Ken je het effect van krachtwoorden op SEO?

Bijgewerkt: 26 juni 2023

Honderden blogs vertellen je dat je krachtwoorden in je titels moet gebruiken. Emotionele titels verbeteren de CTR met 7%. Dat is een feit. Daarom leggen experts je uit dat je krachtwoorden zoals ‘geweldig, ultiem’ of ‘beste’ in de titel moet plaatsen. Wat die ‘experts’ niet weten is dat veel krachtwoorden de CTR juist verlagen. Oftewel je krijgt minder bezoekers op je website.

Dit zijn krachtwoorden of krachttermen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Op zoek naar een pakkende titel? Dan zul je bijna altijd te horen krijgen dat je krachtige woorden moet gebruiken. Laat ik je eerst uitleggen waarom een titel zo belangrijk is.

Iedereen leest een titel. Maar niet iedereen leest de rest van de tekst. Van alle mensen die titels lezen, zal slechts 20% de rest van de tekst willen zien. De titel bepaalt dus of iemand bereid is om door te lezen.

Een titel moet inspelen op emoties. Denk hierbij aan angst, woede, blijdschap, onzekerheid, verbazing, vrees, opwinding of interesse.

Krachtwoorden wekken emoties op. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:

  • Hoe we de pandemie kunnen overwinnen: het woord overwinnen is een krachtwoord dat doorzettingsvermogen en vastberadenheid oproept.
  • De passie in je relatie hervinden: het krachtwoord passie roept emoties van hartstocht, enthousiasme en energie op.
  • Met deze tip val je gegarandeerd 10 kg af:het krachtwoord gegarandeerd roept emoties van vertrouwen en zekerheid op.
  • Wij kennen het geheim van Google: geheim is een krachtwoord en roept emoties van nieuwsgierigheid en opwinding op.

Krachtwoorden verlagen de CTR

Veel blogtitels zijn voorzien van krachtwoorden. Het idee hierachter is dat je hierbij emoties opwekt en mensen verleidt om de rest van het artikel te lezen. Het is zeker zo dat krachtige woorden in een titel, voor meer lezers kan zorgen.

Helaas is dit niet altijd zo. Krachtige woorden kunnen net zo vaak negatief uitpakken. Sommige krachtwoorden verlagen de CTR met maar liefst 14%.

Het gaat dan om krachtwoorden die een negatieve uitwerking op het menselijk brein hebben. Bijvoorbeeld ‘dit is het geheim van effectief afvallen’. Eigenlijk weet je al dat, wanneer iemand een geheim vertelt, het helemaal geen geheim is. Het tweede dat je weet, voordat je op de titel hebt geklikt, is dat je waarschijnlijk verleid wordt om afvalpillen te kopen. Van die afvalpillen die nooit gaan werken.

En wat dacht je van deze titel: “wat deze man deed was verbazingwekkend”. Ben je een beetje bekend in de wereld van SEO, dan moet je bij deze titel waarschijnlijk aan clickbait denken. In veel gevallen gaat het hier ook om clickbait oftewel verleidelijke titels met uiteindelijk een teleurstellende inhoud. Het krachtwoord ‘verbazingwekkend’ deed het in de beginjaren van het internet nog goed, maar inmiddels zijn we hier allergisch voor geworden.

Dit geldt voor veel krachtwoorden die ter misleiding worden gebruikt. Hieronder vind je een rijtje krachtwoorden waar vaak misbruik van wordt gemaakt, en die de CTR verlagen:

  • Geheim
  • Urgent
  • Fascinerend
  • Exclusief
  • Gegarandeerd
  • Beste
  • Verbazingwekkend
  • Ultiem
  • Opmerkelijk
  • Onbegrensd

Verkopen of enthousiast maken

De meeste krachtwoorden zullen lezers enthousiast maken. Maar ze werken niet altijd goed om iets te verkopen. Daarnaast hangt het van de branche af of krachtwoorden het juiste effect hebben.

Gebruik krachtige woorden om je publiek aan te trekken. Het is niet zo dat dit publiek direct op zoek is naar een product of dienst. Wanneer iemand op zoek is naar een retro cassettespeler dan is de kans groot dat hij naar een blog klikt met de titel ‘drie keer de beste cassettespelers’.  Dat doet hij omdat hij nieuwsgierig is, maar de kans dat hij op deze website daadwerkelijk iets koopt is vrij klein.

Uiteindelijk zal zo iemand aan de hand van verschillende blogs een keuze maken en elders zijn aankoop doen.

Dit geldt ook voor een titel zoals ‘de best verborgen en mooiste stranden van Italië’. De woorden verborgen en mooiste zijn krachtwoorden. Italiëliefhebbers lezen dit soort blogs graag. Maar de kans dat ze aan de hand hiervan een reis boeken via die blogs, is ook weer betrekkelijk klein.

De meeste krachtwoorden zullen amuseren en enthousiast maken. Maar het leidt niet direct tot een hogere omzet.

Moet ik dan wel krachtige woorden gebruiken?

Je hebt nu gezien dat sommige krachtige woorden de CTR kunnen verlagen. Vooral van die krachtwoorden die in het verleden (en nog steeds) gebruikt worden voor clickbait. Vermijd de volgende krachtige woorden (of zinnen), omdat die altijd gepaard gaan met clickbait:

  • Moet je zien/lezen
  • Schokkend
  • Geheim
  • Ultieme
  • Je zult niet geloven
  • Simpele trucje
  • De waarheid achter
  • Sensationele video
  • Hoe hij een fortuin verdiende in slechts één dag
  • Verborgen geheimen

Overigens is het niet altijd slecht om bovenstaande woorden te gebruiken. Wanneer je écht weet waarom melk niet goed is voor je gezondheid, en je kunt dit onderbouwen, dan is een titel zoals ‘de waarheid achter melk drinken’ gerechtvaardigd.

Maar het kan ook de verkeerde kant opgaan. Zoals het marketingbureau dat (ik weet niet of ze dit nog steeds doen) adverteert met ‘wij kennen het geheim van Google’. Als je op hun website terechtkomt geven ze direct toe dat ze het geheim helemaal niet kennen. Dat is een vorm van clickbait, maar dan via reclame op televisie en snelwegreclame.

Ondertussen zijn tientallen nieuwe klanten bij mij uitgekomen omdat ze zich misleid voelden door dat marketingbureau. Hieraan zie je dat krachtige woorden je bedrijf kunnen tegenwerken, waardoor klanten naar je concurrent gaan. Wees hier dus voorzichtig mee!

Wat je belooft, moet je waarmaken

Wanneer je de ultieme gids schrijft over afvallen, hardlopen, webdesign of wat dan ook, moet je verdomd je best doen om ook echt de meest ultieme gids te maken. Zo niet, dan raken bezoekers teleurgesteld. Ze klikken op iets ultiems en uiteindelijk moeten ze hun antwoord ergens anders vinden. Dat wil je toch niet?

Dus wat je belooft moet je ook echt waarmaken. Enerzijds moet je middels je titel opvallen in Google, zodat mensen naar je website klikken. Maar je moet er ook voor zorgen dat mensen bereid zijn om je tekst te lezen. Bedenkt dat Google clickbait afstraft. Wanneer je maar vaak genoeg straf krijgt ben je het stoutste jongetje van de klas. Hierdoor gaat je website steeds lager in de organische zoekresultaten ranken.

Maak titels niet te lang

Het is goed om middels een titel op emoties van gebruikers in te spelen. Zorg echter dat je titel niet misleidend is. Wees voorzichtig met het gebruik van bepaalde krachtige woorden.

Tot zover mijn praatje over krachtwoorden en het effect op SEO. Ik heb nog meer te vertellen over titels. Maak ze niet te kort en zeker niet te lang. Zorg dat je titel tussen de 25 en 35 tekens is. Hiermee voorkom je dat de titel in de organische zoekresultaten wordt afgekapt. Een titel van 15 tekens is vrij kort, vaak scoren dit soort titels wat minder goed.

Het helpt ook om een vraag in je titel te stellen. Vooral wanneer je een retorische vraag stelt, waardoor mensen na moeten denken. Kijk maar eens naar de titel van mijn blog. Ik stel je gelijk de vraag welk effect krachtwoorden op SEO heeft. Misschien heb je er even over nagedacht, maar de kans is groter dat je gewoon nieuwsgierig werd.

Krachtwoorden werkten vroeger in je voordeel, tegenwoordig niet meer. Ga hier dus spaarzaam mee om. Maar het is wel goed om het focuszoekwoord in de titel te verwerken.

Verder is het handig om een primair zoekwoord in de URL te verwerken. Stamp de URL niet met verschillende zoektermen vol.

Wat is een goede CTR voor zoekresultaten van Google?

Sommige websites hebben een CTR van 0,4%. Anderen behalen 20% of soms wel 30%. De gemiddelde CTR voor de zoekresultaten van Google ligt tussen de 3% en 30%. Dit
 is van verschillende factoren afhankelijk:

Factoren die van invloed kunnen zijn op de CTR van Google-zoekresultaten
Relevantie van de titel en metabeschrijving
Aantrekkelijkheid van de titel en metabeschrijving
Rangschikking van het zoekresultaat in de SERP (Search Engine Results Page)
Weergave van rijke resultaten (zoals afbeeldingen, video’s, sterrenbeoordelingen)
Aanwezigheid van sitelinks (extra links onder de hoofdlink)
Het gebruik van opvallende elementen zoals Rich Snippets
De positie van het zoekresultaat op de pagina (bovenaan vs. lager op de pagina)
Relevantie van de URL-structuur
Gebruikersrecensies en beoordelingen
Het aantal advertenties boven de organische zoekresultaten

Houd er ook rekening mee dat het algoritme van Google regelmatig verandert. Daarom moet je altijd op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen SEO.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven