Backlinks

Kennisbank Backlinks

Backlinks zijn verwijzende links naar je website toe. Deze links zijn dus afkomstig van andere websites. Voordeel van backlinks is dat ze helpen bij een betere positie in de organische zoekresultaten. Maar alleen wanneer het ook om kwalitatieve links gaat, bij voorkeur afkomstig van autoritaire en relevante websites.

Het verzamelen van backlinks is een populaire SEO techniek. Toch valt dit binnen een grijs gebied. Het zou zomaar kunnen dat Google in de toekomst backlinks gaat afstraffen, wat weer tot een lagere ranking leidt. Daarom is het goed om eens kritisch naar dit soort technieken te kijken.

Zo werkt een backlink

Via een backlink verwijst een website door naar een andere website. Vaak wordt dit middels een alt tekst gedaan, bijvoorbeeld: “ga naar de website van Bianca”. Zoals je ziet is de tekst BjanCa anders, dit betekent vaak dat hier een linkje achter hangt. Wanneer je dit stukje tekst inclusief link tegenkomt op een andere website dan gaat het om een backlink. De betreffende website verwijst dus door naar deze website.

Backlinks zijn razend populair. Dit komt omdat Google bij veel backlinks de website beter waardeert. Hierbij kijkt Google naar de verwijzende websites. Zijn deze relevant en betrouwbaar, dan ontvang je een hogere waardering.

Linkbuilding en backlinks

Het actief verzamelen van backlinks noem je linkbuilding. SEO bestaat grofweg uit drie technieken namelijk content, technische optimalisatie en linkbuilding. Bij linkbuilding betalen websites voor backlinks. Daarnaast zijn er zogenaamde linkfarms, websites die vol met backlinks staan. Dan heb je ook nog linkruil. Hierbij plaats je backlinks naar een website en doet die andere website exact hetzelfde: backlinks naar jouw website.

In het verleden is er veel gesjoemeld met backlinks. Webmasters verzamelden zoveel mogelijk backlinks om hoger in Google te scoren. De zoekmachine krijgt dit steeds beter in de gaten. Dat is waarom het actief verzamelen van backlinks tegenwoordig onder grey hat SEO valt (grijs gebied). Wanneer Google van mening is dat je betaalt voor backlinks (of deze ruilt) dan wordt je website afgestraft. Deze zakt dan in ranking weg.

Relevante en autoritaire websites

Bij backlinks is het vooral belangrijk dat deze afkomstig zijn van relevante en autoritaire websites. Gaat je website over attractieparken dan is het goed wanneer je backlinks van bijvoorbeeld de Efteling of een ander attractiepark ontvangt. Staat er een backlink op een website over uitstapjes met het gezin, dan is dit ook een goede backlink. Dit zijn namelijk relevante backlinks.

Een niet-relevante backlink zou afkomstig kunnen zijn van een slagerij of kledingwebshop. Dit soort niet-relevante backlinks doen je website meer kwaad dan goed. Ook de autoriteit van de verwijzende website speelt een rol. Een backlink afkomstig van de Efteling is veel meer waard dan eentje van een linkfarm of spamachtige website. Dit laatste kan zelfs gevaarlijk zijn voor je SEO.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy