Wat is het doel van contentmarketing?

Bijgewerkt: 23 juni 2023

Publiek aantrekken en vasthouden, dat kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld in je blootje over straat rennen, met een spandoek boven je hoofd. Zeker weten dat je hiermee de aandacht trekt en vast weet te houden! Maar het is veel makkelijker (en goedkoper) om dit middels contentmarketing te doen. In dit artikel leg ik uit wat contentmarketing is, en welk doel dit heeft.

Wat is contentmarketing

Content staat voor inhoud, in dit geval inhoud voor je website. Maar het kan ook inhoud voor je social media kanalen zijn. Of andere inhoud op het internet.

Marketing is het promoten van een merk, product of dienst. Veel bedrijven doen aan marketing. Hierbij heb je keuze uit verschillende media en kanalen.

Contentmarketing is promotie middels content (inhoud). Oftewel de aandacht trekken middels artikelen en blogs, afbeeldingen, video’s en podcasts.

De 4 doelen van contentmarketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De meesten denken dat contentmarketing maar één doel heeft, namelijk het promoten van een merk, product of dienst. Eigenlijk zijn er vier hoofddoelen. Hieronder leg ik ze alle vier uit.

1. Vermaken (amuseren)

Zou jij een blog schrijven, alleen omdat anderen het leuk vinden om dit te lezen? Waarschijnlijk niet. Je gaat geen twee of misschien wel vier uur op een blog zitten zwoegen, alleen maar om anderen te amuseren. Je wil dat anderen iets bij jou kopen, of misschien wel op een advertentie klikken (zodat je geld verdient).

Toch is vermaken of amuseren een van de hoofddoelen van contentmarketing. Hoe gek het ook klinkt. Door de doelgroep te vermaken, betrek je ze bij jouw bedrijf of aanbod. Hierdoor ervaart het publiek een positieve ervaring bij het bezoeken van jouw website of social media account. Oftewel positieve emoties met jouw bedrijf of merk. De kans is groot dat anderen jouw content gaan delen.

Een positieve ervaring leidt tot een verhoogde merkloyaliteit. Uiteindelijk resulteert dit in mond-tot-mondreclame. Of ze delen jouw artikelen en blogs: jouw content! Zo bereik je een grotere doelgroep en werk je naar meer merkbekendheid toe.

Amuseren trekt de aandacht en zorgt voor een emotionele band met het merk. Dat is dus waarom contentmarketing zo belangrijk is.

2. Inspireren

Het tweede doel van contentmarketing is inspireren. Dit motiveert je lezers en zet ze aan tot actie. Inspirerende content leidt namelijk tot gedragsverandering. Lezers maken bijvoorbeeld een gezondere keuze, gaan milieubewust leven of leren nieuwe vaardigheden aan.

Wanneer je inspirerende content deelt, laat dit soms een diepe indruk op anderen achter. Hierdoor is het publiek eerder geneigd om loyaal aan jouw merk te blijven. Daar komt nog bij dat deze mensen sneller bereid zijn om inspirerende content te delen. Je kunt je voorstellen dat dit weer tot meer merkbekendheid leidt.

Dan heb je nog leiderschap en jouw autoriteit. Wanneer je anderen middels contentmarketing weet te inspireren, word je als een autoriteit binnen jouw vakgebied gezien. Mensen vertrouwen jou als betrouwbare bron van informatie, en ze nemen graag advies van jou aan.

Daar komt nog bij dat inspirerende content soms viraal gaat. Het wordt op social media gedeeld waarmee je het bereik vergroot. Helemaal gratis en voor niets.

3. Onderwijzen (leren)

Wanneer je contentmarketing goed aanpakt, dan deel je waardevolle informatie. Soms is die informatie heel leerzaam. Onthoud dat veel mensen het internet gebruiken om informatie op te zoeken of iets bij te leren. Denk maar eens aan een blogartikel over het repareren van een lekkende kraan. Of een artikel dat uitlegt hoe je moet linkbuilden.

Contentmarketing is dus niet alleen bedoeld om te amuseren en te inspireren, maar ook om te onderwijzen. Wanneer je anderen iets middels jouw content leert, ziet het publiek jou als een expert. Dit wekt meer vertrouwen op.

Daarnaast help je bij het oplossen van problemen. Je beantwoordt vragen of geeft advies. Je helpt het publiek om problemen op te lossen en hun doel te bereiken. Je kunt je voorstellen dat dit tot een grotere loyaliteit richting jou of jouw merk leidt.

Het publiek gaat jouw merk als betrouwbaar en prettig ervaren. Grote kans dat deze mensen vaker bij jou terugkomen.

4. Overtuigen

De meeste marketeers zetten contentmarketing alleen in om te overtuigen. Geweldig, want je moet het publiek overtuigen van jouw merk, product of dienst. Maar dat is niet het enige doel. Wanneer je als marketeer of ondernemer alleen maar wil overtuigen dan sla je de plank mis.

Je moet beginnen met amuseren, inspireren en onderwijzen. Denk je dat het lastig is om deze drie te combineren? Nee hoor, goede content vormt vaak een mix van deze drie. Want daar waar iets ter vermaak is, kunnen we er ook iets van leren. En iets dat bedoeld is om een ander iets aan te leren, is net zo goed inspirerend en soms ook amuserend.

Het laatste doel is overtuigen. Zoals eerder gezegd, voor de meeste marketeers en ondernemers is dit het belangrijkste en vaak ook het enige doel.

Overtuigen is zeker belangrijk. De juiste content overtuigt mensen om een nieuw product of een dienst uit te proberen. Het laat zien wat de voordelen, kenmerken en waarde van je merk, producten of diensten zijn. Zo komt het publiek er achter dat jouw aanbod de beste keuze is.

Overtuigende content bestaat vaak uit bewijs dat jouw aanbod zeer goed is. Je laat bijvoorbeeld getuigenissen zien, onderzoeksresultaten of unieke kenmerken.

Door goede overtuigende teksten te schrijven, heb je invloed op de besluitvorming van de lezer. Speel hierbij op de emoties van de lezer in, en gebruik krachtige argumenten.

Je bedrijf in de markt neerzetten

Middels goede contentmarketing positioneer jij je als toonaangevend. Dit wekt vertrouwen bij potentiële en huidige klanten op.

Meestal wordt gezegd dat je alleen content voor je doelgroep moet maken. Dat klopt, maar de meeste ondernemers missen nieuwe doelgroepen. Stel dat je artikelen voor krachttraining verkoopt. In je webshop zijn artikelen zoals een krachtstation, halterbank, buiktrainers en aanverwante artikelen aanwezig. Daarnaast schrijf je blogs over oefeningen, schema’s en eiwitrijke tussendoortjes. Je doelgroep is duidelijk: je wil mensen aantrekken die interesse hebben in krachttraining.

Dan lijkt het vreemd om over afvallen na de zwangerschap te schrijven. Dat past toch niet bij je doelgroep? Zo op het eerste oog niet. Maar er zijn altijd kersverse moeders die dankzij jouw blogs geïnspireerd raken om ook aan krachttraining te doen. Zo boor je een nieuwe doelgroep aan.

Hetzelfde geldt voor mijn eigen blogs. Ondernemers met een eigen website of social media kanaal behoren tot mijn doelgroep. Toch schrijf ik veel blogs die particulieren aantrekt. Bijvoorbeeld over de werking van social media of taalweetjes. Past niet bij mijn doelgroep, toch? Klopt, maar hiermee zet ik mezelf als expert in de markt neer. Wetende dat een deel van die mensen uiteindelijk bij mij terugkomt. Omdat ze stiekem een onderneming hebben of er een in de toekomst starten.

Niet willekeurig wat schrijven of delen

Het is dus altijd goed om contentmarketing ook buiten de grenzen van je doelgroep onder de aandacht te brengen. Maar let op dat je geen willekeurige artikelen gaat schrijven, of social media posts gaat delen. Alles wat je schrijft of deelt moet betrekking hebben op de branche waarin je actief bent.

Zo zal de fitness website er weinig aan hebben om over de reparatie van auto’s te praten. En de marketeer heeft er niks aan om over krachttraining te schrijven.

Zorg dus dat je zo dicht mogelijk bij je branche en niche blijft. Doe je dan niet, dan schiet je website of social media kanaal alle kanten op. Hierdoor weet het publiek niet meer wat het aan jou heeft.

Communicatie middels contentmarketing

Contentmarketing is niks anders dan communiceren met het publiek en je doelgroep. Of zoals je hierboven al gelezen hebt: je doelgroep en een beetje buiten de grenzen hiervan. Door boeiende en informatieve content te delen, wek je de interesse van je doelgroep op.

Effectieve communicatie begint altijd met inzicht krijgen in de doelgroep. Wat zijn de interesses, voorkeuren en behoeftes van je doelgroep? Hoe kun je de doelgroep uitbreiden? Creëer content die aansluit bij de normen, waarden en behoeften van de doelgroep.

Het kan lastig zijn om je met contentmarketing bezig te houden. Hoe ga je communiceren, en via welk kanaal? Maar ook op welke manier? De meeste ondernemers kiezen voor blogposts en artikelen, omdat dit altijd goed scoort. Ook je aanwezigheid op social media trekt de aandacht.

Kies altijd voor media en kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Durf buiten je comfortzone te stappen en gebruik te maken van kanalen die niet zo goed bij jou passen, maar waar je doelgroep wél actief is.

Zo moest ik een hele tijd niks van Instagram hebben. Toch maakte ik hier een account aan en begon met het delen van taalweetjes. Ondanks dat ik nog steeds moeite met dit platform heb, is het aantal geïnteresseerde volgers inmiddels gegroeid tot 12,5 duizend. Vanuit Instagram haal ik wekelijks wat opdrachten binnen, want er zijn verrassend veel ondernemers op Instagram actief.

Social media is perfect voor storytelling, iets dat via je website wat lastiger gaat. Storytelling is een krachtig communicatiemiddel. Veel mensen herkennen zich in het verhaal dat je vertelt. Hiermee personaliseer je de communicatie.

Communicatie via contentmarketing is niks anders dan het strategisch delen van waardevolle inhoud. Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt bereik je geweldige resultaten mee. Uitproberen? Neem contact op, samen realiseren we jouw doelen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven