8 opmerkelijke marketingmomenten 2023 (tot nu toe)

Bijgewerkt: 12 augustus 2023

Marketing is continu in beweging, vooral wanneer het op online marketing aankomt. 2023 is tot nu toe een bewogen jaar. Zowel binnen SEO als social media gebeurt er veel. In dit artikel deel ik 8 opmerkelijke marketingmomenten die mogelijk op jouw strategie van toepassing kunnen zijn.

1. ChatGPT en de gevaren hiervan

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Toen in 2022 ChatGPT razend populair werd, begonnen meer marketeers en copywriters het te gebruiken. Tot het jaar 2023, waarbij de eerste rechtszaken zich tegen ChatGPT aandienden. Deze AI-tool is namelijk getraind met auteursrechtelijke beschermde werken. Daar zijn de oorspronkelijke auteurs niet blij mee.

Inmiddels is ook duidelijk dat door ChatGPT gegenereerde teksten vol onwaarheden en plagiaat zitten. Sommige marketeers ontkennen dit stellig, simpelweg omdat ze er veel geld mee verdienen. Maar ze benadelen hier wel hun klanten mee. Daar komt nog bij dat AI-teksten geen auteursrecht kennen. Ze zijn gemeengoed van het grote publiek, waardoor iedereen gerechtigd is om elkaars werk over te nemen.

ChatGPT gaat in de toekomst nog veel teweeg brengen. Het gaat zelfs zo ver dat de ontwikkelaar achter ChatGPT, OpenAI, technologieën bedenkt om te achterhalen of iets menselijk of een machine is. Het zoekt het tegengif naar het eigen gecreëerde gif.

2. Van Twitter naar X

In 2022 kwam Twitter in handen van Tesla’s Elon Musk. Dat hij toen het logo tijdelijk veranderde naar een shiba inu hond, was al opmerkelijk genoeg. Maar in 2023 deed hij iets waar niemand rekening mee had gehouden: de naam Twitter werd definitief veranderd naar X.

Musk schijnt een voorkeur te hebben voor de letter X. Veel van zijn bedrijven hebben de X in de bedrijfsnaam staan, en zelfs zijn zoon heeft deze letter in zijn naam.

Overigens zal de overgang van Twitter naar X niet zonder slag of stoot verlopen. Het schijnt namelijk dat Meta (van Facebook) al in 2017 de naam X heeft geregistreerd.

3. Content is niet langer onderdeel van SEO

Veel marketeers zullen het tegenspreken, maar content maakt niet langer onderdeel uit van SEO. Tenminste niet wanneer je naar de huidige Google-richtlijnen kijkt. Google vindt het belangrijk dat je content maakt voor bezoekers, niet voor zoekmachines.

Google beloont behulpzame content. Dus iedereen die middels zijn artikelen of teksten behulpzaam is, ontvangt een betere beloning dan SEO-content.

Natuurlijk blijft het belangrijk om zoekmachines te helpen om de inhoud van content te begrijpen. Daarom zullen SEO-tekstschrijvers zich hierop aan moeten passen. Naast behulpzaam zijn spelen ook expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid een belangrijke rol.

4. Uitgebreide recensies zijn belangrijker geworden

In augustus 2022 is de ‘product review’-update van Google uitgerold. Hierbij kijkt de zoekmachine naar recensies of reviews en in hoeverre ze meerwaarde bieden. Het is belangrijk om meer te vertellen dan de informatie die al op het internet vindbaar is.

Recensies moeten zijn geschreven vanuit de persoonlijke ervaring van de maker van het artikel. Wanneer deze afbeeldingen, handleidingen of productvideo’s toevoegt, maakt dit het verschil tussen standaard- en kwalitatieve recensies.

4. Facebook en Instagram mogen niet meer gericht adverteren

In Noorwegen is Meta op de vingers getikt vanwege het schenden van de privacy van gebruikers. In dit land verzamelt Meta gegevens omtrent gebruikerslocatie ’s en de berichten die ze bekijken. Maar ook wat ze publiceren. Aan de hand hiervan worden profielen gemaakt om zo gerichte advertenties te tonen.

Dit is een inbreuk op de privacy van gebruikers. Vanaf 4 augustus 2023 krijgt Meta een verbod van drie maanden om op deze manier te adverteren. Eerder kreeg Meta in Europa ook al hoge boetes die allemaal met privacyovertredingen te maken hadden.

5. Kinderen depressief door social media

Het is al langer bekend dat social media voor een sociaal isolement kan zorgen, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Steeds meer kinderen raken depressief door social media. Bovendien geeft ruim de helft van de jongeren aan dat ze verslaafd zijn aan social media.

De Amerikaanse staat Utah is de eerste die hier iets tegen gaat doen. Kinderen onder de 18 jaar hebben toestemming van hun ouders of verzorgers nodig, voordat ze op social media in kunnen loggen. Ook kunnen ouders de berichten meelezen. Verschillende social mediaplatforms moeten zich aan deze regels houden.

6. Mastodon wint terrein tegenover X -Twitter

Eigenaar Elon Musk heeft een aantal dingen drastisch op X oftewel Twitter aangepast. Als reactie hierop zijn steeds meer mensen vertrokken naar tegenhanger Mastodon. Dit is het eerste social media platform zonder eigenaar. Het werkt met verschillende servers waarbij gebruikers zich aan kunnen sluiten. Iedereen kan zijn eigen server opzetten, al kost dit wel geld.

Het aantal actieve gebruikers op Mastodon ligt in juli 2023 al op 1,9 miljoen. Dat is in Nederland niet onopgemerkt gebleven. De belastingdienst heeft laten weten dat het, naast X, Facebook en Instagram, nu ook te volgen is op Mastodon. Dit is de eerste overheidsorganisatie die deze keuze maakt.

7. Threads als tegenhanger van X

Meta kijkt vrolijk toe hoe Elon Musk zijn eigen social media platform X (voorheen Twitter) om zeep helpt. Ondertussen is Meta druk bezig met het ontwikkelen van een vergelijkbaar platform, genaamd Threads. Dit is een kloon van het voormalige Twitter, maar dan met een eigen persoonlijkheid.

Threads is sinds 6 juli 2023 actief. Binnen vijf dagen lag het aantal gebruikers al op 100 miljoen. Vanwege de strenge regels in de EU moeten Europeanen langer wachten voordat ze gebruik kunnen maken van dit nieuwe social mediaplatform.

8. ChatGPT’s concurrent Google Bard in heel Europa beschikbaar

Begin 2023 werd bekend dat Google aan een tegenhanger van ChatGPT werkte. Dat werd Google Bard. In het begin hadden Europese gebruikers hier nog geen toegang tot. De regels in Europa zijn nu eenmaal een stuk strenger. Toch is het Google gelukt om de AI-tool naar Europa te brengen.

Ondanks dat het in het begin veel aandacht kreeg, lijkt Google Bard alweer een beetje naar de achtergrond te verdwijnen. De meeste mensen die actief gebruik maken van een AI-tool, blijven toch op ChatGPT vertrouwen. Van die laatste moet ook gezegd worden dat het aantal actieve gebruikers sinds juni 2023 is afgenomen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven