Oude content tot leven wekken en meer verkeer naar je website krijgen

Wil je meer verkeer naar je website? Droom je ervan om een hoge positie in Google te hebben? Je doet het niet alleen voor de eer maar vooral voor het verhogen van je omzet. Regelmatig nieuwe content op je website plaatsen kost veel inspanning, maar op de lange termijn levert dit wel wat op. Mogelijk heb je ook een hoop oude artikelen op de site staan. Wek oude content tot leven en krijg direct meer verkeer naar je website.

Eerlijk is eerlijk, oude artikelen hebben waarschijnlijk ooit goed in Google gescoord. Dat ze zijn weggezakt en niet meer zoveel bezoekers krijgen, dat heeft verschillende oorzaken. De grootste oorzaak is dat de content niet meer up to date is.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is oude content precies?

Je hebt vorige week een blog geschreven, valt dit onder verouderde content? Nee hoor, het blogartikel is kakelvers en actueel voor het onderwerp waar je over geschreven hebt. Ook een blog van één of zes maanden oud is nog steeds actueel.

Wat ik precies met oude content bedoel dat laat ik in het midden. Dit is iets dat je zelf moet bepalen, maar verouderde content herken je aan:

Het artikel is ouder dan 12 maanden

Óf

Het artikel bevat informatie die niet meer klopt

Verouderde artikelen updaten kost minder tijd

Eigenlijk ben je stom (sorry dat ik het zo breng) dat je niet meer omkijkt naar oude artikelen. Ze hebben je ooit veel tijd gekost om te creëren. Misschien heeft het je wel een gebroken nagel, zweetvlekken in je shirt en ruzie met je partner opgeleverd. Was het de moeite waard? Vast wel, want na een aantal weken merkte je dat het artikel steeds beter in Google vindbaar was.

Op dat moment ben je tevreden en vergeet je het artikel. Je richt je op het schrijven van nieuwe artikelen, dat weer net zoveel tijd, gebroken nagels en zweetvlekken kost. Ik hoop niet dat je ondertussen gescheiden bent omwille van alle tijd die je aan de artikelen besteedt.

Dit is geen tip om je huwelijk of relatie te redden, maar het updaten van bestaande artikelen kost veel minder tijd. Daar waar de gemiddelde tekstschrijver twee tot misschien wel vier uur met het schrijven van een artikel bezig is, kost het updaten je slechts 15-30 minuten. Je houdt dus meer tijd over voor andere dingen.

Waarom zou je oude content tot leven wekken?

Kijk, wanneer verouderde content niet meer interessant is, dan gaat Google die lager in ranking plaatsen. Het artikel levert je nauwelijks nog bezoekers op. Heb je heel veel oude content staan, dan denkt Google dat je niks om je bezoekers geeft. Misschien wordt je hele website wel geraakt.

Oude content updaten heeft als eerste voordeel dat je laat zien dat je van je bezoekers houdt. Je wil dat ze niet alleen kwalitatieve maar ook actuele informatie voor hun neus krijgen.

De tweede reden is dat oude content bij Google ooit onder de aandacht stond. Het is gecrawld en geïndexeerd. Wanneer je dit soort artikelen verfrist dan merkt Google dit direct op. Er vindt een nieuwe indexering plaats en de kans is groot dat het artikel weer hoger rankt.

Aan de slag met mijn tips

De eerste tip die je van mij krijgt: weet je niet hoe je oude content moet verfrissen, laat het dan aan een professional over. Ik help je hier graag bij, vraag de tarievenkaart aan.

Dan mijn overige tips om zelf je content frisser te maken.

Evergreen content maken

Heb je wel eens van evergreen content gehoord? Oftewel ‘altijd groen’, en dat heeft helaas weinig met duurzaamheid te maken. Evergreen content bestaat uit artikelen die niet alleen vandaag en morgen maar ook volgende maand en zelfs over drie jaar nog actueel zijn.

Pak je oude artikelen erbij en verander ze in evergreencontent. Heb je ooit geschreven over de bedragen kinderbijslag van 2017? Je zou dit kunnen updaten naar de bedragen van dit of aankomend jaar. Maar je kunt er ook tijdloze content van maken. Dit doe je door niet meer over specifieke bedragen en jaartallen te schrijven, maar het heel algemeen te houden.

Het kan ook dat je over smartphones hebt geschreven. Wanneer dit in het jaar 2012 was dan heb je het waarschijnlijk over de iPhone 5 gehad. Ik kan me niet indenken dat mensen nog op zoek gaan naar de iPhone 5, dus wat moet je met dat artikel? Verander het in een algemeen artikel over Apple iPhone- toestellen.

De URL klopt niet meer, wat moet ik hiermee?

Stel nu dat je het artikel over de iPhone 5 verandert in een artikel over de eerste iPhones. Heel slim want hierin komt ook de iPhone 5 voor, zodat niet het hele artikel weghoeft. Waarschijnlijk zit je met de URL van het artikel in je maag. Je had in 2012 gekozen voor de URL website.nl/iphone-5, maar nu klopt de vernieuwde inhoud niet meer met de URL.

Meestal wordt aangeraden om een URL niet meer te wijzigen. Soms kun je niet anders, want de URL moet wel een beetje overeenkomen met het onderwerp van je artikel. Je zou het dus kunnen wijzigen naar website.nl/eerste-iphones.

Nu is het belangrijk om Google te laten weten dat de URL is aangepast. Dit doe je door het instellen van een redirect. Dit is een adreswijziging zodat Google weet wat de nieuwe URL is.

Foutieve informatie verwijderen of aanpassen

Soms is het beter om het artikel te laten voor wat het is, omdat het zo goed in elkaar zit of toch wat bezoekers trekt. Toch is het aan te raden om oude content regelmatig te controleren. Bekijk of de informatie nog klopt, verwijder foutieve informatie of pas dit aan.

Dit is niet alleen goed voor je bezoekers, ook Google merkt dat je aandacht besteedt aan je artikelen. Wie dit vaak genoeg doet wordt beloond met een betere positie in de organische zoekresultaten.

Natuurlijk hangt je positie niet alleen af van de tijd die je aan je website besteedt, maar ook op welke manier je schrijft. Bovendien speelt SEO en grote rol in je ranking. Laat al deze factoren meewegen en behaal hiermee betere posities.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.