Een minimum factuurbedrag, is dat nou wel verstandig?

Wanneer je een winkel binnenloopt om iets van één euro te kopen dan ben je gewoon welkom. Bij de meeste webshops kun je ook iets van een euro bestellen, zonder dat de webwinkel je weigert. Bedrijven die diensten aanbieden doen dit vaak anders. Ze hanteren een minimum factuurbedrag. Je moet bijvoorbeeld minimaal € 100 uitgeven, anders ben je niet welkom.

Twijfel je of je een minimum factuurbedrag moet hanteren? Dit heeft zowel voor- als nadelen. Het is heel belangrijk om klanten niet weg te jagen, want ze kunnen je bedrijf laten groeien. Laten we daarom een goede keuze maken.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het nadeel van lage factuurbedragen

Elke factuur die je als ondernemer op moet stellen kost tijd en geld. Zelfs wanneer dit geautomatiseerd gebeurt moet je er wel geld in steken. Wanneer de klant netjes betaalt is dit geen probleem. Maar je hebt ook klanten die te laat of helemaal niet betalen.

Dan zit je wel met een probleem wanneer het om een laag factuurbedrag gaat. Het versturen van herinneringen en aanmaningen kost extra tijd en dus ook geld. Maar dat is nog niet alles, uiteindelijk krijg je met incassokosten te maken. En misschien ook wel de gang naar de rechtbank.

Lage factuurbedragen financieren is relatief duur. Stel dat je uiteindelijk je geld niet krijgt. De klant is failliet en van een kale kip kun je niet plukken. Dan heb je voor die factuur van € 5 een hoop moeite gedaan, maar vooral veel financiële schade.

Zelfs wanneer je die € 5 toch krijgt, en de klant moet de gemaakte kosten financieren, heeft dat je uiteindelijk veel frustratie en tijd gekost. Wanneer het om een factuur van € 5000 gaat, voelt het toch beter aan om hier zoveel tijd in te steken. Het levert minder frustratie op en het kost naar verhouding ook minder geld.

Een minimum factuurbedrag is vaak niet klantvriendelijk

Richting particulieren kun je het eigenlijk niet maken: een minimum factuurbedrag. Iedereen zou zich als klant welkom moeten voelen. Toch doen sommige winkels, horecazaken of andere bedrijven hebt. Ze hebben het dan over een minimum bestedingsbedrag. Of een minimum bestelbedrag, dat je bijvoorbeeld bij de Albert Heijn ziet.

In sommige gevallen kun je dit verantwoorden. Bijvoorbeeld de Albert Heijn, die gaat echt niet een enkel pakje kauwgum thuisbezorgen. De gemaakte kosten zijn dan veel te hoog, bovendien is dit niet milieuvriendelijk.

Elk bedrijf mag zelf bepalen of het een minimum bestedingsbedrag hanteert. Richting consumenten ben je niet zo klantvriendelijk bezig, tenzij je het dus kunt verantwoorden. In dit geval moet je die verantwoording goed afleggen zodat de klant hier begrip voor kan hebben.

Een minimum factuurbedrag richting andere ondernemers is vrij gebruikelijk. Maar kan een drempel voor startups of kleine ondernemers zijn, waardoor ze geen zaken met je willen doen.

Zo kies je het juiste minimale bestedingsbedrag

Het is voor ondernemers vaak lastig om te bepalen welk minimum ze op het factuurbedrag aanhouden. Kijk eerst eens wat het kost om een factuur op te maken. Waarschijnlijk zal dit op een paar cent per factuur uitkomen, tenzij je alles handmatig aangemaakt. Dan kom je misschien wel op 7 euro per factuur uit.

Wanneer je merkt dat de kosten voor het maken van de factuur (calculeer het versturen van een herinnering of aanmaning hierbij in) hoger ligt dan het bestedingsbedrag, dan zou je met een minimum kunnen werken.

Maar er kan ook een andere reden zijn om voor een minimum te kiezen: het weren van bepaalde klanten. Bijvoorbeeld klanten die zo min mogelijk uit willen geven, terwijl je veel werk moet verrichten.

Goed, welk minimaal bestedingsbedrag zou je moeten hanteren? Dat hangt een beetje van de waarde van je producten of diensten af. Mijn advies is om het goedkoopste product of dienst erbij te nemen, en de prijs maal twee te doen.

Mijn goedkoopste dienst is € 15 voor het redigeren van een stuk tekst. Dit heb ik maal twee gedaan, waardoor het minimum factuurbedrag op € 30 uitkomt.

Kan ik een hogere minimum hanteren?

Je bent er altijd vrij in om zelf het minimum bepalen. Hier zijn geen vaste regels voor en dit is ook niet wettelijk vastgelegd. Elk bedrijf mag hier een keuze in maken. Je zou bijvoorbeeld als minimum bestedingsbedrag € 100 kunnen hanteren, of misschien wel € 200. Maar bedenk dat je hier andere ondernemers of klanten mogelijk mee wegjaagt!

Valt dit onder discriminatie?

Soms wordt gedacht dat minimum factuurbedragen onder discriminatie valt. Maar dit is niet zo, ondernemers mogen zelf bepalen met wie ze zaken doen. Ze mogen klanten weigeren, al moet voor de klant duidelijk zijn waarom dit is. Het weigeren mag niet op basis van huidskleur, geslacht of inkomen zijn.

Wanneer je als bedrijf duidelijk aangeeft wat het minimum bestedingsbedrag is, dan mag je dit gewoon toepassen. Het is geen discriminatie want de regel geldt voor alle klanten, ongeacht hun achtergrond.

Maar let op wanneer je een minimum hanteert voor vrouwen. Terwijl mannen geen minimum hoeven te besteden. In dit geval ben je wel aan het discrimineren. Dus: geef duidelijk aan voor hoeveel de klant minimaal moet kopen en dat dit voor iedereen zo geldt. Je zou het dus in je algemene voorwaarden op kunnen nemen of op je tarievenkaart of website kunnen plaatsen.

Tip: we hanteren een minimaal bestedingsbedrag van € 30. Wat we doen? Ondernemers helpen in hun online groei. Heb je al kennis gemaakt met de voordelige tarieven? Vraag de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?