SEO copywriting voor bouwbedrijven

Bijgewerkt: 17 juli 2023

Binnen de bouwsector gaat niets volgens het boekje. Daarom zijn opvallende teksten voor je website een must. Bij copywriting richten we ons op merkbekendheid en hoe je bedrijf met waarden en het milieu omgaat. SEO copywriting richt zich op zoekmachines. Een hoge positie in Google levert meer klanten of opdrachtgevers op.

Het belang van SEO Copywriting

SEO is een langetermijnstrategie, net als sommige bouwprojecten. Uiteindelijk is SEO meer dan de moeite waard. Het levert de beste posities in de organische zoekresultaten op. Met de juiste strategie verschijnt je bericht op de eerste pagina van Google.

De meeste bouwbedrijven werken alleen aan hun portfolio’s, waarbij ze hun projecten tonen. Een aantal hiervan is ooit met SEO begonnen. Dit kost tijd en geduld. Veel bedrijven hebben dit niet en laten het achter zich.

Eigenlijk is dit zonde, want Google heeft tijd nodig om je website te beoordelen. Stel je voor dat er honderden vergelijkbare sites van bouwbedrijven zijn. Google kiest er slechts een paar om op de eerste pagina van de zoekresultaten weer te geven.

Wanneer je te snel opgeeft krijgt Google niet de kans om je site op kwaliteit te beoordelen. Daarom zal deze nooit hoog in de zoekresultaten verschijnen.

Wat is SEO copywriting?

SEO is een manier om inhoud op je website voor zoekmachines te optimaliseren. SEO copywriting gaat over:

  • Relevante zoektermen vinden
  • De belangrijkste zoekterm gebruiken om inhoud te schrijven

Google analyseert de inhoud waaronder de woorden die je gebruikt, waar in de tekst en hoe vaak. De zoekmachine kijkt ook naar het aantal links dat naar die pagina verwijst, en hoe betrouwbaar die zijn.

Google is op zoek naar expertise en ervaring

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zoekmachines willen de beste zoekresultaten aan hun gebruikers tonen. Vooral Google hecht veel waarde aan kwalitatieve websites. Hierbij kijkt Google naar kennis en ervaring van de auteur. Google wil alleen betrouwbare informatie tonen.

Luister je liever naar een liefhebber die over de bouw praat, of een deskundige uit de bouwsector zelf? Juist, je gaat altijd op zoek naar expertise en ervaring. Dat is wat Google ook doet.

Biaq staat voor professionele SEO copywriting voor bouwbedrijven. Ik ben binnen de bouwsector opgegroeid. Mijn vader was een van de beste bouwers van Limburg. Af en toe hielp ik mee, waarbij ik inzicht kreeg in zijn werkzaamheden. Toen ik in de wereld van online marketing terechtkwam, wist ik me te specialiseren tot SEO copywriter voor de bouwsector.

SEO-content is een krachtig middel om je te onderscheiden van de concurrentie.

Zoekwoorden en zoekintentie

SEO werkt voor de bouwsector anders. Dit komt omdat de meeste zoektermen die met de bouwsector te maken hebben, zeer lage zoekvolumes hebben. Iets dat voor de meeste SEO-experts goed werkt, zo niet voor de bouwbranche werken.

Met mijn achtergrond in de bouw, gecombineerd met SEO-copywriting, ga ik op zoek naar de juiste zoekwoorden en de zoekintentie van het publiek. Zo kan ik jouw website aan potentiële klanten voorstellen.

Het gebruik van zoekwoorden in SEO-teksten is belangrijk. Het algoritme van Google scant alle zinnen een woorden op een website. Het herkent het gebruik van bepaalde woorden, en bepaalt of deze informatie nuttig is voor een gebruiker die een zoekopdracht invoert.

De lezer waarde bieden

Bij SEO copywriting voor bouwbedrijven gaat het niet alleen om het gebruik zoekwoorden. Google vindt het heel belangrijk dat je de lezer waarde biedt. Hiermee mag je geen financiële motivatie hebben. Verwarrend, want je wil hoog in Google staan om nieuwe klanten aan te trekken. Dat is financiële motivatie! Is dat de reden waarom je website niet hoog in Google scoort?

Nee, Google weet ook wel dat elke website een ander verdienmodel heeft. Een webshop verkoopt producten, een aannemer of een schildersbedrijf wil nieuwe klanten of opdrachtgevers aankijken. Dat is niet erg, Google houdt hier rekening mee.

De zoekmachine bedoelt dat de inhoud waardevol en informatief moet zijn. Het moet als doel hebben om bezoekers te helpen bij het vinden van informatie of het oplossen van een probleem.

Schrijven voor klanten en Google

Artikelen schrijf je voor klanten en voor Google. Het klinkt een beetje vreemd om artikelen voor zoekmachines te schrijven. Maar je moet zoekmachines helpen om te begrijpen waar jouw teksten over gaan.

Wanneer iemand een zoekopdracht of vraag in Google intypt, gaat de zoekmachine voor deze gebruiker aan de slag. Het doorzoekt alle websites om antwoord te geven op de vraag. Hierbij kijkt Google naar de kwaliteit van de inhoud, gebruikte zoektermen en of deze aansluiten bij de zoekopdracht. Aan de hand hiervan worden alleen de beste zoekresultaten op de eerste pagina getoond.

Zodra de gebruiker op het artikel klikt, moet de inhoud hem overtuigen. Het kost veel kennis en ervaring om dit soort teksten te schrijven. Omdat SEO copywriting binnen de bouwsector heel anders werkt, is het belangrijk om voor een echte SEO bouwcopywriter te kiezen.

Optimaliseren van H1-tags en subheadings

Het gebruik van een H1 tag maakt bezoekers nieuwsgierig. Het is niks anders dan de titel van een pagina, maar dan met een speciale codering. De H1 tag geeft richting zoekmachines aan dat het hier om een titel gaat, en dat deze belangrijk is.

Elke webpagina kan maar één H1-tag hebben. Wel is het mogelijk om gebruik te maken van meerdere subheadings. De H2 tag is een subtitel, de H3-tag is hier meer een ondertitel van. Binnen SEO kennen we de H1-tag als titel en H2 t/m H6 als subtitels of ondertitels. De meeste websites maken alleen gebruik van H1 t/m H3.

Door gebruik te maken van H-tags breng je een duidelijke structuur in je webpagina’s of blogs aan. Dit helpt zoekmachines om te begrijpen waar teksten over gaan. Ook is dit prettig voor bezoekers, teksten lezen hierdoor veel makkelijker en zijn scanbaar.

Binnen SEO copywriting wordt veelvuldig gebruik gemaakt van heading-tags. Deze optimaliseer ik, zodat het bezoekers nieuwsgierig maakt en zoekmachines er beter mee omgaan.

Het gebruik van interne- en externe links

Met interne en externe links verwijs je bezoekers naar een andere webpagina. Een interne link verwijst naar een andere webpagina binnen je eigen website. Een externe link verwijst juist naar een webpagina op een andere website.

Met interne links maak je jouw website makkelijk navigeerbaar voor bezoekers. Je stimuleert bezoekers om meerdere webpagina’s of blogs te bekijken. Bovendien breng je structuur aan, iets dat goed is voor SEO.

Externe links gebruik je vooral om behulpzaam te zijn. Je legt een netwerk met andere sites op, en je laat Google zien dat je de lezer goed wil informeren. Ook dit is goed voor SEO.

Bij SEO copywriting voor bouwbedrijven werk ik altijd met interne en externe links, indien dit ook binnen de opdracht past. Het is achteraf altijd mogelijk om zelf interne- en/of externe links aan een webpagina toe te voegen.

Backlinks verzamelen

Hoewel backlinks niet direct onder copywriting valt, is het wel een belangrijk onderdeel van SEO. Backlinks is het verkrijgen van links vanaf andere websites, die naar jouw website verwijzen. Google volgt deze links aan beoordeelt ze op autoriteit, relevantie en kwaliteit.

Wanneer backlinks aan deze drie eisen voldoen, worden ze door zoekmachines als waardevol beschouwd. Binnen linkbuilding (= backlinks verzamelen) wordt veel gebruik gemaakt van het inkopen, ruilen of op een verkeerde manier verkrijgen van backlinks. Dit kan je website ernstige schade toebrengen, waardoor je lager in de organische zoekresultaten komt te staan.

Het is belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Daar kan SEO copywriting bij helpen, bijvoorbeeld middels gastbloggen. Neem voor de mogelijkheden contact op.

Het effect van SEO copywriting voor bedrijven binnen de bouwsector

Het is een van de grootste uitdagingen: content schrijven die geoptimaliseerd is voor zoekmachines én het publiek aanspreekt. Wil je een merk, vertrouwen en autoriteit opbouwen, dan moet je slim met inhoud op je website omgaan.

SEO klinkt voor velen ingewikkeld. Door het inschakelen van een goede SEO copywriter bereik je geweldige resultaten.

De inhoud op je website moet twee doelen hebben. Het eerste doel is dat het de vraag van een gebruiker beantwoordt of een probleem oplost. Het tweede doel is een beroep doen op de eindgebruiker. In dit geval de potentiële klant of opdrachtgever. Je zet deze in beweging om contact met je bedrijf op te nemen.

SEO copywriting is de kunst en wetenschap van het creëren van geweldige inhoud. Het is vakmanschap, niet te vergelijken met andere beroepen.

Meten en verbeteren van SEO copywriting voor bouwbedrijven

Mijn bedrijf bestaat uit een team van de beste online marketeers. Bianca is jouw SEO copywriter voor bouwbedrijven. Ik begrijp mensen, weet wat jouw publiek leuk vindt en kies de juiste woorden om hen aan te spreken. De inhoud overtuigt lezers om actie te ondernemen.

Wil je een bloeiend bouwbedrijf opbouwen en in deze snelle digitale wereld overleven? Het is mijn taak om de huidige teksten op je website te analyseren en eventueel te verbeteren. Maar ook om nieuwe nuttige inhoud te schrijven. Dit soort inhoud is interessant en overtuigend voor zoekmachines en bezoekers.

Wat kost een SEO copywriter?

Sommige bedrijven binnen de bouwsector schrijven hun eigen content. Het is ook mogelijk om over SEO en social media te leren. Bij onlinemarketingpro.nl, onderdeel van Bianca Walraven, volg je de individuele training SEO & Social Media, inclusief persoonlijke coaching sessies. Na het volgen van deze training weet je als geen ander hoe je jouw website en social mediakanalen optimaliseert en bijhoudt.

Liever een SEO copywriter inhuren? Bianca Walraven hanteert betaalbare tarieven. Elk bouwbedrijf, groot of klein, moet toegang krijgen tot SEO copywriting. Zonder de drempel van hoge tarieven. Hierbij concureer ik met vergelijkbare aanbieders, om ervoor te zorgen dat ik iedereen van dienst kan zijn. Ook bedrijven met een klein budget zijn bij mij en mijn team van harte welkom.

Ik reken niet per uur maar per tekst of per project. Zo weet je vooraf waar je aan toe bent. Is er meer werk aan jouw opdracht? Gaat het om SEO copywriting, dan nemen we het meerwerk voor onze rekening. Zo kom je achteraf niet voor onverwacht hoge kosten te staan.

Alle vermelde tarieven op de tarievenkaart of offerte zijn exclusief btw (21%). Voor het zoektermenonderzoek breng ik geen aparte kosten in rekening.

Complete online marketing voor bouwbedrijven

Bianca Walraven is het startpunt voor bouwbedrijven die aan hun online zichtbaarheid willen werken. Maak gebruik van dé SEO copywriter voor de bouwsector, linkbuilding, webdesign of social media marketing.

Bij het afnemen van meerdere diensten ontvang je korting op de totale projectprijs. Vraag hiervoor een offerte op maat aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven