E-commerce marketing inzetten: promotionele activiteiten

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Je hoort veel over online marketing, dit is het promoten van producten, diensten of merken via het internet. Vaak wordt gedacht dat e-commerce marketing iets anders is, maar in de basis ziet dit hetzelfde uit als online marketing. Toch heeft een e-commerce bureau net iets andere taken.

Online marketing gaat over het promoten van websites, bedrijven, merken of producten. Maar ook een persoon of een mening. Dat kan dus van alles zijn. E-commerce marketing richt zich op commerciële promotie.

Voorbeelden van commerciële promotie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Commerciële promotie kan online of offline plaatsvinden. Met online bedoel ik het internet, offline is het promoten via folders, in een magazine, op televisie of radio. En ja, die laatste twee zijn ook steeds vaker met het internet verbonden maar het behoort toch tot de offline media.

Bekende voorbeelden van commerciële promotie zijn de banneradvertentie (internet), bioscoopadvertentie, een radiocommercial, billboards en zelfs WC-reclame.

Wat SEO en e-commerce marketing met elkaar te maken hebben

Middels e-commerce marketing promoot je hetgeen wat je te bieden hebt. SEO is zoekmachineoptimalisatie oftewel de website hoger in Google zien te krijgen. Laten we zoekmachines Bing en Yahoo hier niet bij vergeten!

Zoekmachine optimalisatie vormt het belangrijkste onderdeel van e-commerce marketing. Een hoge positie in Google leidt niet direct tot hogere verkoopcijfers. Maar het zorgt wel voor meer bezoekers op de website, naamsbekendheid en een hogere conversie. Bij een goede inrichting van de website resulteert dit uiteindelijk toch in een hogere omzet.

E-commerce marketing: adverteren op internet

Online adverteren is een prima manier om je product of dienst te promoten. Maar ook om een bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. Adverteren op het internet is laagdrempelig, is makkelijk te realiseren en het is, ten opzichte van traditioneel adverteren, een stuk goedkoper.

Daar komt nog bij dat de resultaten makkelijk meetbaar zijn. Hoeveel mensen hebben de advertentie gezien en erop geklikt? Wat is er daarna gebeurd, heeft de gebruiker alleen een webpagina bekeken of ook echt actie ondernomen? Al die dingen haal je uit de statistieken.

Adverteren op het internet kan via verschillende kanalen:

  • In zoekmachines
  • Op social media
  • Op andere websites
  • Andere websites je product of dienst laten promoten (affiliate marketing)
  • Mensen op social media je product of dienst laten promoten (influence marketing)

Online adverteren: de kosten

E-commerce marketing kan voor kleine bedrijven vrij prijzig zijn. Online adverteren kost tussen de € 250 en € 2000 per maand. Dit is afhankelijk van de concurrentie, eventuele zoekwoorden en de omvang van de campagne. Daarnaast moet je rekening houden met opstartkosten en natuurlijk onderhoudskosten.

Over het algemeen is adverteren op social media goedkoper dan in zoekmachines. Maar er is wel een verschil tussen deze twee. Mensen gebruiken zoekmachines bewust om naar een product of dienst te zoeken. Dit doen ze niet via social media, de advertentie komt dan ‘toevallig’ voorbij.

Affiliate marketing kan betrekkelijk goedkoop zijn. Je betaalt de adverteerder niet verplicht maar per verkocht product/dienst. Terwijl je bij influence marketing juist per post betaalt, ongeacht het aantal kijkers of de conversie die het oplevert.

Adverteren op andere websites kan via een advertentienetwerk, maar door dit zelf te regelen ben je vaak goedkoper uit.

Een persbericht of nieuwsbericht uitbrengen

Soms worden persberichten of nieuwsbericht binnen de e-commercemarketing ingezet. Helaas is dit geen geschikt middel, want e-commerce gaat over commerciële promotie. Een persbericht of nieuwsbericht moet vooral nieuwswaardig zijn. Veel ondernemers denken dat ze hun promotie wel als nieuwsbericht kunnen verpakken, maar de lezer prikt hier toch doorheen.

Om die reden heb ik al talloze aanvragen voor persberichten af moeten wijzen. Natuurlijk kan ik een commercieel nieuwsbericht schrijven en publiceren, maar dit zorgt voor een lage ROI. Oftewel: de opbrengst is lager dan de investering.

Het is veel beter om het budget een echte e-commerce marketing te steken: mailings met een commercieel aanbod, een goede positie in zoekmachines of banneradvertenties.

De e-commerce marketingstrategie bepalen

Er zijn verschillende manieren om e-commerce marketing toe te passen. Niet elk medium of kanaal is hier geschikt voor, dit hangt weer van de branche, niche en de doelgroep af. Daarom is het belangrijk om vooraf een goede e-commerce marketingstrategie op te stellen.

SEO of zoekmachineoptimalisatie zou nooit mogen ontbreken. Optimaliseer webpagina’s waardoor ze beter zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten. SEO heeft als voordeel dat resultaten lang aan blijven houden, zelfs enkele jaren na het toepassen van SEO. Wel blijft het belangrijk om zoekmachineoptimalisatie regelmatig onderhanden te nemen.

SEA is adverteren in zoekmachines. Door te adverteren op belangrijke zoektermen wordt de advertentie boven de organische zoekresultaten weergegeven. Het effect is direct merkbaar, maar stopt wanneer je de advertentie offline haalt.

Banneradverteren is het adverteren op andere websites. Dit kan via een advertentienetwerk of door zelf contact te zoeken met relevante websites.

Social media marketing is de laatste jaren steeds populairder geworden. Dit betreft niet alleen adverteren op social media maar ook zichtbaar zijn. Meestal via een zakelijke account, waarbij het de bedoeling is om een netwerk op te bouwen en interactie met de doelgroep aan te gaan.

Influence marketing heeft met social media te maken. Grote social media accounts promoten je merk, product of dienst. Micro influencers zijn goedkoper maar hebben minder volgers. Wel hebben ze een vaak trouwere doelgroep.

Affiliate marketing richt zich op het promoten van producten of diensten via bloggers of websites. Ook dit verloopt via een netwerk (affiliatenetwerk), of rechtstreeks met de affiliates.

Als laatste is er nog e-mail marketing waaronder nieuwsbrieven en promotionele mailings. Juist dit gedeelte van e-commerce vraagt om een goede voorbereiding, want je mag niet zomaar wat mailings rondsturen. Je krijgt te maken met de telecommunicatiewet en de privacywet.

Wat is de beste keuze?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde. Welk onderdeel van e-commerce marketing het beste werkt hangt van de volgende factoren af:

  • Huidige naams- of merkbekendheid
  • Product of dienst
  • Doelgroep
  • Budget
  • Doelstelling

Het is ook mogelijk om e-commerce marketing te koppelen aan traditionele marketing, deze twee versterken elkaar.

We helpen bedrijven bij het promoten van producten of diensten op internet. Sluit je aan bij de bedrijven die je voorgingen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven