Engagement op social media en waarom dit belangrijk is

Bijgewerkt: 24 juli 2023

Interactie, daar draait het bij social media om. Meer interactie betekent een hogere betrokkenheid van het publiek. Dit bestaat uit het liken van berichten, erop reageren maar ook posts delen (shares). Voor bedrijven is de engagement op social media heel belangrijk. Het is namelijk een meetstaf voor de populariteit van een sociaal media account.

De betrokkenheid verschilt per platform. Het gaat niet alleen om likes, commentaren en shares maar ook om klikken op profielen, klikken op knoppen of vermeldingen van bedrijfspagina’s.

Je hebt inzicht in de statistieken nodig om te begrijpen wat het engagement op social media is. Van hieruit is het belangrijk om de betrokkenheid op social media te vergroten.

Wat is social media engagement?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Binnen de online marketing kom je veel Engelse termen tegen. Social media engagement is er zo een.

  • Social media = platform waar gebruikers onderling contact onderhouden
  • Engagement = betrokkenheid
  • Social media engagement betekenis = betrokkenheid op een social mediaplatform

Social media engagement is de manier waarop mensen met je account en inhoud omgaan. Bijvoorbeeld het aantal volgers dat je hebt, hoeveel likes en opmerkingen je krijgt, wie je berichten deelt en het aantal klikken naar je account of misschien wel naar je website.

Waarom betrokkenheid op social media belangrijk is

Vergis je niet in de kracht van social media, want het kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Vooral voor kleine bedrijven in is dit belangrijk, want die hebben nog veel groeimogelijkheden.

Betrokkenheid op social media is belangrijk omdat deze platforms dit zelf aangeven. Het zal je vast wel zijn opgevallen dat het organisch bereik op Facebook, Twitter, Instagram of een ander platform de laatste jaren is gedaald. Dit geldt niet voor accounts met een grote betrokkenheid. Die hebben nog steeds een geweldig bereik.

Accounts met een hoge betrokkenheid zullen een groter bereik hebben. Meer bereik betekent meer aandacht van het publiek. Dit verhoogt indirect je omzet.

Hoe het engagement op social media vergroten: een complete gids

Doe alsof het engagement op social media een restaurant is. Verwelkom het publiek en ga het gesprek met de gasten aan.

Het is belangrijk dat je als bedrijf impact maakt. Enerzijds doe je dit door met je website hoger in de organische zoekresultaten te verschijnen. Aan de andere kant kun je op verschillende manieren adverteren. Maar social media is net zo belangrijk eens door het opbouwen en meten van de engagement ervaar je veel voordelen.

In deze gids vind je verschillende manieren om het engagement (betrokkenheid) op social media te vergroten.

Ken je publiek

Het belangrijkste is dat je weet welke publiek op social media actief is. Je moet weten met wie je praat. De toon die je hanteert en de content die je toont, is afhankelijk van het social mediaplatform en het bijbehorend publiek.

Wanneer je jouw publiek niet kent, is het lastig om de betrokkenheid te vergroten. Je begint dus met het kijken naar het doelpubliek per platform. Houd er rekening mee dat de door de jaren heen kan veranderen. Zo werd TikTok in de beginjaren bestormd door jongeren. Inmiddels bestaat meer dan 50% van het publiek uit 30-plussers.

Daarnaast moet je weten wat je doelgroep is. Wanneer je rollators verkoopt, is TikTok niet het meest geschikte platform om aanwezig te zijn. En wanneer je mannelijke producten verkoopt, dan is Pinterest minder geschikt.

Wanneer je jouw doelgroep kent, kun je bepalen of welke sociale media kan je moet zijn. Maar je weet ook welke soort inhoud je moet delen en wanneer je dit doet. En natuurlijk wat je merkstem is.

Wees creatief met de dingen die je deelt

De social media engagement vergroten doe je niet alleen door alleen maar te vertellen hoe geweldig je merk er is, of waar je te bieden hebt. Dit maakt het lastig om verbinding met het publiek te maken.

Je hebt meer creativiteit nodig. Het is belangrijk om het publiek uit te dagen of te verleiden om te reageren. Wissel regelmatig van content, zodat publiek geïnteresseerd blijft. Experimenteer zeker eens met de volgende dingen:

  • Vragen stellen
  • Peilingen of polls
  • Een “Ask Me Anything”-sessie
  • Een challenge
  • Kennis van het publiek testen
  • Een wedstrijd
  • Gifjes en stickers
  • Een klant in de spotlight zetten

Je kunt natuurlijk een video delen met een kijkje achter de schermen van je bedrijf, of je nieuwste producten tonen, maar het zorgt niet voor een hogere betrokkenheid.

Je social media stem

Tegen de ene gebruiker reageer je warm en vriendelijk, de ander krijgt een zakelijke of afstandelijke benadering. Dit heeft met interacties te maken. Sommige mensen hebben een positieve uitstraling, waardoor je zelf ook veel positiever terugreageert. Terwijl anderen je direct uitschelden, waardoor je misschien boos wordt.

Ontwikkel een eigen social mediastem. Wanneer je tegen de ene klant of gebruiker vriendelijk of juist zakelijk reageert dan moet je dit tegen de ander ook doen. Zelfs wanneer jullie niet op één lijn liggen. Een social media stem creëert duidelijkheid bij het publiek. Dit vergroot ook de betrokkenheid.

Ook belangrijk: de missie, visie en waarden van je bedrijf weerspiegelde je een de toon die je op social media beheerst. Houd ook altijd rekening met je doelgroep. (Potentiële) klanten moeten op emotioneel niveau contact met jou of je bedrijf kunnen maken. Door de juiste stem te gebruiken, blijft het gevoel omtrent jouw merk of bedrijf veel langer bij het publiek hangen.

Vind het moeilijk om je social media stem te bepalen? Bedenk hoe je wil dat jouw merk klinkt. Identificeer zich vervolgens met een beroemdheid. Je wil misschien een professionele toon hanteren, of juist luchtig of misschien wel humoristisch. Door je te identificeren met een beroemdheid, is het makkelijker om je social media stem te bepalen en deze ook altijd te gebruiken.

Blijf actueel

Het heeft geen zin om over nieuws van verleden jaar te praten, of trends die al lang verleden tijd zijn. Wil je de betrokkenheid vergroten, dan moet je actueel zijn en blijven. Doe eens mee aan een gesprek dat gaande is en reageer op actuele gebeurtenissen. Waar je op reageert of wat je deelt, moet uiteraard aansluiten bij je merk of aanbod.

Geef je content bepaalde thema’s mee, aansluitend bij actualiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een groot sportevenement, een vakantie of bepaalde muziek die nu heel populair is.

Een reactieve én proactieve betrokkenheid

Je verhoogt de social media engagement door zowel reactief als proactief te zijn. Wanneer je reactief bent, dan reageer je op opmerkingen en op DM’s. Je laat zien dat je aandacht hebt voor het publiek. Bovendien houd je hiermee het gesprek gaande.

Het is net zo belangrijk om proactief te zijn. Ga op zoek naar mensen die over je praten, zonder dat ze rechtstreeks contact met nemen. Misschien vermeldt iemand je bedrijf op social media, of je positief of negatief is. Door hierop te reageren kom je in contact met potentiële klanten.

Reageer snel genoeg

Wanneer je vragen van mensen krijgt, is het belangrijk om hier op korte termijn op te reageren. Het liefst binnen een uur. Gaat het om DM’s, dan kun je automatische antwoorden instellen zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Menselijke trekken zijn altijd belangrijk

Laat zien dat je een echt persoon bent, geen robot of dat je anderen inhuurt om namens jou te reageren. Wanneer het publiek voelt dat er een echt persoon aan de andere kant van de lijn zet, verhoogt dit het engagement. En dat is precies wat je wil bereiken.

Maar hoe zorg je dat je persoonlijk overkomt? Dit doe je bijvoorbeeld door iemand bij zijn of haar naam aan te spreken. Maar ook door een gesprek met iemand te beginnen en antwoord te geven op vragen. Reageer op opmerkingen met een randje humor, of maak een hartverwarmend bericht.

Het opbouwen van relaties

Of je nu naamsbekendheid wil opbouwen of je producten en diensten promoten, social media biedt hier veel mogelijkheden voor. Het is dan ook een van de beste keuzes om relaties op te bouwen. Niet alleen met klanten maar ook met andere ondernemers of bedrijven.

Bedenk dat betrokkenheid ervoor zorgt dat je meer en betere relaties opbouwt, dat is alleen maar goed voor je business. Een hoge betrokkenheid geeft je meer inzicht hoe mensen tegen je bedrijf aankijken. Kun je naar verbeteringen toewerken.

Reageer altijd op vragen of reacties

Het is niet netjes wanneer iemand op een feestje tegen je praat en je kijkt de andere kant op. Hierdoor kom je ongeïnteresseerd over. Zo iemand zal jou de volgende keer ontwijken.

Wanneer je een vraag of reactie op social media krijgt, probeer er dan zo goed mogelijk op te reageren. Vooral vragen moet je beantwoorden. Je hoeft niet op elke reactie terug te reageren, de reactie liken is ook een vorm van communiceren.

Door interactie verhoog je de social media engagement, en dat is echt waar. Natuurlijk kan het lastig zijn om bij een groot account op alles reageren, maar probeer dit toch bij te houden. Eventueel met hulp van iemand anders.

Een betere reputatie opbouwen

Ruim de helft van de gebruikers publiceert positieve berichten over bedrijven en merken. In 40% van de gevallen zijn dit soort berichten neutraal, en voor 10% negatief. Negatieve berichten kunnen reputatieschade met zich meebrengen, maar dankzij social media verklein je deze kans. Dit doe je door altijd op problemen, klachten of vragen te reageren.

Het voordeel hiervan is dat je als bedrijf zien dat je openstaat voor verbeteringen en het oplossen van problemen. Hiermee bouw je een goede reputatie op.

Zet social media voor je klantenservice in

Vooral grote bedrijven gebruiken social media om hun klantenservice te verbeteren. Wanneer je naar het publiek kijkt dan geeft een groot gedeelte aan dat ze sociale media prettig vinden om met bedrijven te communiceren. Alleen al op Facebook worden er maandelijks meer dan 8 miljard berichten naar bedrijven gestuurd.

De meeste mensen verwachten dat een bedrijf binnen een uur reageert. Grote bedrijven kunnen dit waarmaken, maar voor kleine bedrijven of zzp’ers is dit een stuk lastiger. Daarom bieden veel platformen de mogelijkheid om een automatisch antwoord te versturen.

Dan nog blijft het belangrijk om binnen 24 uur op de vraag of feedback van de klant te reageren. Door snel genoeg te reageren kun je de betrokkenheid met 25% vergroten.

Conclusie

Nu je ziet hoe belangrijk social media engagement is, weet je ook dat het tijd is om actie te ondernemen. Zorg dat je op het juiste sociale netwerk aanwezig bent, daar waar je doelgroep zich ook bevindt. Besteed voldoende tijd aan social media en vooral aan het publiek.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven