Waarom ik bijna de foute naam ‘copy’ als bedrijfsnaam koos

Copyblogger of Glosscopy, twee Engelstalige tekstbedrijven met het woord ‘copy’ in de bedrijfsnaam. Meer kon ik niet vinden. In Nederland komt het nog minder voor: tekstbureaus die ‘copy’ als bedrijfsnaam voeren. Ik koos er bijna voor, totdat ik erachter kwam hoe copy bij de doelgroep overkomt.

Dit is wat copy betekent

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met copy wordt copywriting bedoeld. Het is dus eigenlijk een afkorting, meer zoals truste in plaats van welterusten. Copywriting is het schrijven van teksten, maar dan met het oog op reclame of advertenties. In Nederland denken we dat copywriting het schrijven van alle soorten teksten is, hoewel dit eigenlijk niet klopt.

Een tekstschrijver en copy is een teken aan de wand

Sinds eind jaren 90 schrijf ik teksten voor het internet. Er kwam een moment dat ik een eigen bedrijf startte. Achteraf veel te laat (pas in 2016), maar beter laat dan nooit. Goed, de plannen waren klaar, ik moest alleen nog een bedrijfsnaam kiezen.

Ik had bijna het woordje ‘copy’ in mijn bedrijfsnaam opgenomen. Dat leek mij wel stoer: copy staat immers voor copywriting dus dan was gelijk duidelijk wat ik aanbood.

Niet dus want toen ik in Google opzocht wat copy daadwerkelijk betekent, schrok ik wel.

Copy betekent letterlijk kopiëren. Toch twijfelde ik nog, want gebruiken Engelstaligen (en dus ook de Amerikanen) het woordje copy echt om aan te duiden dat ze iets kopiëren? Ik vroeg het op social media en ja hoor, copy betekent dus echt kopiëren. Volgens de meesten dan.

Een tekstschrijver die aan kopiëren doet, dat vond ik een teken aan de wand. Dat kon echt niet, dus paste ik mijn bedrijfsnaam snel aan. Uiteindelijk bleek mijn eigen naam toch de meest logische keuze te zijn.

Dit is hoe Nederlanders erover denken

Maar ja, dat copy in het Engels kopiëren betekent hoeft in het Nederlands natuurlijk niet zo over te komen. Tussen 2016 en 2022 heb ik aan willekeurige mensen gevraagd welke gedachten ze kregen bij het woord copy. Het gekke is dat ruim 95% aangaf dat ze dachten dat het ging om iets kopiëren.

Als ik daarna vroeg wat dan het woord copywriter betekent, dacht de helft dat het gelinkt was aan het woord copy. Een copywriter was volgens deze groep iemand die teksten overschreef.

Juist ja. En dat is dus waarom je als tekstschrijver zijnde het woord copy niet aan je bedrijfsnaam toevoegt, zo dacht ik. Tenzij je ook nog eens kopieermachines verkoopt. Of daadwerkelijk teksten overschrijft (kopieert). Het kon misschien vergezocht zijn maar ik vond dat mijn bedrijfsnaam niet verkeerd over moest komen.

Huh? Copy is toch kopij?

Kopij zijn stukken tekst, bedoeld voor printmedia. In het Engels schrijf je kopij als copy. Maar hoe kan het dan dat zowel de Engelstaligen als de Nederlanders denken dat copy voor kopiëren staat?

Dat heeft met professionaliteit te maken. Kijk, ik hoor maar weinig Nederlanders zeggen dat ze ‘kopij’ voor hun website of folder nodig hebben. Nee, ze zeggen dat ze behoefte hebben aan ‘tekst’. Net zo vaak wordt er gevraagd om een ‘blog’ en soms om ‘content’. Maar bijna niemand vraagt om kopij.

Dat doen de Engelsen, Amerikanen, Duitsers of Fransen ook niet. Ze gebruiken termen als ‘text for websites’ of gewoonweg text. Of advertising, content of blog. Alleen op hoog (lees: kak) niveau wordt er over copy gesproken.

De meeste ondernemers en consumenten hebben weinig verstand van tekstschrijven. Copy komt bij deze groep over alsof er iets gekopieerd is. Gek eigenlijk dat ik daar helemaal niet bij stilstond.

Mijn wijze les was dan ook: denk, voordat je een bedrijfsnaam kiest, goed na over hoe deze bij de doelgroep overkomt.

Waarom zijn gekopieerde teksten zo slecht?

Alle websites willen hoog in Google staan. Ik ken maar weinig webmasters die zeggen “ach van mij hoeft dat niet zo”. Wie bovenaan in Google staat is de winnaar: niet alleen goed voor je ego maar je ontvangt ook het meeste zoekverkeer. Meer bezoekers betekent meer leads en een hogere omzet. Daar doe je het toch voor?

Het probleem is dat je niet zomaar bovenaan in Google komt te staan. Hier moet je hard voor werken en veel kwalitatieve content delen. Google kijkt kritisch naar de inhoud van websites en beoordeelt deze op meer dan 200 verschillende punten. Content blijft toch wel het belangrijkste ding, dus dat is de grootste wegingsfactor.

Google wil wel dat je een hogere positie op een eerlijke manier verdient. Wanneer je teksten van anderen overneemt (kopieert) ben je zeker niet het beste jongetje van de klas. Niet alleen degene waar je de teksten van jat is boos, maar ook Google kan zich hier kwaad over maken.

Wie teksten van anderen kopieert en op zijn eigen site plaatst, kan een straf verwachten. Je hoeft niet in de hoek te staan maar je website verdwijnt wel uit de organische zoekresultaten. Wanneer Google wat milder is dan worden je webpagina’s veel lager gerankt. Ergens op pagina 50, dus de kans dat je ooit nog bezoekers uit Google ontvangt is vrij klein.

Een schending van het auteursrecht

Copy oftewel kopiëren is tevens een schending van het auteursrecht. Wanneer een werk uniek en onderscheidend is, en dat is het al snel wanneer je zelf iets schrijft, dan heb je hier auteursrecht op. Dit auteursrecht hoef je niet zelf aan te vragen maar is bij wet geregeld. Niet alleen in Nederland en België maar wereldwijd.

Een schending van het auteursrecht is een kwalijke zaak. Deze kwalijke zaak kan uiteindelijk uitmonden in een rechtszaak, met alle financiële gevolgen die het met zich meebrengt. Laten we dus maar niet aan kopiëren doen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven