Feiten over uitgaande links en SEO

Bijgewerkt: 14 september 2022

Een vaak vergeten onderdeel van SEO is de uitgaande link (outbound links of externe links). Het is zelden een aanbeveling, je hoort veel vaker over interne links. De gedachte achter uitgaande links is dat je bezoekers naar een andere of concurrerende website stuurt. Je wil ze eigenlijk zo lang mogelijk op je eigen website houden.

Toch kunnen uitgaande links je organische rankering en zichtbaarheid verbeteren. In deze gids lees je alles over uitgaande links waaronder uitleg en werking, waarom je ze moet gebruiken en hoe ze invloed hebben op SEO.

Wat zijn uitgaande links?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je hebt uitgaande en interne links. Dan heb je ook nog inkomende links (backlinks). Hieronder de verschillen tussen deze drie.

Uitgaande links

Dit zijn links op je website die verwijzen naar een andere website.

Interne links

Het gaat hier om hyperlinks die op je website staan en naar een andere pagina binnen de site verwijzen.

Inkomende links

Wanneer een andere website naar jouw website verwijst, spreek je van een inkomende link oftewel backlink.

Uitgaande links zijn eigenlijk backlinks naar andere websites. Het is dan ook niet zo vreemd dat uitgaande- en inkomende links bijna hetzelfde zijn.

Externe links begrijpen

Het internet staat vol met hyperlinks. Hiermee navigeer je van de ene naar de andere pagina of van website naar website. Links helpen bezoekers om hun weg op het internet te vinden. Het maakt zoekmachines ook duidelijk welke webpagina’s een relatie met elkaar hebben.

Externe links helpen je websitebezoekers om relevante informatie te vinden. Bijvoorbeeld wanneer je in je artikel over houtworm verwijst naar de website van een ongediertebestrijder. Hiermee help je de bezoeker om een oplossing voor zijn probleem te vinden.

Externe links zijn dus behulpzaam voor de bezoekers. Maar het is nog veel meer, want je laat hiermee aan zoekmachines zien dat je behulpzaam wil zijn. Zoekmachines maken onderscheid tussen twee verschillende uitgaande links.

De dofollow-link en de nofollow-link

Wanneer je een uitgaande link aan je webpagina toevoegt dan is dit standaard een dofollow-link. Je voegt nooit een code aan de link toe, waardoor bots de link volgen. Google voegt hierdoor een PageRank-score oftewel waarde naar de verwijzende webpagina toe.

De nofollow-link is voorzien van een stukje code (rel=”nofollow”). Hiermee laat je de zoekmachine-spider weten dat hij de link niet moet volgen. De verwijzende webpagina krijgt hierdoor geen PageRank score.

Je gebruikt de nofollow-tag in de volgende situaties:

  • Je vertrouwt de verwijzende webpagina niet zo
  • Het gaat om een gesponsorde link
  • Je wil wat pagerank voor jezelf houden

Dit laatste lijkt een beetje vreemd maar stel dat je naar een Facebookpagina wil linken. Omdat Facebook al zoveel inkomende links heeft, zou die van jou geen verschil maken. In dit geval kun je kiezen voor een nofollow-link, om zo zelf wat pagerank te behouden.

Met uitgaande links ben je een belangrijk knooppunt

Het hele internet hangt middels links aan elkaar. Zonder uitgaande links zouden veel webpagina’s uit elkaar vallen. Zoekmachines zijn dus blij met dit soort backlinks, maar alleen wanneer ze ook relevant zijn. Wanneer website A over auto’s gaat dan is het goed wanneer deze naar website B over een autogarage verwijst. Maar wanneer de verwijzing naar website C over tuinmeubilair gaat, dan is de backlink niet meer relevant.

Het is dus belangrijk dat uitgaande links relevant zijn. Wanneer je dit regelmatig doet dan ziet Google jou als een belangrijk knooppunt. Feitelijk help je het internet in stand te houden, en dat wordt beloond met een betere positie in de organische zoekresultaten.

De kans dat je bezoekers kwijtraakt

Het gebruik van uitgaande links is niet helemaal zonder risico. Hoe behulpzaam je ook bent, de kans is aanwezig dat bezoekers op de link klikken en zo op een andere website terechtkomen. Hier vinden ze nieuwe informatie en blijven enige tijd rondhangen. Waarschijnlijk vergeten ze jouw website, die bezoekers ben je dus kwijt.

Om die reden zijn veel webmasters bang om gebruik te maken van uitgaande links. Toch hoeft dit geen struikelblok te zijn, want ondertussen gebeuren er een aantal bijzondere dingen.

Google onthoudt dat jij de verwijzende website was, en beloont dit. Daarnaast staat jouw webpagina bij de bezoeker ‘in het geheugen’, zowel op zijn apparaat (cookies), als in zijn zoekgeschiedenis. Maar ook in zijn hersenen, want onbewust zal de bezoeker jouw website herkennen wanneer hij hem een volgende keer weer tegenkomt.

Uitgaande links en SEO

De vraag is hoe uitgaande links en SEO samengaan. SEO betekent immers zoekmachine optimalisatie, en dat klinkt al snel als het beïnvloeden van zoekmachines. Zo is SEO ook ontstaan: webmasters waren van plan om zoekmachines te manipuleren. Toen Google dit in de gaten kreeg en af ging straffen, zijn er veel goede technieken ontstaan.

Uitgaande links is een van die goede technieken die onder SEO valt. Je helpt bezoekers en verleent andere websites een gunst. Wie goed doet, goed ontmoet dus de kans is aanwezig dat anderen gaan teruglinken. Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Uitgaande links naar relevante inhoud helpt zoekmachines ook om je website beter te begrijpen. Het is voor zoekmachines duidelijk waarnaar je verwijst, en in welke mate dit behulpzaam is. Daarom is het van belang om goed na te denken over externe links, en ze zeker niet willekeurig te plaatsen.

Externe links in je eigen taal

Het is aan te raden om voor externe links in je eigen taal te kiezen. Hiermee bedoel ik niet de ankertekst maar de webpagina waarnaar je verwijst: deze moet in dezelfde taal zijn als je eigen website. Het heeft voor bezoekers namelijk geen zin wanneer je vanaf een Nederlandse webpagina naar een Chinese webpagina linkt. Natuurlijk kan de bezoeker gebruik maken van Google Translate, maar je maakt het hem er niet makkelijker op. Zorg altijd voor een goede gebruikservaring van je website, daar gaat het hart van Google sneller van kloppen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven