Complete gids voor linkbuilding voor bouwbedrijven

Bijgewerkt: 17 juli 2023

De meeste bouwbedrijven hebben het druk met hun projecten. Ze zijn minder met online marketing bezig. Zonde want er komt een moment dat je nieuwe opdrachtgevers aan moet trekken. Dit lukt alleen wanneer je hoog in zoekmachines zoals Google staat.

In dit artikel ontdek je wat linkbuilding is en waarom het de online zichtbaarheid en de autoriteit van je bouwbedrijf verhoogt.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een van de drie pijlers van SEO. Het is gericht op het verkrijgen van kwalitatieve externe links naar je website toe (backlinks). Het proces bestaat uit het actief contact zoeken met relevante websites in dezelfde branche.

Externe links oftewel backlinks fungeren als aanbevelingen van andere websites. Vroeger was dit een grote rankingfactor en kon je hier hoog mee in Google scoren. Tegenwoordig spelen backlinks een minder grote rol, maar zijn nog steeds medebepalend.

Meestal wordt linkbuilding ingezet om de positie van websites in de organische zoekresultaten te verbeteren. Het kan echter ook tot direct verkeer naar je website leiden. Door links van gerenommeerde websites te verkrijgen, versterk je de online reputatie.

Kort samengevat is linkbuilding bedoeld om meer organisch verkeer en meer potentiële klanten aan te trekken.

Waarom is linkbuilding belangrijk voor bouwbedrijven?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is belangrijk om linkbuilding op de juiste manier aan te pakken. Bij een verkeerde aanpak heeft het een averechts effect en kan de website in Google en andere zoekmachines wegzakken. Dit komt omdat zoekmachines niet willen dat je backlinks koopt of ruilt.

Linkbuilding voor bouwbedrijven is om verschillende redenen belangrijk. Met de juiste strategie bereik je de volgende effecten.

Verbeterde zoekmachine optimalisatie (SEO): een van de grootste voordelen van linkbuilding is dat je meer autoriteit en relevantie opbouwt. Hierbij is het belangrijk om backlinks van betrouwbare en gerelateerde websites te krijgen. Als bouwbedrijf kun je hiermee je positie in de zoekmachineresultaten verbeteren.

Vergroting van online zichtbaarheid: bij linkbuilding linken websites naar je bouwbedrijf. Hiermee vergroot je het bereik. Steeds meer mensen ontdekken je website. Dit leidt uiteindelijk tot meer bekendheid en het bereiken van meer potentiële klanten of opdrachtgevers.

Meer geloofwaardigheid opbouwen: wanneer belangrijke websites naar de website van je bouwbedrijf linken, verhoogt dit jouw geloofwaardigheid. Potentiële opdrachtgevers hebben vertrouwen in aanbevelingen van gerenommeerde bedrijven.

Samenwerkingen: soms leidt linkbuilding tot samenwerkingen met andere spelers in de bouwsector. Je legt makkelijker contact met professionals in de bouwindustrie, architecten en leveranciers.

Het opbouwen van een sterk fundament

In de competitieve wereld van de bouwsector is een sterk fundament belangrijk. Linkbuilding maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Bouwbedrijven versterken hun online aanwezigheid en vergroten hun autoriteit.

Als bedrijf binnen de bouwsector ben je continu op zoek naar nieuwe zakelijke kansen en potentiële opdrachtgevers. Daarom is het belangrijk om jezelf op de kaart te zetten.

Google hecht veel waarde aan kwalitatieve links. Bij linkbuilding gaat het vaak de mist in. Hierbij wordt gebruik gemaakt van lage kwaliteit backlinks, bijvoorbeeld van artikelensites of startpagina’s. Het is belangrijk om te weten dat lage kwaliteit trekt links meer kwaad dan goed doen. Het kan de website flink schade toebrengen.

Deze schade bestaat uit een lagere positie in de organische zoekresultaten. Maar ook het verlies aan geloofwaardigheid en autoriteit. Dit kan een klein bouwbedrijf uiteindelijk de nek kosten. Laat linkbuilding voor bedrijven daarom op professionele wijze uitvoeren. We helpen je hier graag bij.

Verschillende soorten backlinks

Linkbuilding voor de bouwsector bestaat uit het verzamelen van verschillende natuurlijke backlinks. Het is af te raden om ergens backlinks kopen of te ruilen. Vermijd dan ook zogenaamde backlinkpakketten of linkbuilding pakketten. In dit soort parketten zitten goedkope en lage kwaliteit backlinks, waar je helemaal niks aan hebt.

We werken met verschillende soorten backlinks. Dit zorgt dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Hieronder vind je de verschillende soorten backlinks en wat het precies inhoudt.

Soort backlinkOmschrijving
Natuurlijke backlinkEen link die spontaan door een externe website wordt geplaatst, zonder dat erom wordt gevraagd. Dit gebeurt wanneer een website de inhoud van een andere website waardevol vindt en er vrijwillig naar linkt.
Editorial backlinkEen backlink in een redactioneel artikel, blogpost of nieuwsbericht. Deze backlinks hebben vaak een hoge autoriteit.
Gastblog backlinkEen backlink door het schrijven van een gastblog op een andere website. Het gastblog bevat een link naar de website van je bouwbedrijf, in de auteur-bio of in de tekst zelf. Gastblog backlinks bieden relevante inhoud en bouwen vertrouwen bij publiek op.
VerwijzingsbacklinkEen backlink die wordt geplaatst wanneer een externe website naar de website van het bouwbedrijf verwijst als een bron of informatiebron. Deze backlinks zijn gebaseerd op de unieke en waardevolle inhoud van de website en kunnen bijdragen aan de geloofwaardigheid en autoriteit.
Sociale media backlinkEen backlink op sociale media platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, enz. Deze backlinks leiden verkeer naar de website en vergroten de zichtbaarheid.
Directory backlinkEen backlink door de vermelding van je website een online bedrijvengids of directory. Niet alle bedrijvengidsen zijn waardevol.
Educatieve of overheids backlinkEen backlink afkomstig van een educatieve instelling of overheidswebsite. Deze backlinks zijn het meest waardevol, maar het is lastig om ze te krijgen.

Natuurlijke backlinks zijn de beste keuze. Die krijg je door waardevolle, kwalitatieve en relevante inhoud op je website verdelen. Daarom draait het binnen SEO niet alleen om linkbuilding maar vooral om het delen van content.

Het vinden van kwalitatieve linkmogelijkheden

Sommige marketingbureaus werken met goedkope backlinks. Hierbij wordt een samenwerking aangegaan met startpagina’s en dochterpagina’s, artikelensites en lage kwaliteit websites. De focus moet altijd liggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit of prijs.

Het kost veel tijd om kwalitatieve linkmogelijkheden te vinden. Hieronder ons plan van aanpak:

  1. Concurrentieanalyse
  2. Zoekopdrachten met trefwoorden
  3. Partnerschappen en samenwerkingen
  4. Gastbloggen
  5. Lokale vermeldingen
  6. Social media en online communities
  7. Relaties en netwerken

Het begint allemaal met een concurrentieanalyse, waarbij we de backlinkprofielen van concurrenten onderzoeken. Hierbij kijken we naar mogelijkheden om vergelijkbare backlinks te krijgen.

Hierna gaan we op zoek naar websites die hoog ranken op relevante zoektermen. We benaderen ze om te kijken of ze geïnteresseerd zijn in het linken naar jouw website.

Vervolgens benaderen we potentiële partners, leveranciers en andere relevante partijen in de bouwsector. Sommigen zijn bereid om samen te werken of een link naar jouw website te plaatsen.

Gastbloggen is een belangrijk onderdeel van linkbuilding voor bouwbedrijven. We gaan op zoek naar gerenommeerde websites, blogs of tijdschriften in de bouwsector. Hierbij bieden we waardevolle inhoud in de vorm van een gastblog, met een link naar jouw website.

Daarnaast is het belangrijk om de website aan te melden bij lokale bedrijvengidsen en brancheorganisaties. Dit zijn waardevolle vermeldingen voor potentiële opdrachtgevers.

Natuurlijk is het voor bouwbedrijven net zo belangrijk om op social media aanwezig te zijn. Desgewenst maken we enkele social media-accounts aan, of nemen de huidige accounts onderhanden.

Jij als bouwbedrijf hebt waarschijnlijk een netwerk van relaties opgebouwd. Het is belangrijk om hier goed contact mee te houden. Mogelijk willen ze links naar je website opnemen.

Link Outreach en effectieve communicatie

Kwalitatieve backlinks verzamelen is niet makkelijk en kost veel tijd. We (ik en mijn team) richten ons op een goed doordachte link outreach. Dit is het identificeren van doelwebsites binnen de bouwsector. Dat hoeven niet alleen bouwbedrijven of aannemers te zijn, ook blogs die over de bouwsector gaan, zijn relevant.

Met link outreach overtuigen we anderen van de waarde en relevantie van jouw website. Hierdoor zijn ze sneller bereid om een link naar jouw website op te nemen. Veel website eigenaren worden hiervoor benaderd en zijn selectief. Daarom is een goed plan van aanpak zo belangrijk.

Hierbij speelt communicatie een grote rol. Ik neem de tijd om de website en het contentniveau te begrijpen. “Ik schrijf een persoonlijke en op maat gemaakte benadering voor de website. Hierbij leg ik duidelijk uit waarom het opnemen van een backlink waardevol zal zijn.”

Mocht er geen reactie komen, dan stuur ik na een tijdje een vriendelijke herinnering met de vraag of ze over het verzoek hebben nagedacht. Het blijft bij één herinnering, het is namelijk niet de bedoeling om andere websites hinderlijk lastig te vallen.

Content creatie voor linkbuilding

Ergens om een backlink vragen is één ding, content creatie is een hele andere aanpak. Met hoogwaardige en waardevolle content vergroot je de kans dat andere websites naar die van jou willen linken. Daarom is contentcreatie een van de belangrijkste SEO-onderdelen.

Samen bekijken we de huidige inhoud van je website. Is deze informatief, uniek en kwalitatief genoeg? De inhoud moet relevant zijn voor de doelgroep en vooral waarde bieden. Desgewenst passen we de huidige teksten aan en zorgen voor kwalitatieve nieuwe content.

We doen altijd onderzoek naar populaire onderwerpen in de bouwsector. Hierbij identificeren we de interesses van de doelgroep. Inspelen op de behoeften en vragen van de doelgroep is ontzettend belangrijk.

Naast geschreven content (teksten) is het goed om afbeeldingen, video’s of diagrammen toe te voegen. Dit is voor andere websites maar ook potentiële opdrachtgevers heel aantrekkelijk.

Ondersteun de content bij voorkeur met onderzoeksgegevens, feiten en relevante statistieken. Dit overtuigt andere websites om naar jou te linken, al helemaal wanneer je een betrouwbare bron van informatie bent.

Uiteraard gaan we altijd voor originaliteit en creativiteit. We proberen unieke invalshoeken en perspectieven uit. Dit maakt jouw content uniek en aantrekkelijk om naar te linken.

Het belang van lokale linkbuilding

Met lokale linkbuilding realiseer je een betere zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten. Voor veel (kleine) bedrijven binnen de bouwsector is dit belangrijk. Het draagt ook bij aan een betere geloofwaardigheid en een goede reputatie.

Lokale linkbuilding kan door backlinks te verzamelen van:

  • Bedrijvengidsen
  • Lokale nieuwssite
  • Gemeentelijke websites
  • Brancheorganisaties

Natuurlijk speelt mond-tot-mond reclame een net zo grote rol, maar dat is iets waar je met linkbuilding geen grip op hebt.

Backlinks en social media

Backlinks vanaf social media hebben geen grote invloed voor SEO. Maar het draagt wel bij aan het promoten van je bedrijf en website. Bovendien bieden social media platforms geweldige kansen om in contact te komen met andere bedrijven en websites. Deze kunnen je content oppikken en naar je website linken.

Zoveel media stelt bouwbedrijven in staat om connecties te maken met andere professionals in de branche. Ook dit resulteert soms tot backlinks naar je website.

Verder draait het om social sharing en virale content. Wanneer een post viraal gaat, vergroot dit de kans dat anderen erover schrijven. Het is dus belangrijk om interessante content te maken die de aandacht van het publiek trekt.

Via social media is het mogelijk om samen te werken met influencers. Deze promoten het bouwbedrijf, de producten of diensten. Dit verhoogt je autoriteit en je bouwt er naamsbekendheid mee op.

Het belang van monitoring en analyse

Bij linkbuilding is het belangrijk om de effecten te meten en te analyseren. Monitoring en analyse brengt de volgende voordelen met zich mee:

  • Prestatie-evaluatie
  • Identificeren van kansen
  • Concurrentieanalyse
  • Probleemdetectie
  • Return on Investment (ROI)
  • Aanpassing en optimalisatie

Haal het beste uit linkbuilding voor bedrijven. Meer weten? Neem contact op of vraag direct een offerte aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven