Zoekgedrag in Google begrijpen

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Hoe gebruiken mensen Google Zoeken? Wanneer je het zoekgedrag van internetgebruikers kent, heb je waardevolle data in handen. Met deze data bepaal je de onderwerpen, titels en zoektermen voor blogs en artikelen.

Er zijn verschillende onderzoeken met betrekking tot het zoekgedrag uitgevoerd. De meeste onderzoeken zijn Amerikaans, maar dit verschilt niet veel van het zoekgedrag van Nederlandse gebruikers.

Waarom het zoekgedrag zo belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Weet wat je gebruikers bezighoudt. Welke zoektermen gebruiken ze, wat triggert ze om op een zoekresultaat te klikken en hoe lang denken ze hierover na? Zijn ze tevreden over de resultaten of keren ze weer terug naar de Google zoekmachine?

Informatiegedrag is een wetenschappelijk onderzoek dat achterhaalt hoe mensen naar informatie zoeken en gebruiken. Deze term is in 1981 bedacht, maar toen speelde zoekgedrag op het internet nog geen rol.

Het internet is tegenwoordig het meest gebruikte medium om informatie op te zoeken. Maar dat niet alleen, online shoppen is de nieuwe manier van winkelen. Het is voor bedrijven dan ook heel belangrijk om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van de potentiële klant.

65% van de gebruikers klikt op een van de eerste 10 zoekresultaten

Het is al langer duidelijk dat de eerste positie in de organische zoekresultaten 25% tot wel 45% van het zoekverkeer trekt. Een tweede positie is goed voor 11% tot 13% van het zoekverkeer. Hierna neemt het percentage snel af.

In totaal klikt 65% van de gebruikers op een van de eerste 10 zoekresultaten (eerste SERP-pagina). De overige 35% klikt op een advertentie, een kennisvenster of een afbeelding. Een heel klein gedeelte gaat naar de tweede pagina van de zoekresultaten (zie onderaan).

59% van de Google gebruikers bekijkt slechts één webpagina

We zoeken informatie via Google op en willen die informatie zo snel mogelijk tot ons nemen. Ruim 59% van de Google-gebruikers komt op het juiste zoekresultaat terecht. Ze bezoeken slechts één webpagina en hebben dan de informatie gevonden die ze zochten.

56% van de online shoppers doet dit via smartphone

Nederland telt meer dan 80.000 webwinkels. Dit aantal groeit jaarlijks, dit betekent dat ook de concurrentie steeds groter wordt. 56% van de online shoppers doet dit vanaf hun smartphone. Dit is voor webshopeigenaren belangrijk, want de webwinkel moet ingericht zijn op smartphonegebruikers.

50% van de gebruikers klikt binnen 10 seconden op een zoekresultaat

Ruim de helft van alle gebruikers heeft maximaal 10 seconden nodig om een keuze te maken. Binnen deze periode klikt hij op een zoekresultaat. De rest doet hier langer over, waardoor de gemiddelde bedenktijd op 14,8 seconden komt te liggen.

43% van de lokale zoekopdrachten komt bij Google Maps uit

Wanneer je naar lokale zoekopdrachten kijkt dan klikt 43% van de gebruikers op Google Maps. Dit komt omdat bedrijven in Google Maps staan aangemeld (mits dit zelf geregeld is).

21% maakt gebruik van de Google automatische suggesties

Wanneer je een zoekopdracht invoert zal Google de opdracht automatisch aanvullen en suggesties tonen. Ruim 21% van de gebruikers laat Google dit werk doen, de rest vult de zoekopdracht zelf aan.

20% klikt op een Google advertentie

Ongeveer 20% van de gebruikers klikt niet op een organische zoekresultaat maar op een Google advertentie. Dit is wel sterk afhankelijk van de zoekopdracht, want bedrijven adverteren niet op alle zoektermen.

18% gaat voor een Google-shopping resultaat

Voor webshops is het zeer belangrijk om het zoekgedrag in Google te begrijpen. Ruim 18% van de gebruikers klikt op een Google-shopping resultaat. Het is voor webwinkels zeker interessant om producten via Google-shopping aan te bieden.

17% keert terug naar de zoekresultaten

Het is heel vervelend wanneer je op een zoekresultaat klikt en het blijkt toch niet te zijn wat je dacht. 17% van de gebruikers ervaart dit en keert weer terug naar de zoekresultaten. Overigens is dit slecht voor websites, want het geeft aan dat ze niet aan de zoekopdracht voldoen.

9% van de gebruikers kijkt onderaan de eerste SERP-pagina

Slechts 9% van de Google-gebruikers kijkt onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten. Kijken is echter iets anders dan klikken, want de meeste mensen die hier kijken klikt uiteindelijk toch weer op een van de eerste zoekresultaten.

5% kijkt naar de ‘mensen vragen ook’ box

In de organische zoekresultaten staat altijd een box onder de noemer ‘Mensen vragen ook’, met relevante zoekvragen. Ondanks de duidelijke aanwezigheid van die box kijkt slechts 5% van de mensen hiernaar. Dit is wel sterk afhankelijk van de zoekopdracht.

0,43% kijkt op de tweede pagina van de zoekresultaten

Het aandeel gebruikers dat op de tweede pagina van de zoekresultaten kijkt is betrekkelijk klein. Dit betreft slechts 0,43%.

Wat je aan deze kennis met betrekking tot zoekgedrag hebt

Er zijn een aantal conclusies die je kunt trekken aan bovenstaande onderzoeken met betrekking tot zoekgedrag.

Allereerst heeft het geen zin wanneer je webpagina op de tweede pagina van de zoekresultaten staat. Het levert niets op, dus is het zaak om hoger in Google te scoren. Dit doe je door het delen van kwalitatieve content die beter is dan die van de concurrenten.

De inhoud van een webpagina moet perfect aansluiten bij een zoekopdracht. Daarom is het goed om vooraf na te denken over de zoektermen die je in een blog of artikel verwerkt. Wanneer de bezoeker niet vindt wat hij zoekt dan vertrek hij, en dat is slecht voor je ranking. Houd er rekening mee dat ruim 17% ontevreden is over de zoekresultaten.

Webshops moeten zeker overwegen om te adverteren in Google-shopping. 18% van de potentiële shoppers klikt op dit resultaat. Nog eens 20% klikt op een advertentie, dit is interessant voor webwinkels maar ook voor bedrijfswebsites.

Webwinkels moeten er rekening mee houden dat meer dan de helft van de gebruikers via een smartphone op de webshop binnenkomt. De webshop moet mobielvriendelijk zijn, dit geldt overigens voor alle websites.

Wil je meer verkeer naar je website dan is het zeker belangrijk om met het zoekgedrag van de doelgroep rekening te houden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven