Converterend communiceren doe je zo

Is je inhoud aan het converteren of levert het weinig op? Ondanks alle goede bedoelingen communiceren veel bedrijven op een verkeerde manier richting het publiek. Vaak is het wel mogelijk om mensen aan te trekken en te betrekken, maar lukt het niet om de klantconversies omhoog te krijgen.

De onderkant van de verkooprechter is belangrijk: het bepaalt of iemand aankoopt (of juist niet). Juist in dit laatste gedeelte is converterend communiceren ontzettend belangrijk.

Wanneer je 1000 paginaweergaven per maand ontvangt en slechts twee of drie verkopen realiseert, dan moet je niet af blijven wachten. Ontdek manieren om beter te converteren.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Alles over het publiek weten

Door inzicht te krijgen in het publieksgedrag weet je waarom ze op je website uitkomen. Maar er is wel een verschil tussen publiek en doelgroep. Het publiek is zeer algemeen, vrijwel iedereen kan een website of webshop bekijken. De doelgroep bestaat uit potentiële klanten. Dit zijn mensen die baat hebben bij -of behoefte hebben aan- je product of dienst.

Converterend communiceren begint met het analyseren van publieksgedrag en het samenstellen van de doelgroep. Sommige ondernemers verrichten een psychografisch onderzoek. Dit lijkt misschien ver te gaan maar hiermee loop je vooruit op concurrenten.

Waardevolle en levensveranderende informatie delen

We gebruiken het internet om verschillende redenen. Omdat we het leuk vinden, het laatste nieuws willen lezen of in contact willen blijven met vrienden en familie. Zoekmachine Google heeft een ander doel: veel mensen gebruiken dit omdat ze met een probleem worstelen. Ze zijn op zoek naar bepaalde informatie, willen een aankoop doen, zoeken een oplossing voor hun probleem of lijken zich ergens zorgen over.

Converterend communiceren gaat over het delen van waardevolle en vooral levensveranderde informatie. Dit is namelijk de eerste stap om de doelgroep naar de website trekken.

Het delen van informatie kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via blogs op de eigen site, op gastwebsites of misschien wel middels een advertorial of advertentie. Ook social media is hier een goede keuze in. En het kan zelfs middels e-mailmarketing.

Hoe dan ook, je moet bezoekers naar je website zien te trekken. Hoog In Google staan helpt hierbij en dat is echt waar.

Overtuigingskracht is belangrijk

Allereerst leg je verbinding met het publiek. De meeste bedrijven zijn in staat om een emotionele band met het publiek op te bouwen. Ze weten middels waardevolle content het publiek te inspireren en motiveren.

Overtuigingskracht is een onmisbaar onderdeel van marketing. Het helpt het publiek een beslissing maken, en als het goed is ten gunste van jouw bedrijf.

Ik hoop dat je de volgende stappen succesvol hebt doorlopen:

  1. Alles over publiek en doelgroep weten
  2. Een kanaal vinden om inhoud te verspreiden

Is het gelukt? Laten we dan nu starten met converterend communiceren.

Maak je verhalen persoonlijk

Wil je communiceren op een manier die converteert, betrek het publiek dan bij je bedrijf. Dit doe je middels het delen van persoonlijke verhalen. Nee je gaat niet schrijven wat je afgelopen vakantie hebt gedaan. En ook niet hoe je relatie loopt. Daarnaast zijn veel mensen niet geïnteresseerd in je werkzaamheden van de afgelopen maand.

Dat bedoel ik niet met persoonlijke verhalen. Maar wat is het wel? Wanneer je een blog of artikel schrijft, is het praktisch om je verhaal middels persoonlijke anekdotes kracht bij te zetten.

Een kapper zou kunnen vertellen dat hij dit haarverfmerk bij drie verschillende klanten heeft uitgeprobeerd en dat de kleur anders bleek uit te pakken. En de ondernemerscoach kan laten zien hoe ze jarenlang heeft geworsteld met het ondernemerschap.

Je zou ook kunnen denken aan ervaringsverhalen van klanten. Maar let op, dit moet niet op een soort review lijken. Wanneer je een verhaal vertelt waarvan er al duizenden zijn, dan komt het niet overtuigend over.

Bied waarde aan het publiek aan

Ik heb eerder al gezegd dat je waardevolle en levensveranderingen inhoud moet delen. Hier wil ik nog een keer op terugkomen, want dat is waar het bij converterend communiceren om draait. De lezer moet overtuigd raken van de voordelen van je product of dienst.

Je begint met het probleem naar voren schuiven. Laat zien dat je weet waarom de bezoeker op je website is uitgekomen. Of waarom hij zich heeft geschreven voor de nieuwsbrief, of de advertorial leest.

Het goed om niet alleen aan te tonen dat je een oplossing biedt en kunt helpen, maar ook dat je dit daadwerkelijk doet. Dus iets aan waar het publiek waarde aan hecht. Ik heb het hier niet over gratis weggevertjes, maar een daadwerkelijke oplossing voor het probleem.

Je vraagt je vast af wat dit is. Daar hoef je niet zo lang over na te denken, want mensen komen niet voor niks op je website uit. Dat doen ze omdat je de potentiële oplossing in handen hebt.

Ben je slotenmaker en heeft een bezoeker je in Google gevonden via een blog dat over een kapot slot gaat? Laat de oorzaken van kapotte sloten zien. Werk vervolgens naar de oplossing toe: reparatie of vervanging. En uiteraard schuif je jouw diensten naar voren. Maar niet te opvallend, want je wil gewoon helpen.

Ben je bang dat gratis tips weggeven ervoor zorgt dat het publiek niks meer met je te maken wil hebben? Nee, want bedrijven die behulpzaam zijn kunnen op empathie van het publiek rekenen.

Een call to action

De laatste stap in converterend communiceren is een oproep tot actie. Dit wordt ook wel call-to-action (CTA) genoemd. Gebruik een duidelijke knop (button) om het publiek aan te zetten tot actie. Maar een knop alleen is niet voldoende, meestal helpt het om een stukje tekst hierboven of onder te plaatsen.

Maak de oproep tot actie niet te opdringerig. Natuurlijk zou je het kunnen proberen met “Koop nu anders laten we je computer ontploffen” maar dit wekt niet echt vertrouwen op. Hoe zet je mensen aan tot actie? Dat kan op verschillende manieren, maar je zou aan een tijdslimiet kunnen denken. Bijvoorbeeld 30% korting wanneer je vóór 7 november iets bestelt (ik weet niet in welke maand je dit artikel leest, dus dit kan misschien een beetje raar overkomen). Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te zijn. Bied zeker niet teveel opties aan, dit zorgt voor verwarring. Wanneer je publiek verward is dan zal het bijna altijd weigeren. Help de bezoeker bij het maken van de juiste keuze. Leg uit wat hij moet doen om tot aankoop over te gaan.

Gebruik emoties

Het lijkt misschien vreemd om emoties in je CTA te stoppen, maar dit werkt heel converterend. Je hoeft geen huilende emoticons te gebruiken, en je hoeft ook niet te vertellen dat je de hypotheek niet meer kan betalen. Gebruik in het laatste gedeelte van de tekst, of dit nu om een e-mail, webtekst of advertentie gaat, een kort emotioneel verhaal.

Dit helpt het publiek om zich met jouw bedrijf te identificeren. Dit zet ze aan het denken: met jouw product of dienst gaat hun leven er een stuk anders uitzien.

Heb je ontelbare keren een poging gewaagd tot converterend communiceren en heeft het weinig opgeleverd? Nooit bij de pakken neerzitten! Ik ga jou helpen om beter te communiceren met je doelgroep, waardoor dit meer omzet oplevert. Neem contact op en we praten hierover.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?