Tarief beginnende tekstschrijver, wat is reëel?

Het tarief van een beginnende tekstschrijver ligt altijd lager dan die van de professionele SEO tekstschrijver.  Daar is de kwaliteit ook naar, de startende schrijver heeft immers nog niet zoveel kennis en ervaring. Zoek je een copywriter of ben je er zelf een en wil je weten wat een reëel tarief is? Ik laat het je zien.

Uurtarief en woordtarief van de tekstschrijver

Tekstschrijvers werken met een uurtarief of woordtarief. Voor opdrachtgevers is het fijner om per woord of opdracht te betalen. De tekstschrijver nog zo langzaam werken, de opdrachtgever betaalt nooit teveel. Per uur betalen schept vaak onduidelijkheid: hoe lang is de schrijver daadwerkelijk bezig?

Om je toch een idee te geven, veel tekstschrijvers hanteren een uurtarief dat ergens tussen €25 en €125 ligt. Het gemiddelde uurtarief ligt op €40 – €85.

Kijk je naar de woordprijs, dan hanteert de ervaren schrijver een tarief van €0,07 tot €0,25. Dat zijn hele grote verschillen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom zijn sommige copywriters duurder?

Het tarief van de beginnende tekstschrijver ligt lager, verderop in dit artikel meer hierover. Nu zijn er ook tekstschrijvers met een uurtarief vanaf €80 of een woordprijs vanaf €0,15. Zijn deze dure tekstschrijvers beter dan anderen? Niet altijd, te hebben gewoon meer lef, ervaring of naamsbekendheid om een hoger tarief te hanteren. Het is tenslotte wat de gek ervoor geeft.

Tarief beginnende tekstschrijver: dit mag je verwachten

De beginner moet nog veel leren. Zelfs na het volgen van een opleiding is nog niet de nodige ervaring aanwezig. Tekstschrijven leer je niet alleen uit boeken: het is vooral een kwestie van gevoel. Het tarief van de beginnende tekstschrijver zal hierdoor lager uitkomen.

Gemiddeld tarief beginnende tekstschrijver:

  • Uurprijs: €10 – €20
  • Woordprijs: €0,01 – €0,03

SEO copywriter inhuren? Ga niet voor de goedkoopste

Alles moet geleerd worden en de beginnende copywriter verdient ook een kans. Vanwege de lage tarieven is het heel aantrekkelijk om deze starter in te huren. Of het ook verstandig is, leg ik je nu uit.

Webteksten moeten van hoge kwaliteit zijn. Tenminste, wanneer je ook hoog in Google wilt scoren. De kwaliteitseisen van zoekmachines wordt namelijk elk jaar wat opgeschroefd. Tien jaar geleden kon je met een slecht geschreven tekst de nummer 1 positie in de Google halen. Nu lukt je dit echt niet meer en sta je ergens op pagina 10 of verder.

De startende copywriter (inclusief laag tarief) schrijft dan wel aardige teksten, het ontbreekt vaak aan SEO optimalisatie. Ook taaltechnisch zien de teksten er rommelig uit. Dit heb je vaak zelf niet in de gaten, waarschijnlijk omdat het jou ook niet lukt om webteksten schrijven.

Goedkope teksten, geschreven door startende tekstschrijvers, zijn over het algemeen prima om je website snel mee te vullen. Niet geschikt om hoog in Google te scoren. Maar let op, een goedkope en beginnende tekstschrijver inschakelen kan ook onderdeel uitmaken van je marketingstrategie. Honderden goedkope teksten laten schrijven zorgt voor een snellere stijging in Google.

Een beginnende of een ervaren tekstschrijver herkennen

Allemaal leuk en aardig, maar hoe herken je dan een beginnende of een ervaren schrijver? Je zou denken aan het tarief, maar dat klopt niet altijd.

Ik hoorde van een nieuw tekstbureau. Nieuwsgierig als ik was bezocht ik de website van mijn collega. Bij tarieven stond een zeer hoge prijs per woord. Ik schrok hiervan, want de voorbeeldteksten zagen eruit alsof ze door een kind van 8 waren geschreven. Het tekstbureau in kwestie heeft nog geen jaar bestaan en was toen van de aardbodem verdwenen.

Zo zie je maar, de copywriter kan vragen wat hij wil. Je zou er zo met open ogen intrappen. Hoe je een ervaren (SEO) copywriter dan wel herkent? Aan de hand van de volgende aandachtspunten:

  • De schrijver weet waar hij/ zij over praat (dat merk je vanzelf tijdens het mailcontact)
  • Al je vragen worden professioneel beantwoord
  • De copywriter heeft een eigen website en uitgebreid portfolio
  • De website van de copywriter is goed vindbaar in Google (op bepaalde zoekwoorden zeker op de eerste pagina van de zoekresultaten)

Tip: geef de beginnende copywriter een kans

Dat het tarief beginnende tekstschrijver aantrekkelijk is, dat is een feit. Misschien ben je na het lezen van dit artikel geneigd om de goedkopere schrijver links te laten liggen. Bedenk echter dat ook de starter zijn ervaring en portfolio op moet bouwen, net als ik dat ooit gedaan heb. Geef daarom de nog onervaren schrijver een kans. Laat hem of haar één of twee teksten schrijven. Jij betaalt een laag tarief en de schrijver kan ervaring opdoen.

Kies je daarna liever voor een hoge kwaliteit? Dan kun je altijd bij mij terecht. Tegelijkertijd wil ik ook best naar de eerder geschreven teksten kijken en deze eventueel aanpassen of verbeteren. Zo heb je toch een hoge kwaliteit tekst. Aan de andere kant heb je de starter geholpen met het opbouwen van wat ervaring.

Vragen over het laten schrijven van webteksten? Op deze website vind je heel veel informatie, een portfolio en natuurlijk een contactpagina. Je vindt vast wel je weg.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.