Google Bard en SEO: een vloek of een zegen?

Bijgewerkt: 12 augustus 2023

Sommigen zeggen dat Google Bard een krachtige tool voor SEO is. Anderen zien het als het einde van het SEO tijdperk. Deze chatbot is de tegenhanger van ChatGPT. Hoewel Bard iets anders in elkaar steekt, heeft het zeker invloed op zoekmachine optimalisatie.

LaMDA (Language Model for Dialogue Applications)

Ik zal eerst uitleggen wat Google Bard is en waarom het anders werkt dan ChatGPT. Bard werkt op basis van de software LaMDA. In tegenstelling tot ChatGPT is Bard niet afhankelijk van een database met vooraf geprogrammeerde antwoorden. Wanneer je een gesprek de andere kant op laat gaan, is Bard nog steeds in staat om het gesprek te volgen.

Het kijkt of het antwoord bij de input past en of het antwoord klopt en boeiend is. Eigenlijk is Bard wat slimmer dan ChatGPT. Toch wordt deze laatste het vaakst gebruikt voor het genereren van teksten.

Bard vertrouwt op externe kennisbronnen. De tool wordt geholpen door mensen die gegevens controleren. Het is al vaker gebleken dat sommige gegevens niet waar zijn, waardoor dit moet worden aangepast.

Betekent Google Bard het einde van SEO?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommige marketeers maken zich zorgen over deze AI-tool. Ze denken dat Bard het einde van SEO betekent. Het heeft zeker invloed op zoekmachine optimalisatie. Google gebruikt Bard om mensen te helpen met hun zoekopdracht. Het geeft antwoord op vragen, waardoor mensen wat minder vaak websites zullen bezoeken.

Op zich is dit geen vreemd verschijnsel. We hadden eerder al zoekpositie nul, waarbij Google antwoord geeft op een vraag door een stuk tekst in een kader te tonen. Dit kadertje staat boven de organische zoekresultaten. Veel mensen zijn hier gewend aan geraakt. Ja dit heeft tot een kleine afname van kliks naar organische zoekresultaten geleid. Maar het zijn geen significante verschillen.

De kans dat Google Bard een groot deel van de gebruikers op de eigen Google pagina’s houdt, is betrekkelijk klein. Mensen willen uiteindelijk echte informatie lezen, geen antwoord van een chatbot.

Bronnen zijn direct te raadplegen

Bard geeft gebruikers antwoord aan de hand van verschillende bronnen. Deze bronnen zijn direct door de gebruiker te bezoeken. Het is dus nog steeds mogelijk dat je verkeer vanuit zoekmachines ontvangt, en dit keer vanuit Google Bard.

Wel is het belangrijk om je content hierop aan te passen, anders is de kans klein dat Bard jouw webpagina als bron gebruikt. Door zorgvuldig informatie te bieden en antwoord te geven op vragen, kom je bij Google onder de aandacht.

De verschillende zoekintenties

Je moet je vooral in zoekintenties van gebruikers verdiepen. Er zijn vier zoekintenties:

  • Informatief
  • Commercieel
  • Transactioneel
  • Navigationeel

Veel mensen beginnen met een informatieve zoekopdracht. Ze zoeken informatie over iets of iemand. Wanneer mensen twijfelen over een aankoop, wordt de zoekopdracht commercieel. Een transactionele zoekopdracht betekent dat iemand de intentie heeft om iets te kopen. Navigationeel heeft met locatie te maken, zoals een restaurant in Amsterdam of een Duitse dierentuin.

Weet waar je doelgroep behoefte aan heeft. Gebruik zoektermen in teksten die aansluiten bij de zoekintenties.

Een krachtige tool voor jouw SEO

In plaats van bang te zijn voor Google Bard, zou je het als marketeer, copywriter of ondernemer moeten omarmen. Het is namelijk een krachtige tool voor je SEO-strategie. Het is een dienst die de nieuwsgierigheid van professionals trekt. Werk er vandaag nog mee, voordat het te laat is.

Hieronder laat ik je zien hoe je Google Bard effectief voor SEO inzet. Naarmate je er vaker mee werkt, gaat het steeds leuker worden. Maar wees je ook bewust van mogelijke gevaren, hier leg ik ook het een en ander over uit.

Bard vs ChatGPT: wat zijn de verschillen?

In de basis lijken deze twee tools dezelfde werking te hebben. Toch is dat niet zo. Ten eerste is ChatGPT geïntegreerd in zoekmachine Bing.

Opvallend is dat ChatGPT (3.5) ook in zoekmachine Google terug te vinden is. Daarnaast stellen ze GPT-4 voor gebruikers ter beschikking, net als Claude2 én Bard. Google gebruikers hebben dus verschillende opties. Maar dit is alleen mogelijk met een Pro Plan. En dat kost ongeveer $ 16,50 per maand. Daar waar ChatGPT bij Bing gratis is.

Een ander verschil is de database. ChatGPT moet uitgaan van informatie die er tot en met 2021 is ingestopt (uitgezonder de functie binnen Bing). Google Bard is in staat om bronnen rechtstreeks op het internet te raadplegen.

Toepassingen voor bedrijven en marketeers

Google Bard is vooral handig voor het structureren van werkbladen, nieuws verzamelen en e-mails opstellen.

Ik heb het ook getest op het schrijven van blogs. Dat gaat redelijk, hoewel de teksten er niet geweldig uitzien. Het is echt nodig om ze zelf aan te passen en op juiste inhoud te controleren. Ik kon niet achterhalen of de teksten zich schuldig maken aan plagiaat. Natuurlijk heb ik hiernaar gezocht, maar ik heb geen plagiaat kunnen ontdekken.

Google Bard is zeker inzetbaar voor het schrijven van teksten. Dit helpt je in je SEO-strategie, want je hebt veel content nodig om op te vallen. Toen ik aan Bard vroeg om een SEO-tekst te schrijven en hier een bepaalde zoekterm in te verwerken, lukte dit niet zo heel goed. De ene keer werd de zoekterm niet in de tekst verwerkt, de andere keer was er sprake van over-optimalisatie.

Mijn conclusie is dan ook dat Google Bard geschikt is voor ondersteuning bij het schrijven van blogs, maar niet voor SEO-teksten. Je moet de blogs of artikelen zelf nog optimaliseren.

Hulp bij het maken van social media posts

Heb je even geen inspiratie om iets op social media te plaatsen? Toch is het belangrijk dat je dit doet, want het helpt je bij het snel opbouwen van bekendheid. Daarom is het goed om enkele keren per week iets op social media te publiceren. Wanneer je totaal geen inspiratie hebt, helpt Google Bard je hierbij.

Ik vroeg Bard om mij 20 ideeën te geven om als marketeer iets op Instagram te plaatsen. ChatGPT begrijpt deze vraag direct, maar Bard niet. Ik kreeg alleen maar tips om op de juiste manier met content om te gaan. Dus vroeg ik Bard om 20 onderwerpen te bedenken. Ook weer zonder succes. Pas toen ik Bard wat voorbeelden gaf, begreep hij de opdracht. Hoewel de antwoorden een beetje eentonig waren.

Ondanks dat Bard wat anders met prompts omgaat, geeft het wel aardige ideeën. In plaats van onderwerpideeën voor social media, kun je natuurlijk ook vragen naar ideeën voor het schrijven van blogs.

Samenvattingen van nieuwsberichten

Wil je graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied of niche? Daar kan Google Bard je heel goed bij helpen. Vraag om een samenvatting van het nieuws over [onderwerp] van deze week. Je krijgt echt prachtige samenvatting te zien. Gebruik dit voor het opstellen van je eigen nieuwsberichten.

Maar let op, controleer het nieuws wel. Het viel me namelijk op dat er ook wat oude nieuwsberichten tussen staan. Sommige nieuwsberichten waren al meer dan vijf jaar oud! Dat kun je natuurlijk niet in je eigen nieuwsberichten gebruiken.

Is Google Bard effectief voor SEO?

Ik moet eerlijk bekennen dat de werking van Bard een beetje tegenvalt. Toch kan deze tool je bij verschillende SEO-technieken helpen. Te denken valt aan:

  • Inhoud schrijven
  • Technische problemen op je website opsporen
  • Nieuwe zoekwoorden en zoekopdrachten ontdekken
  • SEO trends volgen

Vooralsnog zijn de beperkingen te groot om Google Bard effectief voor SEO in te zetten. Maar houd de ontwikkelingen in de gaten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven