Regio SEO als lokale marketingtruc

Je bent met je bedrijf binnen een bepaald gebied actief. Vaak wordt dan gesproken van local SEO. Of lokale zoekmachine optimalisatie, zoals we het hier in Nederland ook wel noemen. Regio SEO heeft hier een grote overlapping mee. Je richt je op een grensgebied, en dit kan groot of juist heel klein zijn.

Eigenlijk is een regio een aaneengesloten geografisch gebied. Dit maakt het best wel makkelijk om SEO op toe te passen, omdat je de focus legt op een specifieke cultuur, taal of publiek.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Regio, provincie en gemeente, wat is nu het verschil?

Kijk je naar local SEO dan gaat het om geografische content. Dit betekent dat de content betrekking heeft op een bepaalde stad of dorp. Denk maar eens aan ‘garage Amsterdam’ of ‘restaurant Maastricht’. Met dit soort zoektermen aan de slag gaan valt onder lokale SEO.

Regio SEO is wat breder gericht. Hierbij is het wel belangrijk om het verschil tussen een regio, provincie en gemeente te kennen.

  • Regio: aaneengesloten geografisch gebied waarbij taalgebruik, culturen of andere zaken overeenkomen
  • Provincie: Nederland telt 12 provincies die duidelijk zijn afgebakend. Binnen een provincie kunnen verschillende dialecten en culturen voorkomen.
  • Gemeente: een of meerdere woonkernen die tot een gebied behoren. Elke gemeente heeft zijn eigen politiek bestuur.

Een regio kan groter of kleiner dan een provincie zijn. Het is zelfs mogelijk dat een regio meerdere provincies beslaat. Bijvoorbeeld de regio Zuid-Nederland, waaronder Limburg en Brabant vallen.

Zo ziet regio SEO er globaal genomen uit

Zit je bij lokale SEO heel doelgericht te werken, is dit bij regio SEO toch wat anders. Je moet bij regio SEO rekening houden met het taalgebruik, de cultuur of gebruiken.

Laten we even teruggaan naar de regio Zuid-Nederland. Dit is een ideale regio om de focus op te leggen wanneer je website over carnaval gaat. Of over katholieke zaken, want Zuid-Nederland is katholieker dan de rest van het land. Terwijl de luilakviering juist in Noord-Holland plaatsvindt.

Behoren moslims tot de doelgroep, dan is het juist belangrijk om in de gebieden rond de grote steden te kijken waaronder Amsterdam en Den Haag.

Bedrijven die binnen een bepaalde regio werkzaam zijn

Regio SEO is vooral interessant wanneer je een bepaalde regio tot je werkgebied hebt. Vaak is deze regio groter dan een gemeente en kan zelfs fors groter zijn dan een provincie. Bedrijven die regionaal werkzaam zijn vallen vaak onder de servicebedrijven. denk hierbij aan de slotenmaker, zonnepanelen installateur of loodgieter.

Kleine cafés zullen zich minder vaak bezighouden met de regio. Die zijn heel lokaal gebonden. Dit geldt ook voor kleine winkels. Terwijl een grote woonwinkel of sportwinkel met honderden tot meer dan 1000 vierkante meters aan winkeloppervlak, zich wel weer op een groter gebied richt. Dit kan een regio maar zelfs heel Nederland zijn. Of misschien wel West-Europa.

De uitdagingen met betrekking tot regio SEO

Het probleem met regionale SEO is dat je met verschillende zaken rekening moet houden. Onder andere verschillende dialecten. Om die reden mag je nooit de website in een bepaald dialect publiceren, anders wordt de doelgroep ineens fors kleiner.

Het afbakenen van de regiogrenzen is een ander gevaar. Hiermee sluit je bepaald publiek uit, waardoor je klanten en omzet misloopt.

Verschillende SEO technieken

Bij regio SEO draait het, net als bij normale zoekmachine optimalisatie, om het toepassen van verschillende SEO-technieken. Het enige verschil is dat het bij regiogebonden SEO voornamelijk om lokale zoekopdrachten gaat.

Het is daarom belangrijk om kennis te hebben van de doelgroep, want die is heel regiogebonden. Daarnaast moet duidelijk zijn welke zoektermen de doelgroep gebruikt. Wanneer je de juiste zoektermen toepast dan komt de doelgroep met je website en contact.

De SEO-technieken bestaan uit het schrijven van content, een zoektermenonderzoek, concurrentieanalyse, een netwerk opbouwen en het technisch optimaliseren van de website.

Wees voorzichtig met linkbuilding

Het lijkt heel makkelijk om linkbuilding onder regio SEO te scharen. Wanneer je voldoende backlinks verzamelt levert dat een hogere beoordeling door zoekmachines op. Toch is het hiermee opletten want linkbuilding ziet er tegenwoordig heel anders uit. Zoekmachines vinden het belangrijk dat websites een relatie met elkaar hebben. Dit betekent dat de backlinks die je ontvangt relevant moeten zijn.

Spamachtige backlinks worden afgestraft. Steeds meer websites die linkbuilding op een verkeerde manier toepassen dragen hier de gevolgen van. Die gevolgen kunnen zo ernstig zijn dat het zoekverkeer met meer dan 80% afneemt.

Laat regio SEO voor je werken

Ben je actief binnen een bepaalde regio? Pas dan zeker SEO oftewel zoekmachine optimalisatie toe. Laat dit professioneel uitvoeren. Bijvoorbeeld middels een zoektermenonderzoek en het laten schrijven van de juiste artikelen, teksten of blogs.

Linkbuilding behoort ook tot de mogelijkheid maar het blijft hiermee opletten. Daarom zoeken we alleen naar kwalitatieve backlinks en laten we lage kwaliteit linkjes liever liggen. Dit betekent dat linkbuilding wat duurder is dan vroeger, maar het is altijd beter om twee goede en kwalitatieve backlinks te ontvangen dan 50 lage kwaliteit linkjes.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?