Hoe jouw website op nummer 1 komt in Google: gids voor effectieve SEO-strategieën

Bijgewerkt: 16 april 2023

Dat je een website hebt is leuk en je trekt er misschien wat bezoekers mee aan. Maar eigenlijk merk je ook wel dat concurrenten het veel beter doen. Wat jij nodig hebt is SEO: zoekmachine optimalisatie. Hoe geweldig zou het zijn wanneer je website op nummer 1 in Google staat!

Dat doe je niet zomaar. Natuurlijk kun je in Google adverteren en op deze manier boven de organische zoekresultaten staan. Maar wat jij wil bereiken is op nummer één in de gratis vermeldingen. Zodat je elke dag extra bezoekers naar je website trekt.

Een zoektermenonderzoek

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vroeger kwam je ermee weg om heel veel zoektermen in een tekst te stoppen. Tegenwoordig moet je hier voorzichtig mee zijn. Wanneer je te veel zoektermen gebruikt dan noem je dit over-optimalisatie. Google denkt dan dat je de zoekmachine probeert te misleiden. Wat feitelijk ook zo is.

Oké, je gebruikt dus geen zoektermen in teksten? Jawel! Alleen op een veel mildere manier. De tekst moet natuurlijk ogen. Zowel de bezoeker als zoekmachines moeten niet het idee hebben dat je alleen maar met de nummer één positie bezig bent.

Je gebruikt dus wel degelijk zoekwoorden in je tekst. Je moet weten welke woorden belangrijk zijn. Daarom doe je eerst een keyword-onderzoek. Dit kan met behulp van een van de vele tools die je op het internet vindt. Bijvoorbeeld de Google Keyword Planner.

Denk goed na over de zoektermen die relevant zijn voor je bedrijf of website. Ben je een kapper dan spelen zoektermen als kapsalon, kapper en haar knippen een belangrijke rol. Maar zoektermen zoals slotenmaker of restaurant zou je eigenlijk niet op je website moeten gebruiken. Dit kan bij zoekmachines voor verwarring zorgen want wat bied je nou eigenlijk aan?

Je moet ook de zoekintentie begrijpen. Wanneer iemand de zoekterm ‘slotenmaker Maastricht’ gebruikt dan is hij op zoek naar iemand die zijn slot in Maastricht kan komen maken. Hij wil niet iemand uit Groningen inhuren omdat hij weet dat de voorrijkosten dan ontzettend hoog zijn.

Technische optimalisatie van je website

Ook een ander belangrijk onderdeel van SEO is de technische optimalisatie. Hierbij verbeter je de laadsnelheid van de website, zorg je dat hij goed zichtbaar is op mobiele apparaat en zorg je voor een beveiligde verbinding.

Werk ook met een gestructureerde data markup. Hiermee help je zoekmachines om de inhoud van je website goed te begrijpen. Weet je niet precies wat dit is? Kijk dan eens bij schema.org, dit is een fijne tool om je website te optimaliseren.

On-page optimalisatie

Dit gedeelte gaat over het optimaliseren van de webpagina’s zelf. Alles wat je optimaliseert is voor bezoekers zichtbaar. Denk hierbij aan goede titels, het gebruik van zoektermen in de titel en de tekst zelf, de keuze voor het lettertype en kleurgebruik. Maar ook een meta beschrijving die in de zoekresultaten wordt getoond.

Werk ook altijd met interne en externe links. Interne links verwijzen naar andere pagina’s binnen je website. Externe links gaan juist naar pagina’s buiten je website om. Bijvoorbeeld van een collega of een concurrent. Door links te gebruiken help je bezoekers om hun weg te vinden. Zoekmachines vinden dit ook fijn. Hiermee bouw je autoriteit op en win je het vertrouwen van zoekmachines en natuurlijk van bezoekers.

Off-page optimalisatie

Dan heb je nog de off-page optimalisatie. Dit zijn handelingen om je online zichtbaarheid te vergroten. Alleen voor je die handelingen niet op en met je website uit. Nee, dat doe je middels social media, gastbloggen en linkbuilding.

Linkbuilding werd heel lang als een belangrijk onderdeel van SEO gezien. Het probleem hiermee was dat mensen linkjes in gingen kopen of ruilen. Alles om maar op nummer 1 in Google te komen staan. Dat vond Google niet leuk. Dus ging het lage kwaliteit linkjes afstraffen.

Tegenwoordig moet je heel voorzichtig met linkbuilding omgaan. Je moet alleen links krijgen van kwalitatieve en relevante websites. Teveel of verkeerde links zorgen ervoor dat je website als spam wordt gezien.

Social media marketing is ook een mooie manier om je zichtbaarheid te vergroten. Je leidt via social media meer bezoekers naar je website. Maak een aantal social media-accounts aan en houd deze actief bij. Post regelmatig iets leuks of interessants en ga de interactie met het publiek aan.

Je zag ook nog even gastbloggen voorbijkomen. Hierbij schrijf je blogs voor andere websites, vaak met een linkje naar jouw website toe. Of op zijn minst een vermelding van jouw bedrijf. Blog alleen voor relevante websites en schrijf blogs die waardevol voor jouw doelgroep zijn.

Meten en analyseren

Veel mensen doen niks anders dan linkbuilden en bloggen om een hoge positie in Google te behalen. Wat ze vergeten is om alles te meten en te analyseren. Houd je SEO-prestaties elke week bij. Maak hierbij gebruik van tools zoals Google Analytics en Google Search Console.

Sommigen gebruiken Semrush, Ahrefs of een van de andere tools. Die zijn inderdaad leuk en uitgebreid maar het biedt je geen volledige informatie omtrent de prestaties van je eigen website. Overigens zijn ze wel handig om je concurrent te analyseren.

Google Analytics laat het aantal bezoekers op je website zien, hoelang ze hier blijven, welke pagina’s ze bezoeken en de conversies. Door de prestaties op je website te meten begrijp je beter wat het effect van SEO is.

Google Search Console geeft inzicht in de prestaties van je website in de zoekresultaten. Je ziet de gemiddelde positie en het aantal vertoningen. Analyseer deze gegevens samen met de data uit de Google Analytics.

En dan: opnieuw optimaliseren

Je hebt net 50 blogs geschreven, je website technisch geoptimaliseerd, aan off-page optimalisatie gedaan én alles geanalyseerd. Kom ik je nu vertellen dat je alles opnieuw moet optimaliseren. Waarom? SEO is geen eenmalige taak. Je moet week in week uit je website blijven optimaliseren. En elke week weer opnieuw analyseren. Alles weer aanpassen. Blogs schrijven. Oude blogs optimaliseren. Weer nieuwe linkpartners vinden.

Klinkt dat vermoeiend? Dat is het ook. Maar het is de enige manier om je website hoog in Google te krijgen en ervoor te zorgen dat hij daar blijft staan.

Het is namelijk belangrijk dat je website relevant blijft voor je doelgroep. En natuurlijk ook voor zoekmachines. Verouderde informatie is voor niemand interessant. En een website met een design uit de jaren 90 en een veel te lange laadtijd is net zomin interessant. Dus er is veel werk aan de winkel.

Op de hoogte blijven van algoritmes updates.

Eindelijk heb je het voor elkaar: je website staat op nummer 1, 2 of 3 in Google. Helemaal geweldig! Niks meer aan doen. Of nou ja, af en toe optimaliseren. Want je bent mijn vorige tip gelukkig niet vergeten.

En dan gebeurt het. Van de een op de andere dag zakken je webpagina’s in de zoekresultaten. Van positie 2 naar positie 8. En van positie 5 naar positie 12. Dat kan toch niet? Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:

  • Je hebt verkeerde SEO-technieken toegepast en bent nu handmatig afgestraft
  • Er is een Google algoritme update geweest

In het eerste geval weet je vaak zelf wel dat je verkeerd bezig bent geweest. Maar de kans is groter dat je te maken hebt met een algoritme-updates.

Google werkt voortdurend de algoritmes bij. Dit doet het om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Meestal zie je dat een website na een dergelijke update in de zoekresultaten stijgt of daalt. Dit kan permanent of tijdelijk zijn.

Raak niet gelijk in paniek wanneer je website is gedaald. Binnen twee weken kan Google namelijk de posities herstellen. Blijf ondertussen aan je website werken. Zorg voor kwalitatieve content en een optimale gebruikservaring.

Kijk ook regelmatig naar de nieuwste algoritme updates. Dan begrijp je beter waarom je website (tijdelijk) andere posities heeft gekregen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven