Meta description voorbeeld: zo maak je dat

Bijgewerkt: 4 juli 2023

SEO is het goed om met meta beschrijvingen te werken. Dit is een korte omschrijving van je webpagina, zichtbaar in de zoekresultaten. Op zoek naar een meta description voorbeeld? In dit artikel vind je een aantal voorbeelden om een korte omschrijving voor je webpagina te maken. Ontdek hoe je een goede meta beschrijving maakt, en uit hoeveel tekens deze maximaal mag bestaan.

Wat is een meta description?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met een meta description geef je een omschrijving aan de inhoud van de pagina mee. In veel gevallen is deze omschrijving in zoekmachines zichtbaar. Eerst zie je de titel, hieronder de meta description.

Dat je een meta description maakt geeft je geen garantie dat zoekmachines deze ook tonen. Soms sluit een stukje inhoud op de pagina beter bij de zoekopdracht aan. Zoekmachines bepalen dus zelf of ze jouw beschrijving tonen. In meer dan 75% van de gevallen doen ze dit. Hierdoor is het altijd interessant op een dergelijke beschrijving te maken. Baat het niet dan schaadt het niet.

Dit is waarom je een meta description schrijft

Waarom een meta description schrijven? Wanneer je dit niet doet zal Google of een andere zoekmachine altijd een stukje tekst uit je pagina in de zoekresultaten tonen. Deze tekst wordt soms afgekapt , waardoor het niet netjes uitziet. Zie onderstaand meta description voorbeeld.

Deze website heeft geen meta description toegevoegd, iets dat je gemakkelijk in de broncode van de website terugvindt. Doordat hier een omschrijving ontbreekt, verplicht je Google om een stukje tekst van je pagina over te nemen.

Een meta description schrijven is goed voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Het stukje tekst verleidt gebruikers om naar je website te klikken. Sommige mensen kijken namelijk eerst naar de omschrijving, voordat ze ergens op klikken. Hoe meer mensen naar je website klikken, hoe beter dit voor je autoriteit is. Met een hoge autoriteit worden je webpagina’s beter gerangschikt. Hierdoor ontvang je nog meer zoekverkeer, en realiseer je een hogere omzet.

Zoekmachines bepalen of ze de meta description gebruiken

Je schrijft een meta description maar zoekmachines tonen deze niet. Dat kan gebeuren, zoekmachines bepalen namelijk zelf of ze de beschrijving tonen of toch voor een stukje tekst uit jouw pagina kiezen. Kijk maar eens naar onderstaand meta description voorbeeld.

Ik heb voor deze pagina een meta description aangemaakt. Toch vindt Google het voor deze zoekopdracht nodig om een andere omschrijving te tonen. Hierdoor kapt de zoekmachine halverwege een zin af. Dit ziet natuurlijk niet netjes uit, helaas heb je hier weinig invloed op. Er zijn maar weinig manieren om dit op te lossen, behalve ervoor zorgen dat de metadescription zo goed mogelijk bij de inhoud en de zoekopdracht aansluit. Dit betekent dat je ook moet weten welke zoektermen je in je tekst verwerkt.

Meta description voorbeeld: zo schrijf je er een

Zelf een meta description schrijven? Ga er maar goed voor zitten, want dit doe je niet zomaar. De omschrijving moet namelijk prikkelen, waardoor de zoeker naar je website wil gaan. Je kunt dus geen omschrijving gebruiken zoals: “dit is een website over honden.” Nee, een betere omschrijving zou zijn: “Dé website voor hondenliefhebbers. Beschrijving van alle hondenrassen en de verzorging”.

Dankzij het laatste meta description voorbeeld ben je eerder geneigd om naar deze website te gaan. Simpelweg omdat je ziet waar de website over gaat en wat deze te bieden heeft.

Vooruit dan, nog een meta description voorbeeld. Je schrijft niet: “welkom op de website van Tochtige Hans”. Geen hond die hierop zal klikken. Je schrijft wel: “ Tochtige Hans, specialist op het gebied van tochtstrips. Compleet aanbod, we komen thuis opmeten”.

Aan de slag: het aantal tekens

Met behulp van bovenstaande meta description voorbeelden kun je nu zelf aan de slag. Let wel even op het maximaal aantal tekens. De beschrijving kan namelijk niet oneindig lang zijn. Zoekmachines stellen maar een beperkte ruimte beschikbaar. Uit hoeveel tekens mag de meta omschrijving bestaan? Op mobiel is de meta wat korter dan op desktop pc. Omdat steeds meer mensen via hun smartphone surfen, kun je dit beter aanhouden.

Jarenlang was het advies om maximaal 160 tekens te gebruiken. Dit advies geldt voor desktop. Op de kleine schermpjes van smartphones is minder ruimte, waardoor meta omschrijvingen niet te lang mogen zijn. Daarom wordt een maximum van 145 tekens (voor mobiel) aangehouden. Houd er wel rekening mee dat zoekmachines vaak de publicatiedatum van een artikel tonen. Ook dit neemt ruimte in beslag, en wordt er een stukje van je meta description opgegeten. Daarom is het beter om voor 125 tekens te gaan, zodat je beschrijving op alle apparaten zichtbaar is.

Meta description schrijven: een aantal tips

Hoe schrijf je de beste meta description? Een meta omschrijving bestaat in ieder geval uit 145-160 tekens (karakters). Wil je weten of je hier niet overheen komt, schrijf de meta dan in een Word-document. Zo kun je gelijk het aantal woorden en tekens tellen.

Verzin een goede omschrijving voor de pagina. Gaat de pagina bijvoorbeeld over honden, ga het in je meta description dat niet over katten hebben. Je mag je bezoekers niet misleiden. Bovendien is de kans groot dat Google een misleidende meta description helemaal niet toont.

Gebruik geen opsomming van woorden maar maak mooie zinnen. Kijk naar onderstaand meta description voorbeeld.

Niet doen: Meta description. Meta omschrijving. Meta beschrijving.

Wel doen: Hulp bij het schrijven van een meta description.

Kan ik emoijs in een meta description gebruiken?

Emoijs zijn helemaal in! Ik was er al sinds de periode van MSN Messenger stapelgek op, daarom ben ik zo blij dat er zoveel nieuwe emoijs (emoticons) bij zijn gekomen. Wist je dat je deze grappige afbeeldingen ook in je meta description kunt gebruiken? Je moet wel rekening houden met een aantal zaken.

Ten eerste ziet niet iedereen de emoij of ziet alleen een raar teken. Het hangt van de gebruiker af of deze emoijs op zijn apparaat heeft geïnstalleerd. Wanneer dit niet het geval is, dan ziet de ander de emoij niet. Dit komt omdat je met het plaatsen van een emoij geen plaatje maar een commando verstuurt. Juist om die reden is het gebruik van emoijs niet altijd aan te raden.

Overdrijf het gebruik van emoticons niet. Het kan al snel te druk of onprofessioneel overkomen.

Meta description laten schrijven

Zoek je iemand die een meta description kan schrijven? Zoals je ziet heb ik hier veel ervaring mee. Het vraagt wat creativiteit, maar ik zorg ervoor dat je meta descriptions ook écht gelezen worden.

Wanneer je een tekst door mij laat schrijven krijg je er een meta description bij, maar alleen wanneer je hier zelf om vraagt. Dit komt omdat niet iedereen een meta description nodig heeft. Natuurlijk is het mogelijk om losse meta description’s te laten schrijven. Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven