Website niet te vinden in Google

Als iemand een zoekopdracht intypt worden niet alle websites ter wereld bekeken, waarom niet? De werking van een zoekmachine is vrij complex. We weten er wel het één en ander vanaf maar het grootste geheim blijft toch écht geheim. Het is een feit dat je na het intypen van een zoekopdracht niet alle websites ter wereld krijgt te zien. Laten we hier eens wat dieper op inzoomen.

De werking van zoekmachines

Het is de taak van zoekmachines om te tonen wat jij zoekt. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar rode schoenen en je typt dit als zoekopdracht in, dan ontvang je binnen een seconde flink wat zoekresultaten. De zoekresultaten die bovenaan staan zouden het beste bij jou zoekopdracht aan moeten sluiten.

Hoe bepaalt een zoekmachine als Google welk zoekresultaat het beste bij jouw zoekopdracht aansluit? Hiervoor maken ze gebruik van een algoritme. Google bots doorzoeken dagelijks miljoenen pagina’s wereldwijd. Dit wordt allemaal in de database, de Google Index, opgeslagen. Vervolgens wordt er per zoekopdracht bekeken welke webpagina uit die database als eerste naar voren moet komen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Factoren voor het rangschikken van webpagina’s

Vroeger werd een website als geheel gezien. Tegenwoordig wordt elke webpagina afzonderlijk bekeken en beoordeeld. Hierdoor kan het dat sommige pagina’s van een website bovenaan in Google scoren en anderen helemaal niet vindbaar zijn.

Google hanteert verschillende factoren voor het rangschikken van webpagina’s. Zo wordt er niet alleen naar de inhoud van een pagina gekeken maar ook naar het totaalplaatje. Bijvoorbeeld of een website mobielvriendelijk is en of deze wel snel genoeg laadt. Vanaf 2021 kijkt Google ook naar de gebruikservaringen.

Website niet te vinden in Google, waar ligt dat aan?

Als iemand een zoekopdracht intypt, dan worden niet alle websites ter wereld getoond. Dit heeft verschillende redenen.

Ten eerste worden niet alle webpagina’s gecrawld of geïndexeerd. Crawlen is dat een zoekbot de pagina komt bekijken. Indexeren is dat de pagina wordt opgenomen in de organische resultaten. Elke website heeft een beperkt crawlbudget. Hierdoor kunnen niet alle webpagina’s bekeken en geïndexeerd worden.

Een website is niet te vinden in Google? Dit kan ook omdat sommige websites zijn uitgesloten van crawlen. De webmaster kan besluiten om zoekmachines te blokkeren om de website te indexeren. Dit wordt vaak bij websites in aanbouw gedaan. Wanneer de eigenaar hierna vergeet het indexeren weer toe te laten dan is de website niet te vinden in Google.

Een penalty van Google

Wanneer de website niet te vinden is in Google kan het ook om een penalty gaan. Een website die zich flink misdraagt wordt middels een penalty gestraft. Hierdoor zak dte website in ranking weg maar het kan ook dat deze helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt.

Locatie afhankelijke zoekresultaten

Daarnaast zijn de zoekresultaten locatie afhankelijk. Wanneer je vanuit Nederland een zoekopdracht intypt dan worden niet alle websites ter wereld getoond. Je krijgt namelijk eerst de Nederlandse websites te zien, soms met een mix van Belgische websites (maar wel in de Nederlandse taal).

Google toont alleen de beste zoekresultaten

Na het intypen van een zoekopdracht zie je binnen een seconde heel wat zoekresultaten. Kijk er niet van op wanneer dit tot wel 900 miljoen zoekresultaten zijn. Terwijl voor andere zoekopdrachten veel minder zoekresultaten verschijnen. Kijk maar eens naar onderstaand beelden en het aantal zoekresultaten:

  • SEO – 709 miljoen
  • Tekstschrijver – 2,1 miljoen
  • Copywriter – 23,1 miljoen

Google probeert alleen de beste zoekresultaten te tonen. Maar wanneer 709 miljoen webpagina’s het over SEO hebben dan voelt Google zich genoodzaakt om deze ook allemaal te tonen. Of bijna allemaal, want er zullen ongetwijfeld 1 miljard webpagina’s het over SEO hebben maar van een aantal vindt Google dat deze niet goed aansluiten bij de zoekopdracht.

Je ziet ook duidelijk verschil tussen het aantal zoekresultaten met betrekking tot tekstschrijver en copywriter. De zoekterm copywriter laat maar liefst 10 keer zoveel zoekresultaten zien. Dit heeft met de taal te maken. Tekstschrijver is een typisch Nederlands woord waardoor je dit niet op Engelse websites tegenkomt. Terwijl het woord copywriter wereldwijd wordt gebruikt en dus ook veel meer zoekresultaten oplevert.

Wat je kunt leren van zoekmachines

De exacte werking en het algoritme van zoekmachines wordt angstvallig geheim gehouden. Ondanks dat kun je best veel van de werking van zoekmachines leren.

Bijvoorbeeld door zelf actief een aantal zoekopdrachten in te voren. Kijk hierbij naar de zoekresultaten. Analyseer dit:

  • Komen grote of websites als eerste naar voren?
  • Wat is de lengte van de content op de webpagina’s?
  • Welke zoektermen vind je op de webpagina’s die bovenaan staan?
  • Maakt de website connectie met andere websites?
  • Hangt er een social media account aan de website vast?
  • Is de website mobiel vriendelijk?
  • Hoelang duurt het voordat de webpagina geladen is?

Door dit regelmatig te analyseren begrijp je waarom de ene webpagina hoger in Google staat dan de andere pagina.

Oplossing wanneer een website niet te vinden is in Google

Is je eigen website niet te vinden in Google? Dit los je op door zoekmachines toegang te geven dat je website. Maar ook door de website technisch in orde te maken en te behouden.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat je goede en kwalitatieve content deelt. Het internet is immers gebouwd op content (inhoud). Publiceer unieke en relevante teksten. Zorg dat elke tekst een zoekvraag of probleem van de lezer opgelost. Dat is waar zoekmachines van houden.

SEO teksten laten schrijven

Wil je goed vindbaar zijn machines dan moet je hele goede content delen. Hierbij is het belangrijk dat zoekmachines begrijpen waar teksten overgaan. Daarom is er het begrip SEO teksten. In beginsel lijken deze teksten op elke andere willekeurige tekst. Het verschil is dat een SEO echt zo is geschreven dat de zoekmachine begrijpt wat het onderwerp is.

SEO schrijven is een specialisme waar je veel kennis en ervaring voor moet hebben. Daarom is het zo interessant om eens een SEO tekstschrijver in te schakelen. Een professional die precies weet hoe het allemaal werkt.

Vraag altijd naar de tarieven

Is je website niet te vinden in Google dan is het belangrijk om professionele hulp in te schakelen. Als SEO tekstschrijver sta ik je hierin bij: samen werken we aan een betere vindbaarheid in Google en andere zoekmachines.

De tarieven van SEO tekstschrijvers zijn de laatste jaren flink gestegen. Teksten vanaf € 200 zijn helemaal niet vreemd. Logisch, er is veel vraag naar SEO teksten dus er valt ook flink aan te verdienen. Ik ben en blijf van mening dat je als bedrijf, ondernemer of webmaster niet het slachtoffer hoeft te worden van de groeiende vraag naar SEO diensten.

Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Je zult merken dat goede SEO teksten heel betaalbaar kunnen zijn. Dit maakt het tot een waardevolle investering.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.