschillende domeinen bevatten.

Stel dat je 20 verschillende domeinen bij een en hetzelfde hostingbedrijf registreert. De kans is vrij groot dat deze 20 domeinen allemaal op hetzelfde IP-adres staan. Wanneer je die domeinen naar elkaar laat backlinken kan Google dit als spam zien omdat alles onder één en hetzelfde IP-adres valt. Daarom is het dus zo belangrijk om niet alleen naar de verwijzende domeinen maar ook naar de IP-adressen te kijken. De Majestic SEO tool toont dit.

Trust Flow en Citation Flow

Het begrip Trust Flow is voornamelijk bekend van Majestic, ze hebben deze term bedacht. Bij Trust Flow draait het om de betrouwbaarheid van een website, in dit geval de verwijzende website. Sommige websites zijn gebouwd om naar andere websites te verwijzen, dit noem je ook wel een linkfarm. Je kunt je voorstellen dat deze websites onbetrouwbaar zijn en dus een lage Trust Flow krijgen. Een overheidswebsite zal een hoge Trust Flow hebben.

Dan heb je nog de Citation Flow. In dit geval gaat het om de invloed die een backlink heeft. Hoe betrouwbaarder en groter de verwijzende website, hoe hoger de Citation Flow. Trust Flow en Citation Flow moet je dan ook altijd in relatie met elkaar zien. Het voordeel van Majestic SEO is dat het deze twee begrippen toont.

De vetrouwensstroom

Hoe langer je website online staat, hoe meer backlinks je verzamelt. Soms bewust, maar veel backlinks krijg je vanzelf. Bijvoorbeeld doordat andere websites je interessant vinden en naar je verwijzen. Er zijn ook spam achtige sites die zoveel mogelijk websites als backlinks opnemen. Dit soort praktijken kan je website schade toebrengen. Gelukkig is Google in veel gevallen in staat om deze slechte backlinks zelf te herkennen en uit te sluiten.

Hoeveel backlinks ontvang je en hoe betrouwbaar zijn deze? Dat hangt van verschillende zaken af. Het totale plaatje wordt als vertrouwensstroom weergegeven. Dit zie je direct op de voorpagina van Majestic.

Statistieken en grafieken bekijken en bijhouden

Mijn Majestic SEO review gaat nog verder, want je maakt gebruik van handige statistieken en grafieken. Deze zijn zo eenvoudig dat iedereen ze kan begrijpen. Hiermee is Majestic laagdrempelig en gebruiksvriendelijk. Dit vind ik misschien nog wel het grootste voordeel want elke beginner kan met Majestic SEO overweg.

Onderwerpen rapport

Een interessant onderdeel van Majestic is het onderwerpen rapport. Bekijk de onderwerpen van verwijzende domeinen (URL’s). Erg praktisch want verwijzende domeinen moeten zoveel mogelijk relatie met jouw domein hebben. Zit je in de ICT dan is het wel zo prettig als zoveel mogelijk ICT websites naar die van jou verwijzen. Zie je juist veel gokgerelateerde websites die naar je webshop in babyproducten linken? Een slechte zaak, maar dankzij de Majestic SEO tool kun je hier iets aan doen. Bijvoorbeeld de backlinks (laten) verwijderen of ze in de Google Search Console uitsluiten.

Gratis uitproberen

Je mag Majestic SEO gratis uitproberen. Je ziet onder andere de Trust Flow en Citatoin Flow maar ook het aantal backlinks en verwijzende domeinen. Het aantal verwijzende IP-adressen zie je met de gratis versie niet. Wel mag je het aantal gecrawlde en geïndexeerde URL’s zien.

Nadelen van Majestic SEO

Alles heeft zo zijn nadeel. Dit is normaal want je kunt nooit een SEO tool ontwikkelen die iedereen voor 100% tevreden stelt. Wat zijn de nadelen van Majestic SEO?

Een van de nadelen is dat het aantal verwijzende domeinen niet altijd klopt. Soms zijn het er veel meer dan het in werkelijkheid is. Twijfel je hierover, gebruik dan een andere SEO tool om een dubbele check uit te voeren.

Nog een nadeel zijn de geavanceerde functies die soms moeilijk te begrijpen zijn. Dat is dus wanneer je dieper in de Majestic SEO tool duikt. Het duurt enkele dagen voordat je alles goed begrijpt.

Prijs van de Majestic tool

Ik heb je eerder al laten zien dat het gebruik van Majestic SEO in eerste instantie gratis is. Je hebt dan wel beperkte mogelijkheden. Ook kun je maar een aantal URL’s checken, daarna word je gevraagd om een betaalde versie te nemen. Het goedkoopste abonnement kost € 47 per maand. Deze is geschikt voor één gebruiker waarbij je 1 miljoen analyse-eenheden krijgt.

Het volgende abonnement kost ruim € 95 per maand, ook weer voor één gebruiker. Meer tot 20 miljoen analyse-eenheden en ook veel meer functies. Ga je voor de volledige API dan betaal je maandelijks rond de € 380. Dit is vooral geschikt voor bureaus die veel data verwerken. Je kunt tot vijf gebruikers toevoegen.

Nieuwe klanten krijgen een 7 dagen geld terug garantie. Mocht je binnen een week niet tevreden zijn dan kun je het abonnement stopzetten en krijg je het geld terug. In alle andere gevallen kun je het abonnement maandelijks opzeggen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven