De kracht van lokale SEO

Bijgewerkt: 16 april 2023

Stel je eens voor, je blog of artikel staat bovenaan in de organische zoekresultaten. Dagelijks komen hier honderden bezoekers op af. Je merkt dat er steeds meer klanten naar je bedrijf komen. De verkoop van producten of diensten schiet omhoog. Dat had je niet verwacht want je bent alleen in een bepaalde regio actief.

Dat is de kracht van lokale SEO. Je optimaliseert je website en verbetert je online aanwezigheid. Dit zorgt ervoor dat je beter in zoekmachines gevonden wordt. Vaak wordt gedacht dat SEO alleen geschikt is voor grote bedrijven of websites. Maar het is juist interessant voor lokale bedrijven. Dus wanneer je heel erg op een stad, dorp of regio gericht bent.

Wat is lokale SEO?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid. Dit gebeurt met behulp van verschillende technieken. Lokale SEO verwijst naar lokale zoekopdrachten. Bijvoorbeeld ‘restaurant in Amsterdam’ of ‘kledingwinkel in Maastricht’. Maar ook ‘vacatures in Utrecht of omgeving’ of misschien wel ‘SEO-bedrijf in Nederland’.

Met lokale SEO richt je je op dit soort lokale zoekopdrachten. Je zorgt dat je juist op die zoektermen hoger in Google of andere zoekmachines scoort.

Dit is waarom local SEO zo belangrijk is

Mensen willen op een snelle en makkelijke manier de juiste informatie vinden. Dit doen ze door gebruik te maken van zoekmachines. Tegenwoordig gaat dit een stuk makkelijker en sneller dan vroeger. Ze maken gebruik van mobiele apparaten en spraakgestuurde zoekopdrachten.

Je vraagt je natuurlijk af wat die twee met lokale SEO te maken hebben. Meer dan je denkt. Want mensen zijn met een smartphone heel flexibel. Ze bezoeken een stad en bedenken zich ineens dat ze eigenlijk wel naar een restaurant willen. Dus zoeken ze ter plekke of er een restaurant in de buurt is.

Spraakgestuurde zoekopdrachten speelt ook een rol. Mensen stellen hele vragen aan Google. Dat doen ze omdat praten sneller gaat dan typen. Wanneer je je bezighoudt met lokale zoekmachine optimalisatie dan is het belangrijk om rekening te houden met spraakgestuurde zoekopdrachten.

Alle voordelen op een rij

Weet je niet zeker of je je online zichtbaarheidlokaal moet verbeteren? Ik zet de beste voordelen van lokale zoekmachine optimalisatie op een rij. Het zijn er vier dus ga er maar voor zitten.

1. Beter online zichtbaar in jouw regio

Je bent een slotenmaker uit Amsterdam. Je weet dat iemand in Maastricht nooit een slotenmaker vanuit Amsterdam over laat komen. Dus zoek je klanten in jouw regio. Met local SEO laat je zien dat je in Amsterdam en omgeving werkzaam bent. Dit trekt meer klanten aan.

Of je hebt een kapperszaak in Utrecht. Je bent niet de enige want er zijn nog 10 andere kapperszaken. Je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk klanten naar jou toe komen. Dan is het belangrijk om te laten zien waar je gevestigd bent. Wanneer je SEO beter dan je concurrent toepast dan ben jij de winnaar: je ontvangt de meeste klanten.

2. Meer gerichte leads

Een lead is iemand die interesse heeft in een product of dienst. Ongeveer 25% van de bezoekers op je website zijn leads. Ze twijfelen of ze iets bij jou moeten kopen of afnemen. De andere helft is uit nieuwsgierigheid of tijdens een verkeerde zoektocht op je website uitgekomen.

Juist die leads zijn belangrijk. Hoe meer leads, hoe groter de kans dat je iets verkoopt. Hoe geweldig zou het zijn wanneer 50% van je bezoekers een lead is? Dit verdubbelt je omzet.

Door met lokale zoekopdrachten te werken trek je meer leads aan. Je scheidt het kaf van het koren. Je weet zeker dat mensen op zoek zijn naar een product, dienst of activiteit die bij de zoekopdracht hoort. Denk maar eens aan ‘lasergame in Groningen’.

3. Concurrentievoordeel

Concurreren met andere lokale bedrijven kan lastig zijn. Wanneer je in lokale SEO investeert levert dit je concurrentievoordeel op. Je trekt namelijk meer bezoekers naar je site dan je concurrenten. Wanneer je pagina’s goed zijn ingericht dan leidt dit tot een hogere omzet.

4. Een betere gebruikservaring

Hoe zonde zou het zijn wanneer iemand op zoek is naar een kapper in Groningen en pas op je website erachter komt dat je Utrecht gevestigd bent? Die bezoeker komt nooit meer terug. Maar nog erger: hij klikt vanaf je website terug naar Google. Dit is voor Google een signaal dat je website helemaal niet bij de zoekopdracht aansluit. Wanneer dit vaak genoeg gebeurt dan heeft dit gevolgen voor je ranking.

Je wil dat gebruikers op je website vinden waar ze naar op zoek waren. Daarom ben je heel nauwkeurig met lokale zoekopdrachten. Bovendien voer je ook nog andere SEO-technieken uit zoals een mobielvriendelijke website en openingstijden van je bedrijf tonen.

Tips om op lokaal niveau SEO toe te passen

Ik laat je enkele tips zien om zelf SEO toe te passen. Bedenk echter wel dat zoekmachine optimalisatie continu verandert. Wat vandaag werkt zal volgend jaar minder goed werken. Wat vandaag mag is over twee jaar verboden.

Je Google Mijn Bedrijf pagina claimen

Wanneer je een bedrijf bent raad ik altijd aan om je Google Mijn Bedrijf pagina te claimen. Hierbij laat je zien dat jij eigenaar van dat bedrijf bent. Met deze gratis tool toon je de belangrijkste bedrijfsinformatie en updates. Bovendien beheer je Google zoekresultaten en Google Maps. Belangrijk wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken.

Doe een zoektermenonderzoek

Weet waar mensen naar op zoek zijn. Doe regelmatig een zoektermenonderzoek om zo de lokale zoekopdrachten te achterhalen. Gebruik de belangrijkste zoekopdrachten in je teksten. Maar zorg er wel voor dat de teksten zijn afgestemd op je website, bedrijf of aanbod.

Lokale zoekadvertenties

Wil je nog meer verkeer, bezoekers of klanten aantrekken? Promoot je bedrijf in de lokale zoekresultaten. Dit doe je via Google Ads, adverteren in Bing of op sociaal media. Je kunt voor de doelgroep en locatie heel nauwkeurig targets instellen.

Klantenrecensies verzamelen

Voor sommige bedrijven is het belangrijk om positieve recensies of reviews te verzamelen. Bijvoorbeeld voor restaurants, hotels en andere bedrijven die binnen de horeca (hotel, restaurant, recreatie) vallen. Ook webshops moeten reviews verzamelen. Mensen willen namelijk alleen een aankoop doen wanneer ze het bedrijf vertrouwen.

Bied je diensten aan? Dan kan het verzamelen van reviews ook belangrijk zijn. Bijvoorbeeld voor de slotenmaker. Maar het is minder interessant voor de schoonheidsspecialist of de tekstschrijver. Vraag klanten om een recensie op je Google Mijn Bedrijf pagina achter te laten. Maar ook op andere lokale bedrijfsvermeldingen. Reageer zoveel mogelijk op recensies, of ze nu positief of negatief zijn.

Maak gebruik van lokale bedrijfsvermeldingen

Sommige websites tonen een overzicht van alle slotenmakers of van alle schoonheidsspecialisten. Bezoekers kunnen op dit soort websites per regio, stad of dorp naar een bedrijf zoeken. Zorg dat je bij dit soort websites bent aangesloten. Naast een gratis vermelding heb je ook de mogelijkheid om je bedrijf op zo’n website te promoten. Het kost geld maar dan heb je ook wat.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven