Van 0 naar 10.000 klanten: zo doe je dat

Oh ja, stel je eens voor dat je eerst helemaal geen klant had en het jaar daarop 10.000. Onmogelijk? Nee hoor, bijna elke ondernemer kan naar zoveel klanten toewerken. Dit hangt wel een beetje van je producten en diensten af. En natuurlijk van je capaciteit.

Ook moet dit realistisch zijn. Om in een half jaar tijd van 0 naar 10.000 klanten te gaan, dat is niet reëel. Maar je kunt dit wel in enkele maanden tot jaren voor elkaar krijgen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het gemiddeld aantal klanten van bedrijven

Hoeveel klanten of opdrachtgevers je hebt is afhankelijk van de grootte van je bedrijf en wat je doet of aanbiedt. Sommige zzp’ers hebben voldoende aan drie opdrachtgevers per jaar. Anderen hebben meer dan 100 opdrachtgevers of klanten nodig. Wel is het zo dat de meeste zzp-ers tussen de twee en 75 opdrachtgevers per jaar hebben, of, bij de verkoop van producten, tussen de 10 en 350 klanten per jaar.

Voor grote bedrijven zit dit wat anders in elkaar. Bij diensten ligt het aantal opdrachtgevers tussen de 4 en 500. Langlopende overeenkomsten waar hoge bedragen mee gepaard gaan leidt vaker tot minder opdrachtgevers per jaar. Maar soms een veel hogere omzet.

Grote webshops hebben tussen de 200 en meer dan 1000 klanten per jaar. Je ziet, het gemiddeld aantal bedrijven kan per bedrijf heel erg verschillen.

Van 0 naar 10.000 klanten: wat dit inhoudt

Met 10.000 klanten bedoel ik niet dat je zoveel klanten per maand of per jaar hebt. Meestal gaat het om het totaal aantal klanten dat je tot nu toe had. Een middelgrote webshop zou na 5-10 jaar makkelijk aan 10.000 klanten moeten zitten.

Wanneer je diensten aanbiedt is dit ook weer anders. Daar komt nog bij dat een zzp’er nooit zoveel opdrachten kan verwerken: de capaciteit is gewoon veel lager.

Stel nu de tekstschrijver. Ik hoor dat veel tekstschrijvers tussen de 2 en 6 teksten per dag schrijven. De gemiddelde opdrachtgever bestelt 4 teksten per keer. Dit betekent dat een tekstschrijver, met 260 werkdagen per jaar, ruimte heeft voor 260 opdrachten.

Mijn capaciteit ligt momenteel op 18 teksten per dag (schrijven). Ik zou in mijn eentje dus makkelijk 1170 opdrachten per jaar kunnen verwerken. Dit betekent dat ik in acht jaar tijd 10.000 klanten heb. Maar de langzamere schrijver zou er 38 jaar over doen.

Zoals je ziet duurt van 0 naar 10.000 klanten tussen de 5 en 40 jaar, voordat je dit gerealiseerd hebt. Maar wat gebeurt er wanneer je je capaciteit omhoog schroeft?

Je capaciteit verhogen

De eerste methode van 0 naar 10.000 klanten te gaan: verhoog je capaciteit, oftewel productiviteit. In de volgende stap ga je namelijk nieuwe klanten werven, maar hier moet je wel op voorbereid zijn. Het heeft geen zin om straks 200 klanten per maand extra te krijgen, terwijl de capaciteit niet toereikend is.

Hoe kun je de capaciteit verhogen? Dit is helemaal afhankelijk van wie je bent, wat je doet en wat je aanbiedt. Om enkele ideeën te geven:

  • De tekstschrijver verhoogt de capaciteit van 4 naar 10 teksten per dag, simpelweg door sneller en beter te leren schrijven
  • De webshop breidt het productassortiment uit en zorgt voor een grotere opslagruimte, bovendien wordt er een samenwerking met een postbedrijf aangegaan
  • Het hoveniersbedrijf neemt personeel aan om werkzaamheden beter uit te kunnen voeren en toekomstige opdrachten op te kunnen vangen
  • Het schoonmaakbedrijf schaft robotstofzuigers en raamwasrobots aan om te ondersteunen tijdens het schoonmaakwerk

Er zijn dus verschillende manieren om de capaciteit of te productiviteit op te schroeven. Enerzijds door je kennis uit te breiden, je vaardigheden te verbeteren of door personeel aan te nemen. Maar ook door je werkomgeving beter in te richten, of hulpmiddelen aan te schaffen waardoor je sneller en efficiënter werkt.

Ben je voorbereid op meer klanten zijn? Dan gaan we nu door naar de volgende stap: zorgen dat de klanten naar je toe komen.

Nieuwe klant werven

Wanneer je net een bedrijf start kun je er niet vanuit gaan dat je direct 200 of misschien wel 10.000 klanten hebt. Hier gaat toch wel een tijdje overheen. Het volgende stukje is bedoeld voor starters maar ook voor ondernemers die al langer onderweg zijn. Nieuwe klanten werven is namelijk voor iedereen geschikt. Het helpt je ook om van 0 naar 10.000 klanten te gaan!

Bepaal allereerst wat de ideale klant is. Dat is dus niet iemand met een mooie glimlach, blond haar of een minimale lengte van 1,70 m. Nee, de ideale klant is degene die het meeste behoefte heeft aan jouw product of dienst. Zo iemand die sneller bereid is om zaken met je te doen.

Wanneer je weet wat de ideale klant is dan weet je dus ook op wie je je product of dienst moet richten. Dat is handig in de communicatie.

Vervolgens start je met marketing. Dit is het promoten van je merk, product of dienst. SEO is de meest ideale vorm van marketing, omdat je hiermee hoog in Google komt te staan. Maar je kunt ook adverteren in zoekmachines, op social media actief zijn, flyers uitdelen, een persbericht publiceren of een pitch geven.

Onderhoud een netwerk en zorg dat je een goede band met klanten opbouwt. Het is veel makkelijker om bestaande klanten opnieuw iets te laten kopen, dan nieuwe klanten te werven. Wees dus zuinig op je bestaande klanten.

Leg een beetje druk op de klant

Deze aanbieding is nog maar 48 uur geldig. Of: koop er drie en betaal er twee, alleen deze week! Door een beetje druk op de potentiële klant te leggen zal deze sneller tot actie overgaan.

Speel verder op emoties van websitebezoekers en klanten in. Iedereen voelt een pijn, of dit nu om de behoefte naar een nieuwe smartphone, een ziek huisdier of een verbouwing is. Speel in op die pijn en geef hier de oplossing voor: je product of dienst.

Kun je echt van nul naar 10.000 klanten gaan?

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen lukt het bijna niemand om binnen enkele weken van 0 naar 10.000 klanten te gaan. Maar binnen 10 jaar kun je dit zeker realiseren, en soms zelfs al binnen vijf jaar.

Bedenk dat elk groot bedrijf ooit klein is begonnen. In het begin hadden deze bedrijfjes nauwelijks klanten en moesten veel aan marketing doen. Juist dankzij marketing hebben ze naamsbekendheid opgebouwd en hebben nu enorm veel klanten of opdrachtgevers.

Conclusie: je kunt zeker van bijna geen naar heel veel klanten of opdrachtgevers gaan. Stel een marketingstrategie op. Weten hoe ik hierbij kan helpen of wat dit kost? Vraag informatie op de tarievenkaart aan. Ik ben je graag van dienst!


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?