Gevonden worden op Google in 6 stappen

Iedere (online) ondernemer droomt hiervan: gevonden worden op Google. We gaan ervan uit dat zoekmachine Google zijn werk doet aan onze website bovenaan in de zoekresultaten plaatst. Wat een teleurstelling wanneer dit niet het geval blijkt te zijn! Een betere positie in de organische zoekresultaten? Gevonden worden op Google in 6 stappen: jij kan dit ook!

Verschillende tools voor een betere vindbaarheid

Met verschillende tools wordt het ons vrij makkelijk gemaakt om beter vindbaar te zijn in Google en andere zoekmachines. Helaas weet niet iedereen van deze tools af. Daarnaast is het vaak lastig om te ontdekken waarom de concurrent hoger staat en waar je eigen knelpunten zitten.

Begin eens met het controleren van de SERP: met welke zoektermen behaal je een goede positie en welke concurrenten doen het beter? Gebruik hier de tool van whatsmyserp.com voor. Je weet nu waar jij staat en wat de concurrent doet. Over naar de handleiding gevonden worden op Google in 6 stappen.

Stap 1: website URL indienen bij Google

Dit is het eerste dat je moet doen bij het online gaan van de website: de website URL indienen bij Google. Ga er niet vanuit dat de zoekmachine vanzelf jouw website vindt. Dat gaat uiteindelijk wel gebeuren maar kan enkele weken duren. Versnel dit proces en laat Google weten dat er een nieuwe site online is. Dit doe je via de Google URL toevoegen tool.

Nog beter: meld je aan bij Google search console. Hiermee voeg je een sitemap of nieuwe URL’s/webpagina’s toe. Bovendien heb je inzicht in het zoekverkeer en zoekopdrachten, maar wel enkel en alleen voor aangemelde websites.

Stap 2: linkbuilden – aanleggen van een linkspoor

Die nieuwe blogs op je website doen het ontzettend goed: vrienden en websitebezoekers zijn hierover te spreken. Vraag of ze een interessante blogpost via hun social media of hun eigen website willen delen. Hiermee leg je een linkspoor aan. Een goed doordacht linkspoor leidt uiteindelijk naar een uitstekend linkprofiel.

Let wel een beetje op met linkbuilden (actief verzamelen van backlinks) en betaal hier niet voor. Google is niet gecharmeerd van betaalde backlinks en zal dit juist afstraffen.

Stap 3: goed gebruik van zoekwoorden

Gevonden worden op Google doe je door goed gebruik te maken van belangrijke (en relevante) zoekwoorden. Richt je niet alleen op de korte zoektermen (van 1 woord) maar houd ook rekening met langere zoektermen (3 of meer woorden). Dit noem je ook wel de long tail keywords. Nu we steeds meer overstappen naar spraakgestuurde opdrachten is het ook belangrijk om hier rekening mee te houden bij het gebruik van zoektermen.

Gebruik relevante zoektermen. Gaat je website over vakantie in Spanje, gebruikt dan zoektermen als “vakantie Spanje, vakantie aan de Spaanse kust, goedkope vakantie in Spanje”. Vermijd in dit geval zoektermen als “vakantie Israël, Israëlische vakantiewoningen”. Hiermee breng je zoekmachines namelijk helemaal in de war, want gaat de pagina nu over een vakantie in Spanje of in Israël?

Stap 4: lidwoorden, voegwoorden en voorzetsels

RankBrain is een KI systeem dat onderdeel uitmaakt van het Google algoritme. Dit systeem is in staat om de relatie tussen woorden te interpreteren. Denk hierbij aan voorzetsels: “voor het vliegtuig of in het vliegtuig”.

Met de Google BERT update (in Nederland uitgerold in 2020) is Google nog beter in staat om het verschil tussen de verschillende lidwoorden, voegwoorden en voorzetsels te herkennen. Maar ook wat de relatie met andere woorden is. Houd hier rekening mee en wees specifiek in wat je bedoelt. Heb je het over mensen die voor het vliegtuig staan of mensen die in het vliegtuig zitten? Optimaliseer je website voor RankBrain & Google BERT.

Stap 5: metatags voor je website

Wil je gevonden worden op Google, gebruik dan ook metatags. Deze zorgen niet direct voor een hogere positie in de zoekresultaten maar verhogen wel de CTR oftewel het aantal klikken naar je website. Vergeet zeker niet de meta description, dit is een korte omschrijving van de webpagina. Zoekmachine Google zal deze omschrijving veelal in de zoekresultaten vertonen, maar alleen wanneer deze ook overeenkomt met een zoekopdracht.

Ook belangrijk: het gebruik van meta heading tags. De titel op je website krijgt de meta tag h1, subkoppen geef je de meta tag h2 t/m h6. Dankzij het gebruik van meta heading tags snapt Google beter hoe je webpagina is opgebouwd en wat de titel en subkoppen zijn, maar ook welke autoriteit ze hebben.

Stap 6: lokale vindbaarheid

De bakker in Utrecht of de kapper in Maastricht: het is handig wanneer je lokaal vindbaar bent. Werk dan ook aan die lokale vindbaarheid, maar alleen wanneer dit ook op jou van toepassing is. Dit doe je allereerst met specifieke zoekwoorden die gericht zijn op jouw stad/dorp, regio of provincie. Maar er is nog een manier om Google te laten weten dat je lokaal actief bent.

Claim je bedrijf in Google (Google business). Maak je bedrijfsprofiel compleet met relevante informatie, openingstijden en de website.

Gevonden worden in Google met SEO teksten

Vergeet niet om goede en relevante content aan de website toe te voegen! Het internet is gebouwd rondom webpagina’s met informatie in de vorm van teksten en in mindere mate media en (PDF) documenten. Websites die regelmatig nieuwe content van goede kwaliteit toevoegen worden beter beoordeeld. De beloning: een hogere positie in de zoekresultaten.

SEO teksten helpen bij het goed zichtbaar maken van webpagina’s of de gehele website. Maar dan wel volgens de richtlijnen van Google. Ook gevonden worden in Google en een betere positie in de zoekresultaten? Neen contact op: met SEO teksten, eventueel in combinatie met social media posts, bereiken we veel.