Heading betekenis – een praktische uitleg

Wat is de heading betekenis? Dit woord is van belang wanneer je een website hebt. Heading betekent letterlijk vertaald ‘rubriek’, maar binnen SEO (zoekmachine optimalisatie) heeft heading toch een iets andere betekenis.

Titel en kop

Website eigenaren weten er alles van: de titel en het gebruik van tussenkoppen in een tekst. Binnen SEO is de heading betekenis: titel en subkoppen. Het is namelijk de bedoeling om binnen de HTML een heading tag aan deze koppen toe te voegen. Doe je dit niet, dan kan de zoekmachine de koppen niet goed herkennen. Dit maakt het begrijpen van de pagina een stuk lastiger.

Meer over de heading betekenis

Binnen SEO slaat de heading betekenis dus op de titel en subkoppen. Een tekst begint altijd met een titel.  Om zoekmachines duidelijk te maken dat het hier ook echt om een titel gaat geef je een code in HTML mee. De heading titel ziet er dan ook zo uit: <h1>titel</h1>.

Er kan altijd maar één h1 titel in een tekst staan. Wanneer je gebruik maakt van meerdere heading titels dan weten zoekmachines niet wat nu de daadwerkelijke titel is. Niet goed voor je ranking in de zoekresultaten.

Subkoppen zijn de extra titels boven je paragrafen. Een subkop of subtitel krijgt ook een heading tag. Deze krijgt wel een andere code mee, variërend van h2 t/m h6. Hoe hoger het getal hoe minder belangrijk de kop is.

Heading op een website gebruiken

Wanneer je de heading op een website gebruikt dan is het belangrijk dat je dit in de HTML code doet. Dus niet in het visuele gedeelte van de website. Tegenwoordig hoef je vaak niet meer in de HTML-versie te werken. Met een CMS-systeem zoals WordPress of Joomla maakt het systeem zelf een HTML versie op.

Het is echter wel belangrijk om binnen dit CMS systeem aan te geven wat titels en subkoppen zijn. Zodra je dit aangeeft maakt het CMS-systeem er zelf een HTML-code van. Eenvoudiger kun je het tegenwoordig niet hebben.

Waarom headings gebruiken?

Waarom zou je gebruik maken van headings oftewel koppen? Deze zijn belangrijk om je lezer goed door de tekst heen te leiden.  De titel van de tekst vat samen waar de tekst over gaat. De koppen laten zien waar een paragraaf of alinea over gaat. Dit maakt het allemaal een stuk overzichtelijker en ook prettig leesbaar.

Het gebruik van een heading (het liefst natuurlijk meerdere) helpt zoekmachines beter begrijpen waar de tekst over gaat. Zoekmachines scannen namelijk als eerste de koppen, maar alleen wanneer je ook gebruik hebt gemaakt van heading in codetaal (HTML).

Heading & SEO: een grote invloed

Stel je voor dat deze tekst geen titel en subkoppen zou hebben. Ik weet zeker dat je dan moeite hebt om deze tekst te lezen of te begrijpen. Je ogen scannen namelijk razendsnel de tekst en halen er als eerste de koppen uit. Aan de hand hiervan bepaal jij of de tekst wel interessant is.

Zoekmachines zoals Google weten natuurlijk ook wel hoe het mensenbrein werkt. Daarom hechten zoekmachines veel waarde aan het gebruik van headings. Een heading is ontzettend goed voor je SEO (zoekmachine optimalisatie).

Gebruik een heading altijd in het belang van de lezer en niet in het belang van de zoekmachine. Stamp dus niet wat zoekwoorden achter elkaar in een titel of subkop. Dit ziet er onnatuurlijk uit en leest niet lekker. Wanneer je toch wat zoekwoorden achter elkaar in een heading stopt dan is de kans groot dat zoekmachines dit niet waarderen. Je zal dan lager in de zoekresultaten staan.

Goed gebruik van headings levert je echter een beloning op: een hogere waardering van Google en andere zoekmachines. Wanneer je goed geplaatste headings ook nog eens combineert met een tekst van hoge kwaliteit dan heb je de hoofdprijs: een hoge positie in de zoekresultaten.

Goede titel verzinnen

Die allereerste heading tag, de titel, die is het belangrijkst. Met de titel laat je zien waar de tekst of blog over gaat. De titel moet uitnodigen om verder te lezen. Het is heel belangrijk om geen misleidende heading titel ze gebruiken.

In het verleden probeerden websites veel bezoekers te trekken door middel van misleidende titels. Zoekmachines hebben hier een stokje voor gestoken: ze bekijken of de rest van de tekst wel aansluit bij de titel. Wanneer je gebruik maakt van een misleidende titel dat levert je dit een afstraffing op. Je kunt je voorstellen dat je dan wegzakt in de organische zoekresultaten.

Ook het gebruik van subkoppen is belangrijk

Om zoekmachines duidelijk te maken waar een tekst over gaat en wat de belangrijkste zoektermen zijn, kun je wat zoekwoorden in een subkop verwerken. Maar doe dit wel op een natuurlijke manier. Dus niet: ‘titel title tietel’ maar: ‘is het titel, title of tietel?’ Een subkop moet net als de rest van je tekst een natuurlijke zin zijn.

SEO teksten laten schrijven (webteksten)

Wanneer je SEO teksten laat schrijven dan hoef je zelf geen heading tags te verzinnen. De tekstschrijver doet dit al voor jou. Zelf maak ik een tekst altijd in een Worddocument, compleet voorzien van headings. Maak je gebruik van een CMS systeem of een WYSIWYG systeem dan hoef je de tekst inclusief heading opmaak alleen maar in je systeem te plakken.

Het systeem neemt de opmaak automatisch over, zo makkelijk is het. SEO teksten laten schrijven? Vraag een offerte aan: vrijblijvend en verplicht jou dus tot niets.