Categorieteksten en het belang voor een webshop of website bezoeker

Een categorietekst geeft informatie over een onderdeel van een rangschikking (categorie). Vooral webshops werken met categorieën, bijvoorbeeld de categorie herenkleding of haarverzorging. Heb je een blogwebsite, dan werk je waarschijnlijk ook met minimaal twee categorieën.

Categorieteksten helpen de bezoeker om meer informatie over de rangschikking te vinden. De tekst geeft een goed beeld van de artikelen, producten of diensten die onder de categorie vallen. Naast informatie voor de bezoeker helpt dit soort teksten ook zoekmachines om te begrijpen wat de pagina exact inhoudt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Een categorietekst maken of links laten liggen?

Veel webmasters zien het maken van een categorie tekst niet zitten. Het vraagt veel tijd en levert soms zeer weinig op. Ze richten zich liever op productteksten of blogs. Ik kan niet ontkennen dat het schrijven van een categorietekst de nodige tijd met zich meebrengt. Het is misschien wel een van de moeilijkste teksten om te schrijven. Je moet namelijk heel algemeen blijven, het is niet mogelijk om specifiek in een onderwerp te duiken.

Neem nou de categorie tekst over herenkleding. Het wordt al snel lastig om het over T-shirts of broeken te hebben, of een bepaald merk. Nee, je moet zo algemeen mogelijk schrijven, zodat geen enkel product binnen deze categorie buiten de boot valt.

Daar komt nog bij dat het heel lastig is om met een categorietekst hoog in Google te scoren. Het lijkt dus allemaal nutteloos, maar ik laat je zien waarom je er toch voor moet gaan.

Informatie voor de bezoeker

Je wil niet dat je bezoeker teleurgesteld raakt in je website of webshop. Wanneer er bij de categorie herenkleding alleen maar staat ‘hier vind je alle herenkleding’, dan komt dat over alsof je zo snel mogelijk van de bezoeker af wil zijn. Eigenlijk had de bezoeker meer informatie of uitleg verwacht.

Gebruikers blijven langer op de website

Het is niet zo dat elke bezoeker de tekst helemaal doorleest. Meestal worden de koppen gescand en leest de gebruiker alleen de eerste paar regels. Dat is wel voldoende om mensen enkele seconden langer op je website te houden. Elke seconde telt, al helemaal wanneer het om SEO gaat. Hoe langer bezoekers op je website blijven hoe beter dit voor je SEO-score is.

Er valt meer voor spiders te crawlen (en indexeren)

Je moet zoekmachine spiders aan het werk zetten. Hoe meer er op je website te vinden valt, hoe actiever ze worden. Het is niet zomaar dat grote website met veel content niet alleen meer bezoekers ontvangen maar ook beter in zoekmachines scoren.

Het verschil zit hem in 20 (of meer) of helemaal geen categorie teksten hebben. Elke tekst is er toch weer een en helpt bij het opbouwen van autoriteit.

Hoger in de organische zoekresultaten

Ik heb al eerder uitgelegd dat het moeilijk is om met categorieteksten hoog in Google te scoren, en dat zal ook altijd blijven. Dit komt door het algemene karakter van dit soort teksten. Google, Bing of een andere zoekmachine kan niet echt een onderwerp uit de tekst halen.

Toch kun je er wel degelijk mee scoren. Dit heeft voornamelijk met autoriteit van je website te maken. Wanneer je website flink onder de aandacht van zoekmachines staat, en dan bedoel ik in positieve zin, dan scoren categorieteksten beter.

Je ziet dit goed in de afbeelding: de websites die op de zoekterm ‘herenkleding’ bovenaan staan maken allemaal gebruik van categorieteksten. Op de tweede pagina van de zoekresultaten kwam ik webshops tegen die deze teksten niet hebben gebruikt.

Het vermijden van dubbele inhoud

Wanneer je geen unieke categorieteksten schrijft dan ben je al snel geneigd om dubbele inhoud te plaatsen. Het gaat hier om inhoud dat op meerdere webpagina’s voorkomt. Bijvoorbeeld “op deze pagina vind je de nieuwste herenkleding”. Op de categoriepagina dameskleding plaats je “op deze pagina vind je de nieuwste dameskleding”.

Omdat deze twee teksten (bijna) hetzelfde zijn, ziet Google het als dubbele inhoud (duplicate content). De zoekmachine moet een keuze maken en toont slechts één pagina in de zoekresultaten. Je andere categoriepagina’s zijn hierdoor niet vindbaar.

Door unieke teksten te schrijven voorkom je dit probleem. Hiermee kun je met elke categoriepagina potentieel goed scoren.

De lengte van een categorietekst

Het is vaak lastig om te bedenken hoe lang een tekst moet zijn. Over de juiste lengte van teksten kun je oneindig discussiëren. Kijk je vanuit SEO- oogpunt dan zou de tekst zeker 300 woorden lang moeten zijn. Zeker niet minder, weinig inhoud doet het over het algemeen minder goed in de organische zoekresultaten.

Kijk niet alleen naar de lengte van de tekst maar ook de inhoud. Wanneer het je in 150 woorden lukt om alle informatie te geven die de bezoeker nodig heeft, dan is dit prima. Dat is altijd beter dan je aan 300 woorden houden met heel veel nutteloze informatie. Soms moet je keuzes maken en blijken korte teksten toch beter te zijn.

Vaak is het ook een kwestie van testen en kijken welke pagina’s het beste in zoekmachines scoren.

Enkele tips voor het schrijven van de beste categorieteksten

Door de jaren heen heb ik honderden categorieteksten voor verschillende webshops en websites geschreven. Vanuit ervaring geef ik onderstaande tips:

  • Denk goed na over de zoektermen die je gaat gebruiken
  • Onderzoek welke concurrenten bovenaan in Google staan
  • Haal inspiratie uit je concurrenten
  • Verzin een pakkende titel
  • Link intern naar relevante diensten, producten of andere categorieën

Soms wordt gezegd dat je een categorietekst af moet sluiten met een call-to-action, maar dit is niet noodzakelijk. Het gebruik van een call-to-action hangt voornamelijk van de indeling van de webpagina af.

Liever je categorieteksten laten schrijven? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.