Copywriter zonder ervaring, over de ins en outs

Dit artikel is bedoeld voor twee verschillende groepen mensen en daarom voor iedereen belangrijk:

Opdrachtgevers die een copywriter zonder ervaring willen inschakelen > spring naar onderwerp

Beginnende tekstschrijvers die op zoek zijn naar werk > spring naar onderwerp

Klik gelijk naar het gedeelte dat op jou van toepassing is.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter

In Nederland worden de benamingen tekstschrijver en copywriter door elkaar gebruikt. In de Verenigde Staten zijn ze hier veel duidelijker over:

  • Tekstschrijver (writer) = iemand die boeiende teksten voor online of offline media schrijft
  • Copywriter = iemand die advertentieteksten of reclamemateriaal maakt

Vaak zeggen we in Nederland dat een copywriter converterende teksten schrijft, maar een tekstschrijver doet dit vaak nog beter. Het is dus maar net welke naam je eraan geeft.

Copywriter zonder ervaring inhuren

Iedereen kan copywriter worden en zich ook zo noemen. Als opdrachtgever kun je weinig informatie uit deze titel halen. Wil je een copywriter zonder ervaring op een klus zetten? Kijk waar je rekening mee moet houden en wat de verwachte kosten zijn.

Het aantal jaren schrijfervaring

Een senior tekstschrijver of copywriter is vaak iemand met minimaal 15 jaar ervaring. Een junior copywriter heeft tussen de 1 en 5 jaar ervaring. Hier zit nog heel veel tussen.

Het aantal jaar dat iemand aan schrijfervaring heeft zegt niet direct iets over de kwaliteit. Ik heb copywriters met meer dan 20 jaar ervaring gezien, die niet weten hoe ze met het publiek communiceren. Ze scoren nauwelijks in Google, teksten converteren niet en er staan ook nog eens taalfouten in.

Aan de andere kant zag ik beginnende tekstschrijvers die zeer aardig werk leverden. En ook nog eens een stuk goedkoper, want een beginner zal vaak aan de onderkant van de gemiddelde tarieven zitten.

Wil je een tekstschrijver zonder ervaring voor je opdracht, kijk dan vooral hoe goed deze zelf in Google scoort. Je wil immers geen SEO-teksten laten schrijven door iemand die niet weet hoe je aan online zichtbaarheid werkt. Dat is alvast mijn eerste advies.

Mijn tweede advies is de prijs. Ik persoonlijk zou nooit € 125 (of meer) voor een blog betalen. Wetende dat er steengoede copywriters zijn die lagere tarieven hanteren. Benieuwd naar de voordelige tarieven, waarvan ik nu al kan zeggen dat dit altijd onder de € 100 ligt? Vraag onderaan deze pagina de tarievenkaart aan.

Ga naar ‘tarievenkaart aanvragen’

De voordelen van een tekstschrijver zonder ervaring

Twijfel je over een beginnende tekstschrijver inhuren? Dit kunnen de voordelen zijn:

  • Nog naar je eigen hand te zetten
  • Vaak een stuk goedkoper
  • Kans dat deze betere kwaliteit levert dan een dure copywriter

Dit moet je over de nadelen weet het

Niet alles kan alleen maar voordelen hebben. Wanneer je een starter inschakelt brengt dit wat nadelen met zich mee:

  • Soms weinig kennis omtrent SEO
  • Teksten converteren niet altijd voldoende
  • Sommige starters vragen een hoog tarief
  • Er kunnen meer taalfouten in staan

Beginnen als onervaren copywriter

Hoe begin ik als copywriter en wat heb je nodig om met dit beroep te beginnen? Wanneer je als onervaren copywriter wil starten vraagt dit om een goede voorbereiding. Het is namelijk zo dat opdrachtgevers niet erg op een starter zitten te wachten, tenzij je zeer voordelig of goedkoop bent.

Een portfolio opbouwen behoort tot een van de belangrijkste doelstellingen. Maar ook veel omtrent copywriting leren, SEO-ervaring opdoen en veel schrijfkilometers maken.


Dit heb je nodig om copywriter te worden

Iedereen met goede schrijfvaardigheden kan copywriter of tekstschrijver worden. Er zijn een aantal cursussen die je hierbij kunnen helpen. De hbo opleiding communicatie en journalistiek is erg populair, maar dekt niet de hele lading.

Welke cursus je kiest hangt ook een beetje van de gewenste richting af. Veel copywriters leren alleen om met het publiek te communiceren. Maar SEO (zoekmachine optimalisatie) is tegenwoordig net zo belangrijk.

Het probleem is dat een SEO cursus je nog geen garantie geeft dat je hoger in Google scoort. Dit komt omdat je hier bepaalde technieken en inzichten voor moet hebben, maar vooral heel veel creativiteit. Zonder deze skills voegt een opleiding vrij weinig toe.

Zo moeilijk is copywriting

Copywriting is vrij moeilijk. Al helemaal wanneer het om converterende teksten of advertentiemateriaal gaat. Maar ook wanneer het om zoekmachineoptimalisatie draait. Er zijn betrekkelijk weinig copywriters die topposities in Google behalen. Of een inkomen van meer dan € 5000 per maand bij elkaar schrijven.

Wat vraagt een copywriter per uur?

De meeste copywriters werken met een uurtarief. Ik ben hier zelf geen voorstander van omdat dit voor opdrachtgevers nadelig is. Voor de copywriter zelf biedt het juist voordeel, want je weet van tevoren wat je verdient.

Het gemiddelde uurtarief ligt tussen de € 45 en € 95. Let op wanneer je opdrachtgever bent en meeleest: betaal een copywriter nooit per uur! Wanneer zo iemand 6 uur over een stukje tekst doet met een uurtarief van € 60, dan ben je dus € 360 kwijt. Kassa!

Hoeveel cent per woord?

Dan zijn er ook nog tekstschrijvers die per woord afrekenen. Ook niet mijn ding, maar dit is in ieder geval duidelijker dan een uurtarief. De startende copywriter zal tussen de 1 en 5 cent per woord vragen. De ervaren copywriter vraagt tussen de 10 en 20 cent per woord. Maar je hebt natuurlijk ook langzaam werkende copywriters die vinden dat € 0,25 per woord (of meer) juist heel reëel is. Deze hoge woordprijs moet dan het trage werktempo compenseren.

Als laatste heb je de copywriters die gewoon veel willen verdienen, zonder hier al te veel moeite voor te doen. Ben je zo iemand dan zou je ook € 0,25 of meer per woord moeten vragen.

Conclusie: de copywriter zonder ervaring

Als opdrachtgever is het altijd verstandig om goed te kijken naar de voor- en nadelen van een beginnende copywriter. Dit kan zeker een betere investering zijn dan wanneer je zo’n dure van € 125 of meer per tekst inschakelt. Aan de andere kant is het belangrijk dat de schrijver de juiste kwaliteit levert.

Ben je juist die starter die staat te popelen om opdrachten aan te nemen? Doe vooral veel ervaring op. Schrijven leer je uit de praktijk, niet uit een boekje.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?