Economische teksten laten schrijven

De economie staat nooit stil, en je bedrijf of website ook niet. Het is belangrijk om het publiek omtrent economische zaken op de hoogte te houden. Vaak wordt gedacht dat economie alleen over financiën gaat. Het is echter veel meer, en dat weet je als geen ander.

Laat economische teksten schrijven omtrent financiën, producten en diensten in de samenleving. Maar ook over de crisis of werkeloosheid, want dit speelt bij veel mensen een grote rol in hun leven.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Voorbeelden van economische teksten

De onderwerpen omtrent de economie zijn zeer divers. Wanneer je goed kijkt bespreekt nagenoeg elke website wel iets dat betrekking heeft op de economie of ontwikkelingen. Wellicht valt jouw website hier ook onder. Kijk maar eens naar wat voorbeelden van economische teksten:

  • Werkeloosheid stijgt flink
  • Prijzen voor grondstoffen nemen toe
  • Ondernemers berekenen de stijgende kosten door aan de klant
  • ECB verhoogt de rente
  • Financiering voor KLM
  • Aantal banen in deeltijd neemt toe
  • Supermarkten behalen een hogere omzet

Er zijn dus veel onderwerpen die direct of indirect betrekking hebben op de economie. Dit betekent dat je er al snel aan toe komt om economische teksten te laten schrijven.

Het inschakelen van een copywriter economie

Communiceer met het publiek, maar wel op een toegankelijke manier. Het probleem is dat economische onderwerpen soms lastig te begrijpen zijn. Juist dan is het belangrijk om dit goed uit te leggen.

De copywriter economie schrijft in begrijpelijke taal. Dit gaat niet alleen over het leesniveau (B1) maar ook meer uitleg geven over het onderwerp. In principe zou 99% van de Nederlanders de inhoud van de tekst moeten begrijpen.

Voor jezelf is het vaak lastig om moeilijke materie om te zetten in begrijpelijke taal. Daarom is de economisch copywriter er voor jou. Maar wat kun je precies verwachten, afgezien van begrijpelijke teksten?

Overzicht van de taken van de tekstschrijver

Economische teksten laten schrijven zou niet alleen over begrijpelijke taal en een duidelijke uitleg moeten gaan. SEO of zoekmachineoptimalisatie is net zo belangrijk. Je weet als geen ander hoeveel concurrerende websites er zijn. Waarschijnlijk houd je de grootste concurrenten continu in de gaten.

Hoe kun je concurrenten voorblijven, en je website hoger in Google laten scoren? Dat is een van de belangrijke neventaken van de economisch tekstschrijver. SEO is in de basis geen ingewikkelde wetenschap, maar kan toch lastig zijn om toe te passen. Al helemaal wanneer je veel concurrentie ervaart.

Middels SEO-teksten is het mogelijk om je concurrenten af te troeven. Je bereikt hogere posities in de organische zoekresultaten. Dit leidt tot meer zoekverkeer en, indien van toepassing, een hogere omzet.

Inhoud kan je omzet maken of breken

Veel websites die over economisch schrijven behoren aan bedrijven toe. Of aan affiliate websites. Hoe de vork ook in de steel zit, vaak zit er een duidelijk verdienmodel achter de website. Dat is precies de reden waarom het zo belangrijk is om veel aandacht aan de inhoud van de site te besteden.

Natuurlijk is het belangrijk om hoog in Google en andere zoekmachines te staan. Een nummer één positie in Google kan tot 45% van het zoekverkeer aantrekken.  Stel je eens voor wat een #1 positie met de bezoekersstatistieken doet! Het zorgt niet alleen voor meer drukte op de website maar leidt ook tot meer aanzien en een betere naamsbekendheid.

Het is echter de inhoud die je omzet kan maken of breken. Wanneer de inhoud niet boeiend, informatief en activerend genoeg is dan leiden al die bezoekers niet dat een fors hogere omzet. Misschien een beetje, maar je wil er het maximale uit halen.

Schrijven volgens het AIDA- model

Veel copywriters richten zich op het AIDA-model. Dat is goed, want deze formule zorgt ervoor dat je de bezoeker in een aantal stappen tot actie aanzet. Als economisch copywriter houd ik hier altijd rekening mee. Wat velen echter vergeten is dat de AIDA-formule prima samen kan met SEO. Uit de praktijk blijkt dat meer dan de helft van de copywriters hier toch moeite mee heeft. Dit komt omdat de focus plots op twee dingen moet liggen.

Onmogelijk? Nee, maar wel moeilijk toe te passen. Het is niet zomaar dat het me jarenlang heeft gekost om hier de juiste weg in te vinden. Maar uiteindelijk heeft het wel tot succes geleid.

Schakel vandaag nog de economisch tekstschrijver in

Economische teksten laten schrijven? Laten we de economie een warm hart toedragen, en dan met name de ondernemers. Die hebben de laatste jaren al voldoende klappen op moeten vangen. Tegen voordelige tarieven laat je kwalitatieve, informatieve en activerende teksten omtrent economische zaken schrijven.

Laten we samenwerken! Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Nog vragen omtrent de werkzaamheden? Neem gerust contact op.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?