Hoe maak je een LinkedIn document post?

Bijgewerkt: 24 juli 2023

Documentposts op LinkedIn hebben een hoge betrokkenheid. Waarom dit precies is, dat blijft onduidelijk. Maar een hogere betrokkenheid is goed voor je bereik. Bovendien is het een makkelijke manier om het beste uit leadgeneratie te halen, zonder dat het veel tijd of geld kost.

Een LinkedIn document post heeft nóg een meerwaarde: je kunt oude content een nieuwe bestemming geven. Bovendien is een document post makkelijk door het publiek te downloaden. Hierdoor hebben ze belangrijke informatie altijd bij de hand. En het mooie: ze kunnen dit document delen met hun netwerk.

Wat zijn LinkedIn-documenten?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je op LinkedIn actief bent, deel je waarschijnlijk alleen posts. Misschien maak je af en toe een poll of deel je een video. Een LinkedIn document, oftewel document post, is een pdf die je op je tijdlijn plaatst.

De lezer ziet een enkele afbeelding, maar bij een tweede blik ziet hij dat hij door de pagina’s kan scrollen. LinkedIn laat dit ook zien door de pijltjes die naar rechts en naar links wijzen.

Interactieve LinkedIn posts

Een groot voordeel van een LinkedIn document post, is dat je voor interactie zorgt. De lezer kan door de verschillende pagina’s bladeren. Hierbij kan hij vooruit of terug, zodat hij alles nog eens goed kan bekijken.

Veel mensen vinden het leuk om een documentpost te zien. Dit komt omdat de inhoud goed is opgedeeld. Bovendien zorg je voor variatie: een LinkedIn document post is weer eens wat anders dan een standaard post. En het is natuurlijk handig dat dit document te downloaden en te delen is.

Goede prestaties en hoge betrokkenheid

Er zitten verschillende voordelen aan het delen van LinkedIn documenten. Het is makkelijk te maken, deelbaar en je kunt zo heel goed inspelen op trends. Maar het belangrijkste is dat het een interactieve post is. Bovendien besteden lezers meer tijd aan deze post. En dat zorgt voor een betere prestatie.

In het artikel social media engagement lees je waarom een hoge betrokkenheid belangrijk is.

Hoe je Word-, PowerPoint- en PDF-documenten toevoegt aan je LinkedIn-berichten

Een LinkedIn document post wordt soms ook wel een carrousel of een schuifregelaar genoemd. Je moet weten dat een carrousel eigenlijk wat anders is. Het gaat hier om een pin met meerdere afbeeldingen, bedoeld om een product uit te lichten. Het wordt ook gebruikt om een verhaal achter een merk te verschijnen.

Een LinkedIn document post is heel wat anders. Meestal gebruik je dit om een verhaal te vertellen waarbij je dia’s toont. Maar je kunt het ook gebruiken om uitleg over iets te geven.

Velen denken dat je op LinkedIn alleen PDF documenten kan delen, maar het kan ook om een Word- of PowerPoint document gaan. Wel moet gezegd worden dat Word documenten vaak lastig te lezen zijn op LinkedIn. Beter kun je voor een presentatie gaan.

Een diavoorstelling met Canva maken

Je kunt op verschillende manieren een diavoorstelling maken, waarbij je hem als LinkedIn document deelt. Wanneer je graag je creativiteit inzet, moet je Canva gebruiken. Canva is geschikt voor het maken van diavoorstellingen, social media posts, logo’s en nog veel meer. Het is gratis in gebruik waarbij je toegang hebt tot honderden verschillende sjablonen, ontwerpen, afbeeldingen en andere dingen die je straks nodig hebt. Met een betaald account heb je toegang tot duizenden van dit soort dingen.

  • Maak een account op Canva aan
  • Log in op je account
  • Kies voor een presentatie maken
  • Kies het juiste formaat (1080 × 1080 of 1080 × 1200)
  • Maak je eerste dia waarbij je een afbeelding, plaatje, sjabloon of tekst gebruikt
  • Klik op het plus icoon om een nieuwe pagina toe te voegen
  • Maak de volgende dia (en zo verder)
  • Klik op ‘Delen ‘
  • Klik op Downloaden
  • Kies voor pdf-standaard

Bij het ontwerp moet je rekening houden met de bovenkant en de zijkanten. Laat wat ruimte over, want LinkedIn kan een gedeelte afsnijden. Ook met de onderkant moet je rekening houden. LinkedIn plaatst aan de onderkant een zwarte balk. Wanneer je hier tekst hebt staan, is deze voor lezers niet zichtbaar.

Met behulp van PowerPoint

Heb je PowerPoint op je computer of laptop staan? Dan kun je dit gebruiken voor het maken van LinkedIn documenten. Je hoeft alleen maar PowerPoint te openen en voor een nieuwe diavoorstelling te gaan. Plaats de hoofdafbeelding in de eerste dia en doe dit ook met de volgende dia’s.

Eventueel kun je tekst aan de dia’s toevoegen. Wanneer je een verhaal met de dia’s vertelt, geef je elk hoofdstuk zijn eigen dia. Zo breek je het verhaal op in makkelijk te volgen hoofdstukken.

Leesbare tekst

Het nadeel van een LinkedIn document post is dat deze niet zomaar voor de lezer te vergroten is. Eigenlijk wil je helemaal niet dat mensen je social media posts gaan vergroten. Je moet ervoor zorgen dat tekst die je in een post plaats, altijd goed leesbaar is. Dat geldt dus ook voor het document dat je voor LinkedIn aanmaakt.

Enerzijds zorg je ervoor dat de tekst groot genoeg is om te lezen. Daarnaast moet je ervoor waken dat je niet teveel tekst in de diavoorstelling plaatst. Mensen die een LinkedIn document bekijken, willen voornamelijk snel erdoorheen scrollen. Het moet ze geen moeite kosten om hele lappen tekst te lezen. Maak het visueel aantrekkelijk.

Van een blogbericht een pdf maken

Wat veel mensen niet weten is dat je een blogbericht, bijvoorbeeld van je eigen website, tot pdf kunt converteren. Vervolgens is dit deelbaar op LinkedIn. Toch zou ik dit niet doen, omdat je dan heel veel tekst gaat delen.

Er zijn programma’s die je helpen om je blogbericht in een pdf om te zetten. Maar wanneer je de Google Chrome browser gebruikt, heb je die programma’s helemaal niet nodig. Het enige dat je moet doen is het blogbericht in je browser openen en rechtsboven op de drie puntjes klikken (menu).

Klik nu op de optie ‘Afdrukken’ en wacht totdat het afdrukvenster verschijn. Bij bestemming kies je voor ‘Opslaan als PDF’. Klik nu op opslaan en je hebt een pdf van je blogbericht gemaakt.

Bij sommigen lukte dit niet, simpelweg omdat de browser de scrolfunctie niet meeneemt. In dat geval moet je toch gebruik maken van een programma, bijvoorbeeld ‘Printfriendly’, of een vergelijkbaar programma.

Aantal dia’s per LinkedIn document post

Dit soort diavoorstellingen vergroot de verblijftijd. Maar je moet ook rekening houden met de aandachtspanne. Het is aan te raden om maximaal acht dia’s per LinkedIndocument te maken. Je er meer, dan kan het dat lezers voortijdig afhaken. Maar zijn het te weinig dan kan de lezer teleurgesteld zijn.

Een minimum van vier is dus mijn advies, met een maximum van acht. Wanneer het echt om een goede documentpost gaat, kun je soms tot wel 10 dia’s tonen.

Hoe voeg je document aan je LinkedIn post toe?

Wanneer je het document hebt gemaakt, is het tijd om dit aan LinkedIn toe te voegen. Ik raad altijd aan om het eerst toe te voegen en direct te kijken of het allemaal wel goed staat. Wanneer je merkt dat je een fout hebt gemaakt, verwijder de post dan zo snel mogelijk. Nog voordat anderen erop hebben kunnen reageren. Je moet dus een reactietijd van enkele seconden hebben.

Oké, het beste is om van tevoren je document te controleren. Maar omdat je nog niet weet hoe LinkedIn hem gaat plaatsen (er kan wat worden afgesneden), moet je toch die tweede test doen.

Laten we een document aan je LinkedIn post toevoegen. Hieronder zie je hoe eenvoudig het is.

Klik op het gedeelte ‘Begin met het schrijven van een bijdrage’

Wanneer je hierop klikt opent zich een nieuw venster. Je krijgt nu de mogelijkheid om iets te schrijven, maar dat moet je nog even niet doen. Onderaan zie je wat opties staan zoals het toevoegen van een afbeelding of video. Klik aan de rechterkant op de drie puntjes, het menu wordt hierdoor uitgebreid. Bijna op het einde vind je de optie voor het toevoegen van een document.

Klik hierop en je kunt het bestand vanaf je computer of laptop selecteren. Of vanaf je smartphone. Je hebt ook de mogelijkheid om een document vanuit Google Drive of Dropbox te uploaden.

Wanneer je het bestand hebt geüpload, voeg je een documenttitel toe. Klik nu op gereed. Wil je aan je lezers laten weten wat je precies deelt? Voeg dan een bericht toe en klik op Plaatsen. Zo eenvoudig is het om een LinkedIndocument post te delen.

Wat je allemaal met lezers kunt delen

Misschien weet je niet zo goed welke soorten LinkedIn documenten je met het publiek moet delen. Ik zou geen hele blogs delen, zoals ik eerder al heb uitgelegd. Je moet het visueel aantrekkelijk houden en een blog is gewoon niet visueel aantrekkelijk. Terwijl hij alleen maar uit afbeeldingen bestaat (maar dan is het een afbeeldingengalerij, geen blog).

Handige dingen om te delen met je lezers, via een documentpost, zijn:

  • Handleiding
  • Werkblad
  • Sjabloon
  • Strategieën
  • Stappenplan
  • Analytics-rapport
  • Gids
  • E-book
  • Checklist
  • Infographics

Elk van deze documenten biedt waardevolle informatie voor je connecties en netwerk. Zo help je lezers en breng je tegelijkertijd jouw bedrijf of merk onder de aandacht.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven