Hoe kan SEO klanten aantrekken?

Bijgewerkt: 16 augustus 2023

SEO lijkt heel complex, maar wanneer jij je hierin verdiept is het makkelijk te begrijpen. Dit komt omdat het uit drie pijlers bestaat: content, techniek en linkbuilding. Veel SEO-technieken kun je zelf uitvoeren. Voor een aantal vertrouw je op een expert. Maar hoe kan SEO klanten aantrekken?

Dit doe je vooral door hoge posities in de organische zoekresultaten. Deze posities zijn gratis, dus is het altijd goed om hier de focus op te leggen. Maar je trekt ook klanten aan uit social media en soms uit adverteren. Dit laatste brengt wel hogere kosten met zich mee.

Wanneer je gratis klanten wil aantrekken, dan is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie de beste keuze. Het is ook nog eens een effectieve strategie voor de lange termijn.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Misschien ben je nog niet zo bekend met zoekmachine optimalisatie. De afkorting hiervoor is SEO (een Engelse afkorting). Sommigen denken dat SEO door Google is bedacht, maar het is eigenlijk een trucje van marketeers. Hierbij maak je onderscheid tussen goede en slechte trucjes. Omdat veel marketeers misbruik maakten van de werking van zoekmachines, heeft Google wel zijn eigen SEO-richtlijnen opgesteld.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende technieken om je website te optimaliseren. Voor zoekmachines dus, vandaar de benaming.

Tegenwoordig is het belangrijk om je website voor mensen te optimaliseren. Eigenlijk zou het dus mensen optimalisatie moeten heten. Pas wanneer je website is geoptimaliseerd voor bezoekers (mensen), stel je zoekmachines tevreden.

Je in een niche specialiseren

SEO is een praktische en goedkope manier om klanten aan te trekken. Maar dan moet je wel weten hoe je dit moet doen.

Allereerst is het belangrijk om je in een niche te specialiseren. Een niche gaat over bepaalde producten, diensten of onderwerpen die bij elkaar horen. Enkele voorbeelden:

  • Smartphones en aanverwante accessoires
  • Schrijversdiensten
  • De huisdierenbranche
  • Reizen

Door je in een niche te specialiseren, kun je autoriteit opbouwen. Heb je interesse in meerdere niches en wil je verschillende producten en diensten aanbieden? Denk bijvoorbeeld aan elektrische huishoudelijke apparaten, maar ook dierenverzorgingsproducten. Bouw in dit geval twee websites. Eén is voor de elektronica, de ander voor de dierproducten. Zo blijf je een specialist binnen de niche.

Dit is belangrijk want Google houdt van websites die ergens in gespecialiseerd zijn. Wanneer je van alles aanbiedt of allerlei onderwerpen bespreekt die niks met elkaar te maken hebben, wordt het moeilijk om autoriteit op te bouwen.

Creëer content die de aandacht trekt

Een lege website zal geen klanten aantrekken. Daarom moet je zorgen dat je de website met content vult. Het gaat hier om blogs en artikelen, nuttige webpagina’s, misschien productomschrijvingen, video’s, afbeeldingen, audio en wellicht documenten.

De content moet van hoge kwaliteit zijn. Dit betekent een aantal dingen:

  • Zo min mogelijk fouten op het gebied van spelling en grammatica
  • De inhoud voldoet aan de wensen en behoeften van de doelgroep
  • Elke inhoud is gericht op het beantwoorden van een vraag of het oplossen van een probleem

Content is de beste en meest makkelijke manier om bezoekers naar je website te trekken. Laat aan Google en andere zoekmachines zien dat je weet waar je over praat. Straal expertise uit en vermeld geen onwaarheden.

Zorg dat je regelmatig nieuwe content deelt. Websites die dit niet doen worden als verlaten of dood beschouwd. Dit trekt geen klanten aan, en ook zoekmachines zullen hier liever van wegblijven. Hierdoor worden je pagina’s niet goed geïndexeerd in zoekmachines. Het gevolg is dat je te weinig organisch verkeer aantrekt.

Blijf met de doelgroep via e-mail in contact

Wanneer je interessante content deelt, denk er dan eens over na om een nieuwsbrief uit te geven. Geef bezoekers de mogelijkheid om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Stuur een keer per week of misschien tweewekelijks een nieuwsbrief. Het is belangrijk dat de ontvangers de optie hebben om zich voor de brief uit te schrijven.

In de nieuwsbrief deel je interessante weetjes, tips en adviezen. Af en toe kun je ook iets commercieels in je nieuwsbrief plaatsen. Doe dit niet te vaak, ontvangers moeten het leuk blijven vinden om deze brief te ontvangen.

Laat je zien op social media

Je kunt met SEO veel klanten aantrekken. Wanneer je hoog in Google staat, bijvoorbeeld op positie 1 voor een bepaalde zoekterm, trek je tot wel 45% van het zoekverkeer aan. Stel je voor dat je dankzij deze hoge positie dagelijks duizenden bezoekers extra aantrekt. Dat zijn allemaal potentiële klanten.

Het is niet zo dat al die mensen ook daadwerkelijk iets bij je gaan kopen. De meeste mensen hebben negen contactmomenten nodig voordat ze klant worden. Die contactmomenten bestaan uit je zichtbaarheid in de organische zoekresultaten, een advertentie maar ook je zichtbaarheid op social media.

Zorg dus dat je overal aanwezig bent. Zet in op social media. Kijk welke kanalen interessant zijn, en ga voor kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Social media is geen verkoopplatform, maar het is wel geschikt om in contact te komen met de doelgroep en potentiële klanten. Daarnaast kan social media als een verlengde van je huidige klantenservice dienen.

Verdiep je in online adverteren

SEO gaat over hoge posities in organische zoekresultaten behalen. Wanneer dit niet direct lukt, kan het helpen om online te adverteren. Hiermee vergroot je jouw naamsbekendheid. Ook zorg je voor direct verkeer op je website.

Online adverteren heeft verschillende voordelen. Zoals direct resultaat zien. Bovendien betaal je alleen voor mensen die naar je website klikken. Wanneer niemand dit doet, kost de zichtbaarheid je niks.

Natuurlijk brengt het ook nadelen met zich mee. Zo kunnen de kosten ontzettend hoog oplopen. Sommige mensen klikken op een advertentie zonder dat ze daadwerkelijk in je bedrijf of merk geïnteresseerd zijn. Dit zijn verloren kosten. Een ander nadeel is dat het effect stopt zodra je de advertentiecampagne beëindig. Adverteren heeft dus geen invloed op je organische rankings.

Zorg voor een hoge betrokkenheid van het publiek en bestaande klanten

Tegenwoordig draait het om mensen, niet om enkel het promoten van je merk, product of dienst. Je moet zorgen voor een persoonlijke benadering en een geweldige klantervaring. Een hoge betrokkenheid is hierbij belangrijk.

Toon begrip en empathie om een menselijke touch in je communicatie te creëren. Vraag klanten gerust om hun mening of om hun creatieve input te delen. Zo krijgen klanten het gevoel dat ze invloed op je bedrijf of merk uitoefenen.

Houd af en toe ook een live Q&A-sessie of organiseer een webinar. Dit vergroot de interactie en betrokkenheid. Denk ook eens aan wedstrijden of weggeefacties. Grote kans dat hier nieuwe klanten of afkomen.

Bied aan trouwe klanten en volgers exclusieve inhoud, aanbiedingen of voordeeltjes. Bestaande klanten vinden dit geweldig waardoor ze meer loyaliteit voor je bedrijf ontwikkelen.

Wanneer je in contact komt met een klant, spreek hem of haar dan bij naam aan. Dit zorgt voor een persoonlijke verbinding. Maak niet dezelfde fout zoals je hieronder ziet (dit betreft een bericht van een marketingbureau, via Instagram ontvangen).

Dit is onpersoonlijk! Wanneer je de naam van iemand echt niet weet, durf er dan naar te vragen. Niks zo onpersoonlijk als een aanhef zoals beste volger, of beste ontvanger.

Van bezoekers naar klanten

Met SEO trek je, mits je de juiste technieken gebruikt, meer verkeer naar je website. Vervolgens is het zaak om deze bezoekers om te zetten naar betalende klanten. Hierboven heb je al wat tips voorbij zien komen. Nu volgen nog een aantal tips die je zeker moet onthouden.

  • Plaats duidelijke Call-to-Actions (CTA) op strategische plaatsen op je website.
  • Zorg voor aantrekkelijke landingspagina’s voor de verschillende producten of diensten die je aanbiedt.
  • Gebruik schaarste en urgentie om twijfelende bezoekers aan te moedigen.
  • Toon klantrecenties, succesverhalen en getuigenissen om het vertrouwen van bezoekers te winnen.

Wil je middels SEO meer klanten aantrekken? Neem contact met mij op, ik ga jou helpen om je bedrijf winstgevend te maken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven