Chat marketing, een methode om klanten te bereiken

Bijgewerkt: 21 november 2022

Chatten lijkt ouderwets maar voor bedrijven is het een goede manier om klanten te bereiken. Laat websitebezoekers of klanten middels een chatfunctie contact met je opnemen. Uit onderzoek blijkt dat dit je conversie flink omhoog kan jagen.

Chat marketing valt ook wel onder conversatiemarketing, het is een unieke manier van communiceren. Je beantwoordt vragen van (potentiële) klanten via internet. Hierdoor ben je bijna altijd bereikbaar. Mocht dit een keer niet het geval zijn, dan zet je de chatbot in.

Ondanks dat chatmarketing veel voordelen voor bedrijven biedt, zijn er nog steeds ondernemers die deze kans laten liggen.

Laat leads of klanten met je communiceren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een bezoeker op je website is nog geen lead en al helemaal geen klant. Hiervoor moet hij eerst door verschillende trechters worden geleid, ook wel de marketingtrechter genoemd. Waarschijnlijk heeft de websitebezoeker een vraag. Het is belangrijk dat je deze vraag zo snel en goed mogelijk beantwoordt, want hiermee zet je de bezoeker om naar een lead en vervolgens een klant.

Op veel websites kun je via een formuliertje of het versturen van een e-mail in contact komen met het bedrijf. Is het je al eens opgevallen dat er steeds meer live chatfuncties op websites verschijnen? Dit is de ideale manier om leads of klanten met je te laten communiceren.

De voordelen van chat marketing

Een live chatfunctie valt onder chat marketing. Het voordeel hiervan is dat de bezoeker op elk willekeurig moment een vraag kan stellen. Of misschien wel een opmerking achter kan laten. Het hangt er wel vanaf hoe je de chatfunctie inricht. Een chatbot helpt je om ook in de nachtelijke uren antwoord op vragen te geven.

Dat is dan ook gelijk het grootste voordeel van chatmarketing: je bent nagenoeg altijd bereikbaar. Of dit nu een chatbot of jou als persoon betreft, de bezoeker of potentiële klant vindt het fijn dat iemand met een luisterend oor klaarzit.

Chatmarketing kan uiteindelijk tot een hogere omzet leiden. Dit komt omdat de potentiële klant zich gehoord voelt, en ook de juiste informatie vindt. Sommige websites ervaren een omzetstijging van 100% of meer, alleen door het inzetten van chat marketing.

Dankzij live chat zie je ook welke informatie op je website mist. Let dus goed op vragen die vaker worden gesteld. Dit geeft aan dat je de inhoud van je website aan moet passen.

Als laatste voordeel kan ik noemen dat dit een hoop tijd en geld bespaart. Vooral wanneer je voor een chatbot systeem gaat. Dit is vele malen goedkoper dan het inhuren van werknemers of zzp’ers.

De nadelen besproken

Het kan natuurlijk niet alleen maar voordelen hebben, want er zijn ook een aantal nadelen. Een van die nadelen is dat de vraag niet duidelijk genoeg kan zijn waardoor de chatbot verkeerde informatie geeft. Wanneer je zelf (of een medewerker) de live chat bestuurt, dan kun je wel wat gerichter antwoord geven. Dit komt omdat je de mogelijkheid hebt om door te vragen.

Soms voelt de bezoeker of klant zich niet begrepen. Hij stelt een vraag en krijgt via de chatbot hier een verkeerd antwoord op. Meestal gebeurt dit omdat de bezoeker een vraag met spelfouten intypt. Of de vraag verkeerd formuleert.

Dit soort zaken kan natuurlijk tot irritatie leiden. Daar komt nog bij dat een live chat als pop-up op je website wordt weergegeven. Niet iedereen is gecharmeerd van pop-ups. Probeer de pop-up daarom zo klein mogelijk houden, en bij voorkeur rechtsonder in de hoek.

Chat marketing heeft ook niet altijd het gewenste effect. Voor het ene bedrijf werkt het geweldig terwijl het voor de andere ondernemer niks oplevert. Een en ander hangt van de branche en niche, maar ook van het type website af.

Het is wel aan te raden om een tijdje met een chatbox te testen. Doe dit gedurende minimaal vier weken en maak dan een analyse.

Een chatbox op je website integreren

Wil je starten met chat op je website? Dit begint met het zoeken naar een goede chatbox. Er zijn verschillende soorten software of (online) diensten die dit aanbieden. Je moet ook rekening houden met de drukte op een live chat. Uit onderzoek blijkt dat 3 tot 5% van de bezoekers gebruik maakt van de chatfunctie. Dit is ook een beetje afhankelijk van de branche.

Wil je een chatbox op je website, dan heb je verschillende mogelijkheden:

  • LiveChat (plug-in voor WordPress)
  • Smartsupp.com (livechat voor websites)
  • Freshchat (gratis livechat als plug-in)
  • Livechat.com (livechat box voor je website)
  • Chaport (eenvoudige en gratis live chat voor WordPress websites)
  • Userlike (ook weer voor WordPress websites, met Nederlandstalige versie en GDPR compliant)

Er zijn dus verschillende mogelijkheden om een chatbox op je website te integreren. Kijk van tevoren naar de functionaliteiten en de prijzen. Maar ook of ze GDPR-compliant zijn, want het is tegenwoordig erg belangrijk.

Hoe moeilijk is het om een chatbox op je website te krijgen? Dat hangt er helemaal vanaf waar je voor kiest. Ga je voor een WordPress plug-in dan wijst zich dit vaak vanzelf. Online vind je ook goede handleidingen.

Integreer je een chatbox via een van de betaalde aanbieders of bureaus? Dan wordt de integratie vaak voor jou gedaan. Handig wanneer je niet zo technisch bent aangelegd.

Een automatische chatbot

Het is altijd aan te raden om een chatbox met automatische chatbot te nemen. Je kunt immers niet 24 uur per dag de live chat bemannen. Dit zou teveel van jou als ondernemer of beheerder vragen. Bovendien is het inhuren van personeel of een zzp’er veel te duur.

De meeste chatboxen zijn voorzien van een automatische chatbot, toch is het aan te raden om hier nog even goed op te letten. Overigens kun je de chatbot instellen hoe je zelf wil. Je kunt hem laten reageren op veelgestelde vragen, en automatisch antwoord laten geven wanneer de gebruiker een bepaald zoekwoord intypt.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met veelgemaakte typefouten. Voer deze ook in de automatische chatbot in, hiermee voorkom je dat gebruikers de verkeerde antwoorden voor hun neus krijgen.

De kosten met betrekking tot chatmarketing

Chatmarketing is zeer effectief, je zou het op zijn minst uit moeten proberen. De vraag is natuurlijk wat chat marketing in zijn totaliteit kost.

De grootste kosten zitten hem in de aanschaf van een chatbox en het onderhoud hiervan. Wanneer je een gratis plug-in gebruikt ben je natuurlijk een stuk goedkoper uit, maar dan nog moet je de chatbox en de chatbot onderhouden en regelmatig aanpassen.

Een professionele chatbot kost vanaf € 50 per maand. Laat je een chatbox met automatische chatbot door een bedrijf integreren, dan moet je rekenen op een prijs vanaf € 200. Mogelijk komen er ook nog maandelijkse kosten bij, waarbij de prijs rond de € 30 tot € 60 per maand ligt. Het is dus goed om vooraf alle prijzen met elkaar te vergelijken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven