Google JL – scoren in de organische zoekresultaten

Bijgewerkt: 23 augustus 2023

Zelfs de beste schrijver maakt wel eens een taalfout. Het is dus niet erg wanneer dit jou overkomt. Vooral typefouten komen veel voor. Maar wacht even, wat heeft dit allemaal met een goede score in de organische zoekresultaten te maken?

Google JL is een van de meest gemaakte typefouten. Kijk even op je fysieke toetsenbord. Ja, de J staat vlak boven de N. Dus eigenlijk zoeken mensen naar Google NL. Een typefout beïnvloedt de relevantie en kwaliteit van de zoekresultaten. Aan de andere kant kun je dankzij veelvoorkomende typefouten hoger ranken.

Het aantal typefouten dat gemaakt wordt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Gemiddeld bevat 7% van de zoekopdrachten een typefout of verkeerd gespeld woord. Spraakgestuurde zoekopdrachten bevatten geen fouten, hooguit verkeerde zoekopdrachten (omdat de spraakassistent het niet goed verstaan heeft). De meeste fouten worden via smartphone gemaakt. Dikke vingers op een klein toetsenbordje, dat gaat niet werken.

Al in het jaar 2006 deed Google een patentaanvraag van Query Revision. Dit houdt in dat Google een paar zoekopdrachtrevisies toont. Deze zoekreus houdt dus al heel lang rekening met typefouten of verkeerd gespelde zoekopdrachten.

Wat is Google JL?

Wereldwijd worden er typefouten gemaakt. Een typefout heeft weinig met kennis van taal en spelling te maken. Het kan de beste overkomen: je tikt per ongeluk de verkeerde toets in. Google jl is een typefout die veel door Nederlanders wordt gemaakt. Mensen zijn eigenlijk op zoek naar de Nederlandse Google-variant.

De zoekmachine is slim genoeg om te begrijpen wat er achter de typefout schuilgaat. Wanneer je bijvoorbeeld Google JL als zoekopdracht intypt, vraagt de zoekmachine of je niet misschien ‘Google nl’ bedoelde. De eerste twee zoekresultaten verwijzen naar Google zelf.

Maar… Het derde zoekresultaat laat iets heel anders zien. Het verwijst naar een webdesign bureau dat het over SEO heeft. En het vierde zoekresultaat gaat naar bol.com, dat een boek over Google Analytics de koop aanbiedt.

Wat kun je hieruit leren? Dat het soms goed is om bewust naar tikfouten te zoeken. Ze bieden websites kansen om hoger en de organische zoekresultaten te komen.

Het verschil tussen een typefout en een taalfout

Je moet weten dat er een groot verschil is tussen een typefout en een taalfout. Een typefout ontstaat uit gehaastheid. Je let niet goed op en je drukt een verkeerde toets in. Zonder te controleren wat je doet, klik je op <enter >. Denk maar aan het eerdergenoemde Google JL, of vna, daar waar je eigenlijk ‘van’ bedoelt.

Een taalfout zegt veel over je kennis omtrent taal en spelling. Bijvoorbeeld ‘hij betaald’ in plaats van ‘hij betaalt’. Of ziekenverzuim in plaats van ziekteverzuim.

Hoe gaan zoekmachines hiermee om?

Veel spellingsfouten of taalfouten kunnen een negatieve impact op rankings hebben. John Mueller van Google beantwoordde een vraag over spelling en grammatica. Het gaat hier om een kwaliteitskwestie, en heeft dus alles met de gebruikerservaring te maken.

Stel dat je een webpagina schrijft die vol met taalfouten staat. Kijk, een enkele taalfout daar zal niemand moeilijk over doen. Maar wanneer het echt heel veel zijn gaan mensen zich ergeren. Ze twijfelen aan de geloofwaardigheid van de website. De vele taalfouten kunnen er ook voor zorgen dat bezoekers de website snel verlaten.

Een negatieve gebruikerservaring is voor Google een signaal dat het niet goed gaat met die website. Het Google algoritme is in staat om negatieve gebruikerservaringen te herkennen en hier iets mee te doen. Vaak betekent dit dat de betreffende webpagina en soms de gehele website lager in de zoekresultaten wordt geplaatst.

Wees niet bang, enkele spelfouten of grammaticale taalfouten worden niet afgestraft. Zolang Google de inhoud begrijpt, en de algemene gebruikerservaring is goed, heeft dit geen negatieve impact.

Typefouten en de zoekresultaten

Hoe gaan zoekmachines met typefouten om? Dat is weer een ander verhaal. Want typefouten worden vaak verkeerd geïnterpreteerd. Verkeerd gespelde zoektermen zijn van invloed op de zoekresultaten.

Stel dat ik aan Google vraag ‘waar is hier’. Ik krijg dan vooral zoekresultaten te zien die verwijzen naar het liedje Nooduitgang van Het Goede Doel.  Maar wanneer ik net iets te gehaast typ en er staat ‘waar is hoer’, dan word ik verwezen naar de Rosse buurt van Amsterdam. Dat is natuurlijk heel iets anders. Typefouten zorgen voor verrassende zoekresultaten. Een gebruiker kan zomaar op de verkeerde website terechtkomen.

Google helpt de gebruiker een handje

Al heel lang is Google in staat om veelgemaakte typefouten of taalfouten te herkennen. Stel dat ik vna haren intypt, waarbij je ook wel weet dat ik op zoek ben naar de schoenenwinkel van Haren. Google weet dat ook. Het is niet zo dat het weet welke schoenenwinkel ik zoek, maar het herkent de veelgemaakte typefout ‘vna’ en vraagt of ik niet misschien op zoek ben naar iets anders.

Ook toont de zoekmachine zoekopdrachtrevisies. Dit houdt in dat bekende hooggeplaatste zoekopdrachten als herzieningen worden gesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met klikgedrag van gebruikers en de gebruikerstevredenheidscore.

Hoger scoren met behulp van typefouten

Typefouten zijn belangrijk, vooral voor mensen die specifieke informatie zoeken. Onnauwkeurige zoekopdrachten leiden namelijk tot onvolledige zoekresultaten. Voor gebruikers is het belangrijk om typfouten te vermijden. Maar dit kan niet altijd, en fout is sneller gemaakt dan je denkt.

Webmasters kunnen soms handig gebruik maken van veelgemaakte typefouten in zoekopdrachten. Laten we even teruggaan naar de typefout Google jl. wanneer een bedrijf iets met Googlediensten doet zoals SEO of SEA, en het heeft JL in de bedrijfsnaam staan, dan is de kans groot dat de website hoog scoort op de zoekopdracht ‘Google JL’.

Denk ook eens aan de typefout ‘waaom’. Mensen bedoelen ‘waarom’ maar bij te snel typen wordt de R vaak overgeslagen. Noem je bedrijf ‘Waaom’ en je zal op dit zoekresultaat hoog scoren. Vooral wanneer je iets aanbiedt dat aansluit bij populaire zoekopdrachten zoals ‘waaom val ik niet af’. Oh, het bedrijf ‘Waaom’ gaat je helpen met afvallen.

Hoog ranken met taalfouten

Je zou niet opzettelijk taalfouten moeten maken, omdat bezoekers dan aan je betrouwbaarheid en autoriteit gaan twijfelen. Maar soms is het een goed idee om toch op taalfouten te mikken en dit voor je SEO-strategie in te zetten. Ga dan op een goede manier met de taalfout om. Neem nu de veelgemaakte taalfout ‘gefeliciteert’. Ik schreef twee artikelen over deze taalfout, en ik neem hier de eerste twee posities van de zoekresultaten mee in.

Een slimme zet die je met verschillende taalfouten uit kan voeren. Maar alleen wanneer je aan kunt tonen waarom je bewust die taalfout maakt. Wanneer je per ongeluk een taalfout maakt, is het vaak lastig om hier hoog mee te ranken.

Ranken op misspellingen: niet direct een aanbeveling

Ondanks dat je soms goed kunt ranken op typefouten of taalfouten oftewel misspellingen, is het niet aan te raden om dit in je SEO-strategie op te nemen. Vroeger werd dit wel veel gedaan. Maar dat was in een periode dat zoekmachines nog niet goed met misspellingen om konden gaan.

Tegenwoordig zijn zoekmachines slim genoeg om de typefout of spelfout te herkennen. De zoekmachine laat zien dat het resultaten toont voor het correct gespelde woord.

Het is niet zo slim om opzettelijk op spelfouten te willen ranken. Zoekmachines belonen websites van hoge kwaliteit. Veel spelfouten zijn een signaal van lage kwaliteit, waardoor je alleen maar lager gaat ranken.

Persoonlijk zou ik het risico niet nemen om te willen scoren op typefouten of taalfouten. Maar soms, heel soms, is het wél een goede keus. Durf het af en toe uit te proberen. Wanneer je merkt dat het geen effect heeft, haal je de webpagina offline. Zo snel mogelijk, want je wil als bedrijf geen negatief imago opbouwen.

Wel handig voor zoekwoorden waarop je met Google Ads gevonden wil worden

Adverteer je in zoekmachine Google? Dan is het handig om veelvoorkomende tikfouten mee te nemen in je campagne. Het kan er zomaar voor zorgen dat jouw advertentie vaker wordt weergegeven dan die van je concurrent. Houd er wel rekening mee dat zoekmachines ons steeds meer in onze vrijheid beperken. Mogelijk kun je in de toekomst geen tikfouten meer genereren voor je campagnes.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven