Meta description voorbeeld: zo maak je ze

Op zoek naar een meta description voorbeeld? Het is vaak lastig om een korte omschrijving voor je website te maken. Gelukkig gaan onderstaande voorbeelden jou hierbij helpen. Bekijk hoe je een meta description schrijft en uit hoeveel tekens deze moet bestaan.

Wat is een meta description?

Met een meta description geef je een omschrijving voor de inhoud van de pagina mee. In veel gevallen is deze omschrijving in zoekmachines zichtbaar. Eerst zie je de titel, hieronder de meta description.

Dat je een meta description maakt geeft jou geen garantie dat zoekmachines deze ook tonen. Soms sluit een stukje inhoud op de pagina beter bij de zoekopdracht aan.

Dit is waarom je een meta description schrijft

Waarom een meta description schrijven? Wanneer je dit niet doet zal Google of een andere zoekmachine altijd een stukje tekst uit jouw pagina in de zoekresultaten tonen. Deze tekst kan soms afgekapt worden, waardoor het niet netjes uitziet. Zie onderstaand meta description voorbeeld.

Deze website heeft geen meta description toegevoegd, iets dat je gemakkelijk in de broncode van de website terugvindt. Doordat hier een omschrijving ontbreekt, verplicht je Google om een stukje tekst van je pagina over te nemen.

Een meta description schrijven kan het aantal kliks naar je website verhogen. Er zijn altijd mensen die eerst naar de omschrijving kijken voordat ze doorklikken. Dat is waarom je een meta description schrijft.

Zoekmachines bepalen of ze de meta description gebruiken

Je schrijft een meta description maar zoekmachines tonen deze niet. Dat kan gebeuren, zoekmachines bepalen namelijk zelf of ze de beschrijving tonen of toch voor een stukje tekst uit jouw pagina kiezen. Kijk maar eens naar onderstaand meta description voorbeeld.

Ik heb voor deze pagina een meta description aangemaakt. Toch vindt Google het voor deze zoekopdracht nodig om een andere omschrijving te tonen. Hierdoor kapt de zoekmachine halverwege een zin af. Dit ziet natuurlijk niet netjes uit, helaas heb je hier weinig invloed op.

Meta description voorbeeld: zo schrijf je er een

Zelf een meta description schrijven? Ga er maar goed voor zitten, want dit doe je niet zomaar. De omschrijving moet namelijk prikkelen, waardoor de zoeker naar jouw website wil gaan. Je kunt dus geen omschrijving gebruiken zoals: “dit is een website over honden.” Nee, een betere omschrijving zou zijn: “Dé website voor hondenliefhebbers. Beschrijving van alle hondenrassen en de verzorging”.

Dankzij het laatste meta description voorbeeld ben je eerder geneigd om naar deze website te gaan. Simpelweg omdat je ziet waar de website over gaat en wat deze te bieden heeft.

Vooruit dan, nog een meta description voorbeeld. Je schrijft niet: “welkom op de website van Tochtige Hans”. Geen hond die hierop zal klikken. Je schrijft wel: “ Tochtige Hans, specialist op het gebied van tochtstrips. Compleet aanbod, we komen thuis opmeten”.

Aan de slag: het aantal tekens

Goed, dankzij bovenstaande meta description voorbeelden kun je nu zelf aan de slag. Uit hoeveel tekens mag de meta omschrijving bestaan? Op mobiel is de meta wat korter dan op desktop pc. Omdat steeds meer mensen via hun smartphone surfen, kun je dit beter aanhouden.

Gebruik maximaal 160 tekens voor je meta omschrijving. Of eigenlijk maximaal 145 tekens. Zoekmachines willen nog wel eens de publicatiedatum van je artikel tonen. Hierdoor wordt er een stukje van de meta description opgegeten. 145 dus. Maar voor mobiel 125 tekens.

Meta description schrijven: een aantal tips

Hoe schrijf je de beste meta description? Een meta omschrijving bestaat in ieder geval uit 145-160 tekens (karakters). Wil je weten of je hier niet overheen komt, schrijf de meta dan in een Word-document. Zo kun je gelijk het aantal woorden en tekens tellen.

Verzin een goede omschrijving voor de pagina. Gaat de pagina bijvoorbeeld over honden, ga het in je meta description dat niet over katten hebben. Je mag je bezoekers niet misleiden. Bovendien is de kans groot dat Google een misleidende meta description helemaal niet toont.

Gebruik geen opsomming van woorden maar maak mooie zinnen. Kijk naar onderstaand meta description voorbeeld.

Niet doen: Meta description. Meta omschrijving. Meta beschrijving.

Wel doen: Hulp bij het schrijven van een meta description.

Kan ik emoijs in een meta description gebruiken?

Emoijs zijn helemaal in! Ik was er al sinds de periode van MSN Messenger stapelgek op, daarom ben ik zo blij dat er zoveel nieuwe emoijs (emoticons) bij zijn gekomen. Wist je dat je deze grappige afbeeldingen ook in je meta description kunt gebruiken? Je moet wel rekening houden met een aantal zaken.

Ten eerste ziet niet iedereen jouw emoij of ziet alleen een raar teken. Het hangt van de gebruiker af of deze emoijs op zijn apparaat heeft geïnstalleerd. Wanneer dit niet het geval is, dan ziet de ander jouw emoij niet. Dit komt omdat je met het plaatsen van een emoij geen plaatje maar een commando verstuurt.

Overdrijf het gebruik van emoticons niet. Het kan al snel te druk of onprofessioneel overkomen.

Meta description laten schrijven

Zoek je iemand die jouw meta description kan schrijven? Zoals je ziet heb ik hier veel ervaring mee. Het vraagt wat creativiteit, maar ik zorg ervoor dat jouw meta descriptions ook echt gelezen worden.

Wanneer je een tekst door mij laat schrijven krijg je er een meta description bij, maar alleen wanneer je hier zelf om vraagt. Dit komt omdat niet iedereen een meta description nodig heeft. Natuurlijk is het mogelijk om losse meta description’s te laten schrijven. Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.