Waarom het zo moeilijk is om hoog in Google te staan

Bijgewerkt: 19 juni 2023

Veel marketeers beloven hoge posities in Google. De waarheid is dat ze dit helemaal niet kunnen beloven. In 2015 kon je heel makkelijk bovenaan in Google staan. Anno 2023 is dit toch een stuk lastiger. Maar waarom is het zo moeilijk om hoger in Google te komen? Dit heeft met verschillende zaken te maken.

Dit is wat Google ons vertelt

Google zelf zegt dat je content van hoge kwaliteit moet maken. En dat betrouwbare backlinks belangrijk zijn. Deze twee zaken zouden voldoende moeten zijn om hoger in Google te komen.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is helemaal niet makkelijk om in rankings te stijgen. Zelfs wanneer je maandenlang kwalitatieve blogs publiceert, kan er weinig gebeuren. Dat komt omdat SEO niet meer hetzelfde is als vroeger. Maar ook omdat veel mensen dezelfde technieken gebruiken.

De SEO richtlijnen van Google zelf

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sinds de Penguin-update van april 2012 is er binnen zoekmachine optimalisatie veel veranderd. Zo heeft Google onder andere zelf SEO-richtlijnen opgesteld. In die richtlijnen lees je dat je inhoud van hoge kwaliteit moet publiceren. En dat het om betrouwbare backlinks gaat. Veel marketeers en SEO professionals volgen deze richtlijnen. Jij misschien ook.

Helaas is het niet zo eenvoudig als het klinkt. Natuurlijk is het belangrijk om af en toe naar de SEO richtlijnen van Google te kijken. Maar je moet ook je eigen creativiteit inzetten. Dan pas lukt het om hoog in Google te komen.

Content is het belangrijkste

De ene marketeer zegt dat je aan linkbuilding moet doen. De ander vindt je website het belangrijkst. Maar het allerbelangrijkst is de content op je website. Stel je voor dat je 3000 backlinks naar je website hebt. Maar er staat nauwelijks content op je site. Of teksten van lage kwaliteit. Denk je dat bezoekers daar vrolijk van worden? Natuurlijk niet!

Dit laat zien hoe belangrijk content is. Niet alleen voor je bezoekers maar ook voor zoekmachines. Die beoordelen de content op kwaliteit. Hoge kwaliteit betekent een betere score. Hierdoor stijg je in rankings.

Het probleem is dat de meeste websites lage kwaliteit content delen. Ze schrijven de content zelf, zonder de juiste kennis in huis te hebben. Of ze schakelen goedkope tekstschrijvers in. Soms zelfs een dure copywriter, zo eentje die € 150 of meer per tekst vraagt. Maar een hoge prijs zegt natuurlijk niks over de kwaliteit of de kennis van de copywriter.

Neem geen genoegen met content van lage kwaliteit

Misschien heb je een goedkope tekstschrijver via een platform gevonden. Bijvoorbeeld op sociale media, via Sitedeals of een ander platform. Kijk uit met hele goedkope tekstschrijvers. Ze hebben vaak weinig kennis omtrent SEO. Ze gebruiken te veel of juist te weinig zoektermen in hun teksten.

Vaak gaat het om student tekstschrijvers die wat bij willen verdienen. Die zijn helemaal niet serieus met zoekmachine optimalisatie bezig.

Wees net zo voorzichtig met dure tekstschrijvers of copywriters. Dat iemand € 150 voor een tekst vraagt, wil niet zeggen dat er voldoende SEO-kennis in huis is. Ga nooit akkoord met content van lage kwaliteit.

Het helpt wanneer de tekstschrijver geïnformeerd is over jouw branche of niche. Zo iemand kan goede onderwerpen voor jouw website schrijven. Blijf wel het SEO-gedeelte in de gaten houden. Wanneer je merkt dat de teksten van de schrijver nauwelijks in Google scoren, kun je beter op zoek gaan naar een andere tekstschrijver.

Onderzoek naar de inhoud

Een veelvoorkomend probleem is dat de meeste bedrijven maar wat content creëren. Gewoon wat in ze opkomt. Vaak wordt hierbij uitgegaan van content die belangrijk is voor het bedrijf zelf, niet voor het publiek.

De uitdaging ligt in het denken van content (inhoud) die op de wensen en behoeften van het publiek aansluit. Het is dus belangrijk om onderzoek naar het type inhoud te doen. Maar ook om je te verdiepen in de zoekopdrachten die gebruikers invoeren.

Op de oude manier linkbuilden is slecht

Er zijn nog steeds SEO-bureaus of marketeers die linkbuilding pakketten verkopen. Voor 1X bedrag krijg je een aantal backlinks toegewezen. In het begin lijkt dit te werken, maar op de lange termijn wordt het tegenovergestelde effect bereikt. Je website zakt steeds verder in de zoekresultaten weg.

Google bestraft websites die backlinks naar artikeldirectory’s verzamelen. Ook websites die zichtbaar backlinks kopen of ruilen worden afgestraft.

Een backlink van een artikel van hoge kwaliteit is wel effectief. Maar hieruit moet wel blijken dat deze backlink op een natuurlijke manier is ontstaan. Niet dat hiervoor betaald is. Mocht er wel voor betaald zijn, dan moet voor Google duidelijk zijn dat het om een betaald partnerschap gaat.

Wil je op de nieuwe manier aan linkbuilding doen? Dan ben je uren kwijt met het opstellen van e-mails, met het verzoek om een gastblog een website van hoge kwaliteit te kunnen plaatsen. Zoek hierbij vooral naar populaire websites die veel autoriteit hebben opgebouwd.

Bedenk dat je ruim 30 uur kwijt bent met e-mails opstellen en contacten leggen, en dat dit ongeveer 10 backlinks per maand oplevert. Maar wel backlinks van topkwaliteit. Liever een aantal top backlinks die jouw website een boost geven, dan 100 backlinks die voor een afstraffing zorgen.

Maak gebruik van interne links

Linkbuilding gaat over het verzamelen van backlinks. Het is net zo belangrijk om met interne links te werken. Zo help je de bezoeker om van de ene naar de andere webpagina binnen je website te gaan. Bovendien help je ook nog eens zoekmachines bij het vinden van nieuwe webpagina’s.

Zorgt dat interne links voorzien zijn van de juiste ankertekst. De ankertekst moet overeenkomen met de inhoud van de webpagina waar je naartoe linkt.

Zorgt dat Google begrijpt waar een pagina over gaat

Vroeger lag de focus op de zoekwoorden dichtheid. Dat is nu niet meer. Je gebruikt de belangrijkste zoekterm en synoniemen. Maar ook LSI-zoekwoorden. Dit maakt het voor Google beter begrijpbaar waar je webpagina over gaat.

Het kost veel tijd om op de eerste pagina van Google te komen

Marketeers zijn goede verkopers. Ze verleiden hun klanten met snelle praatjes en beloftes op hoge posities in Google. Je kunt het marketeers niet kwalijk nemen: ze willen veel geld verdienen. Het liefst over de rug van onwetende ondernemers.

Onlangs vroeg een klant mij waarom het zoveel tijd kost om op de eerste pagina van Google te komen. Ja, het klopt dat je minimaal enkele weken verder bent, voordat een nieuwe website een beetje in Google begint te scoren. En je bent enkele maanden verder voordat je topposities behaalt.

Met een oudere website, zo eentje die autoriteit heeft opgebouwd, kan dit veel sneller gaan. Maar dan nog komt het zelden voor dat een nieuw artikel op je website binnen 24 uur op positie één in Google staat.

Google is een geweldige manier om gratis bezoekers op je website te krijgen. Dit levert meer klanten en een hogere omzet op. Maar Google heeft het ons ook heel lastig gemaakt. Het bepaalt aan de hand van meer dan 200 signalen hoe webpagina’s worden gerangschikt. Daarnaast krijg je met groeiende concurrentie te maken. Dat maakt het nog lastiger om snel en goed te scoren.

Grote bedrijven hebben betere middelen

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom grote bedrijven beter in Google ranken. Enerzijds heeft dit met hun naamsbekendheid te maken. Grote bedrijven hebben zoveel naamsbekendheid opgebouwd, dat het publiek hen vanzelf weet te vinden. Bovendien is het publiek bereid om goede blogs of content van het bedrijf te delen. Dit draagt bij aan een nog betere positie in zoekmachines.

Grote bedrijven hebben ook betere financiële middelen. Ze kunnen veel geld uitgeven aan de allerbeste tekstschrijvers en adverteren veel op het internet. Bovendien zijn ze zeer actief op sociale media. Natuurlijk dragen dit soort zaken bij aan een betere rangschikking in zoekmachines.

Wil je snel hoog in Google staan, dan zou je bijna altijd een grote zak met geld moeten hebben. Helaas hebben veel bedrijven dit niet. Vooral voor kleine of startende ondernemers is het lastig om een budget aan SEO of online marketing te besteden.

Je kunt Google niet omkopen

De enige optie om bovenaan in Google te staan, is adverteren. Jouw advertentie komt dan boven de organische zoekresultaten te staan. Misschien wil je ook bovenaan in de organische zoekresultaten scoren. Helaas kun je Google niet omkopen. De organische zoekresultaten zijn en blijven organisch. Dit betekent dat zelfs een hele zak geld er niet toe doet: je kunt geen eerste organische positie kopen.

Bovendien is het lastig om Google te bespelen. Vroeger kon dit middels allerlei trucjes nog wel. Je kon bijvoorbeeld middels keyword stuffing heel makkelijk de eerste positie in Google behalen. Maar de zoekmachine is nu een stuk slimmer dan vroeger. Het filtert keyword stuffing, ongewenste backlink’s en andere onregelmatigheden eruit. Websites die zich hieraan schuldig maken krijgen straf.

Verwaarloos technische SEO niet

Onlangs zag ik een wanhopige ondernemer op Facebook een oproep doen. Zijn website scoorde helemaal niet in zoekmachines. Dat klopte ook: hij kreeg nul bezoekers vanuit zoekmachines op zijn website. Terwijl de website toch al twee jaar bestond.

Wat mij direct opviel was dat de website ontzettend traag was. Het duurde enkele seconden voordat ik de eerste content op de webpagina zag verschijnen. Het bleek dat hij gebruik maakte van een slider op de homepage, met grote afbeeldingen (850 KB per afbeelding). Zoiets maakt je website langzamer dan gewenst.

Verder waren zijn webpagina’s niet beveiligd. Wanneer je geen persoonlijke informatie aan je bezoekers vraagt, is dit niet zo erg. Maar standaard zouden je webpagina’s altijd beveiligd moeten zijn.

Al dit soort zaken heeft met technische SEO te maken. Maar ook of linkjes op je website werken. Daarnaast moet deze geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

Een te trage website is een van de grootste ergernissen van bezoekers. Ze hebben geen geduld en verlaten je website voordat ze ook maar iets hebben gezien. Bovendien gebruikt het Google algoritme de laadsnelheid om te bepalen hoe kwalitatief je website is.

Wanneer je niet zoveel technische vaardigheden hebt, is het aan te raden om iemand te zoeken die jou hierbij kan helpen. Gebruik ook regelmatig de PageSpeed tool van Google. Deze geeft aan hoe snel je website is. Natuurlijk is dit een momentopname, maar het geeft zeker een goede indicatie. Een dergelijke test zou je eigenlijk maandelijks uit moeten voeren.

Wil je meer leren over SEO en je website optimaliseren? Volg de training SEO & Sociaal Media. Het is een individuele training, bestaande uit twee trainingsvideo’s en twee persoonlijke coaching sessies. Je ontvangt één op één begeleiding waardoor je jouw eigen website beter en hoger in Google krijgt. De training is geschikt voor ondernemers met weinig kennis omtrent zoekmachine optimalisatie.


Meld je voor de training aan en ontvang nog eens twee weken lang extra begeleiding. Geheel gratis!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven