Online marketing voor de bouwsector

Bijgewerkt: 17 juli 2023

De bouwsector heeft het zwaar te verduren. Het ene moment vangt ze de klappen van een slechte economie op, het andere moment gaat het allemaal voor de wind. Bouwbedrijven doen er goed aan om met verschillende situaties rekening te houden. Werk aan je online zichtbaarheid en trek potentiële opdrachtgevers aan.

Het belang van online marketing voor bouwbedrijven

Veel bouwbedrijven doen aan offline marketing. Denk hierbij aan het verspreiden van folders, adverteren in een krant of tijdschrift of televisiereclame.

Online marketing is veel effectiever en goedkoper. Het bereik is ontzettend groot en alles is meetbaar. Dit maakt het juist voor de bouwsector razend interessant. Hieronder vind je de grootste voordelen van online marketing voor bouwbedrijven.

  • Vergroten van de zichtbaarheid
  • Doelgericht bereik
  • Klantbetrokkenheid verhogen
  • Opbouwen van reputatie en geloofwaardigheid
  • Gerichte leadgeneratie
  • Concurrentievoordeel behalen
  • Meetbare resultaten

Het optimaliseren van de website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het begint allemaal met het optimaliseren van de website. Deze moet geschikt zijn voor mobiele gebruikers. Dit is belangrijk want meer dan 90% van de bevolking bezoekt het internet regelmatig vanaf een mobiel apparaat (smartphone of tablet).

Veel bedrijven binnen de bouwsector verzamelen gegevens van bezoekers of potentiële klanten. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een offerte, waarbij naar de naam en contactgegevens wordt gevraagd. Soms gaat het om het online afrekenen van een project, dienst of product.

In dit soort gevallen is het belangrijk dat de website over een beveiligde verbinding beschikt. Dit is niet alleen een vereiste, ook heeft dit invloed op de rankings in de organische zoekresultaten.

Er is nog veel meer om te doen. Onderstaande technieken optimaliseren je website voor bezoekers en zoekmachines:

Aspecten van het optimaliseren van de website
1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
– Trefwoordenonderzoek en -implementatie
– Optimalisatie van meta-tags en URL-structuren
– Verbetering van de websitesnelheid en laadtijden
– Opbouwen van kwalitatieve backlinks
2. Contentoptimalisatie
– Creëren van waardevolle en relevante content
– Gebruik van relevante trefwoorden en zoekzinnen
– Implementatie van interne linkstructuur
– Optimalisatie van afbeeldingen en multimedia
3. Gebruikerservaring optimalisatie
– Responsief en mobielvriendelijk ontwerp
– Intuïtieve navigatie en gebruiksvriendelijkheid
– Snelle laadtijden en efficiënte site-architectuur
– Duidelijke en overzichtelijke inhoudsstructuur
4. Conversieoptimalisatie
– Call-to-action elementen en knoppen optimaliseren
– Gebruiksvriendelijke formulieren en contactgegevens
– Sociale bewijsmiddelen en klantgetuigenissen
– A/B-testen en analyse van gebruikersgedrag
5. Technische optimalisatie
– Websitebeveiliging en HTTPS-implementatie
– Correcte HTML- en CSS-codering
– Sitemap en robot.txt-bestanden aanmaken en indienen
– Foutopsporing en optimalisatie van serverinstellingen

Sommige dingen kun je zelf doen, voor andere zaken vertrouw je op een professional.

Contentmarketing voor de bouwsector

Het publiek informeren en verleiden door middel van content: dat is contentmarketing. Sinds het jaar 1998 heb ik meer dan 50.000 teksten geschreven. De waarde hiervan bedraagt meer dan 3,75 miljoen euro.

Contentmarketing is ontzettend krachtig. Het zorgt voor autoriteit, geloofwaardigheid en vertrouwen. Ook blijf je hiermee concurrenten voor. Veel bouwbedrijven vinden het lastig om zich met contentmarketing bezig te houden. Dan kan het beter zijn om dit uit te besteden.

Het begint allemaal met het opzetten van een goede contentstrategie. Het gaat niet alleen om content voor de eigen website maar ook voor social media, nieuwsbrieven en misschien wel gastblogs. Daarnaast is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen.

Hierna identificeer ik de belangrijkste onderwerpen. Wat interesseert de doelgroep of waar willen ze meer over weten? Van hieruit schrijf ik inhoud die de doelgroep rechtstreeks aanspreekt.

Content marketing voor bouwbedrijven is om drie redenen belangrijk:

  • Trek gekwalificeerde bezoekers aan
  • Trek nieuwe leads aan
  • Positioneer jezelf als een expert binnen de bouwsector

Social mediastrategieën voor bouwbedrijven

Bij online marketing hoort ook social media. Veel bedrijven in de bouwsector schrikken hiervan terug. Ze denken dat niemand geïnteresseerd is in het zien van hun bouwprojecten. Toch is social media een handig hulpmiddel om je merk te laten groeien. Maar ook om nieuwe opdrachtgevers aan te trekken.

Het klopt dat social media voor bouwbedrijven niet vanzelfsprekend is. Voor velen is het lastig om naamsbekendheid en autoriteit via een platform zoals Facebook, LinkedIn of Instagram op te bouwen.

Niks is onmogelijk. Social media marketing bestaat uit onbetaalde activiteiten op de verschillende sociale kanalen. In tegenstelling tot adverteren op social media. Social media marketing is voor bouwbedrijven heel nuttig. De meeste mensen hebben minimaal drie social media accounts en zijn dagelijks 114 minuten of langer op deze platforms actief. Zorg dat je bij dit publiek onder de aandacht komt.

Tussen al dat publiek zitten veel bouwprojectmanagers, bedrijfseigenaren, woningeigenaren, ondernemers en nog veel meer. Oftewel je doelgroep en de ideale klant.

Dit levert social media voor bouwbedrijven op:

  • Een versterking van je merk
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Contact leggen met het publiek
  • Leads genereren

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Dan heb je nog zoekmachine optimalisatie. Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van online marketing. De bouwsector kan hier veel voordeel uit halen.

Er zijn tientallen bouwbedrijven binnen een bepaald gebied. Jouw bedrijf moet zich onderscheiden van alle concurrenten in de omgeving. Zoekmachine optimalisatie is een goede methode om je bedrijf een voorsprong te geven.

Het doel van SEO is hoger in de organische zoekresultaten scoren. Dit stimuleert websiteverkeer en zorgt voor een toename van de omzet. Door gebruik te maken van zoektermen geef je jouw bedrijf een boost. Hoe hoger je scoort, hoe beter.

Succesvolle SEO is afhankelijk van de zoektermen die je kiest, maar ook van de kwaliteit van teksten. Daarom zijn SEO-teksten zo belangrijk. Wie op nummer één op een bepaalde zoekterm staat, trekt tot wel 55% van het zoekverkeer aan.

Zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen om het schrijven van teksten. Het draait ook om linkbuilding en het optimaliseren van de website.

Online adverteren binnen de bouwsector

Pay Per Click (PPC)-advertenties zijn een effectieve strategie voor bouwbedrijven. Met dit soort advertenties richt jij je op potentiële opdrachtgevers die op zoek zijn naar een bouwbedrijf. Je adverteert op de belangrijkste zoektermen. De advertenties verschijnen op pagina’s met zoekresultaten (Google) of op social media platforms.

PPC advertenties leiden tot gekwalificeerd verkeer naar je website. Het is ook mogelijk om ergens anders te adverteren, bijvoorbeeld rechtstreeks op een website. Ook kun je gebruik maken van affiliate marketing of influencer marketing. Hierbij betaal je iemand anders of een bedrijf voor het promoten van jouw bedrijf, diensten of producten.

Adverteren kan hoge kosten met zich meebrengen. Daarom is het goed om te begrijpen waarom je wil adverteren en welke kanalen je hiervoor gebruikt. Daarnaast moet je leads targetten op basis van de zoekwoorden die ze gebruiken.

Verspil geen geld met adverteren. Denk hier goed over na of schakel eventueel hulp in.

E-mailmarketing voor bouwbedrijven

Voor je bouwbedrijf is e-mail marketing zeer waardevol en kosteneffectief. Je bereikt potentiële klanten en behoudt de loyaliteit van bestaande klanten of opdrachtgevers. E-mailmarketing heeft een ROI van ongeveer € 45, voor elke euro die je uitgeeft. Hiermee heeft e-mail marketing de hoogste ROI in vergelijking met andere digitale marketingtechnieken.

Voordat je met e-mail marketing begint is het belangrijk om eerst je website en social mediakanalen op orde te hebben. Maar ook je contactenlijst. Juist die e-mail contacten zijn belangrijk, want je moet ze categoriseren naar regio, aankoopcyclus, bestaande en nieuwe klanten. Maar ook eventuele vakspecialisme.

Maak altijd gebruik van gepersonaliseerde e-mailberichten. Moedig ontvangers aan om interactie op social media te zoeken. Stel een bericht op die de ontvanger naar de volgende stap leidt. Bepaal als laatste het beste moment om de e-mails te versturen.

Online reputatiemanagement

De bouwsector krijgt met verschillende uitdagingen te maken. Online reputatie management bepaalt het succes van je bedrijf. Het is fout om te denken dat dit alleen bedoeld is om schade te beperken.

Stel dat je een fout maakt. Deze fout kan een jarenlange goede reputatie ten gronde richten. Ontevreden klanten laten negatieve beoordelingen achter en dit verspreidt zich als een lopend vuurtje over het internet. Met de juiste strategie bescherm je jouw bedrijf.

Uit onderzoek blijkt dat ruim 65% van de consumenten op zoekmachines zoals Google vertrouwt. Wanneer je bovenaan in de zoekresultaten staat, heb je het vertrouwen van veel potentiële opdrachtgevers te pakken. Ook een goede aanwezigheid op social media en Google Mijn Bedrijf wekt vertrouwen op.

Voor bouwbedrijven is het belangrijk om positieve reviews te verzamelen. Drie op de vier consumenten vertrouwt op positieve reviews. Maar wees hier voorzichtig mee, want uit een ander onderzoek blijkt dat ruim 90% van de consumenten, bedrijven met alleen maar positieve reviews wantrouwt. De aanwezigheid van enkele negatieve reviews, met een reactie van het bedrijf hieronder, laat zien dat het bouwbedrijf in staat is om problemen op te lossen.

Bedenk dat zelfs de meest succesvolle bouwbedrijven af en toe ontevreden klanten hebben. Het is dus niet normaal om alleen maar positieve reviews te hebben. Dit kan voor argwaan zorgen.

Nog even op een rijtje hoe je aan online reputatie management doet:

  • Hoog in zoekmachine scoren
  • Je regelmatig op social media laten zien
  • Zowel positieve als negatieve reviews verzamelen en hierop reageren

Het meten en evalueren van je online marketinginspanningen

Elke marketing inspanning is verschillend, zelfs wanneer het om twee gelijke bouwbedrijven gaat. Voordat je geld aan online marketing uitgeeft is het handig om alles eerst goed in te plannen. Met het nemen van de juiste beslissingen is online marketing veel effectiever en goedkoper.

Wil je gebruik maken van online marketing voor de bouwsector? Dan doorlopen we de volgende stappen:

  • Doelen analyseren
  • Doelgroep in kaart brengen
  • Online aanwezigheid controleren
  • Contentplan opstellen
  • Eventueel linkbuilding en technische optimalisatie
  • Optioneel: ROI berekenen

Tussendoor worden de marketinginspanningen geanalyseerd, en eventueel bijgestuurd.

Kosten van online marketing

Veel bouwbedrijven vragen zich af wat online marketing precies kost. Er zijn geen vaste prijzen. De totaalprijs is afhankelijk van verschillende factoren waaronder de technieken, concurrentie, huidige positie, doelgroep maar ook het budget.

Houd rekening met bedragen vanaf € 250 per maand. Wie snel door wil groeien heeft een groter budget nodig. In dit soort situaties kan online marketing oplopen tot wel € 5000 per maand.

Voor kleine bouwbedrijven is het mogelijk om alles gefaseerd te doen. Het opbouwen van een online reputatie en zichtbaarheid duurt dan wel langer, maar het effect zal zeker aanwezig zijn. Kleine bedrijven komen soms goed uit met een budget vanaf € 100 per maand.

Investeren en online marketing is kostbaar. Het is dan ook belangrijk om het hoogste rendement uit deze investering te halen. Ik help bouwbedrijven met SEO content, het optimaliseren van de website, linkbuilding en social media marketing. Dit doe ik samen met mijn team dat uit de allerbeste deskundigen bestaat.

Benieuwd naar de kosten? Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op. Het is ook mogelijk om direct een offerte aan te vragen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven