Conversie optimalisatie, 5 manieren om te starten met CRO

Bijgewerkt: 14 november 2022

Het is geweldig om bovenaan in zoekmachines te staan. Maar het is nog beter wanneer je website voor je werkt. Het moet een hogere omzet realiseren. Laat je website het meeste werk uitvoeren en genereer meer leads en een omzet waar je zelf van staat te kijken. Dit doe je met conversie optimalisatie.

Er wordt ook wel gesproken van conversieratio-optimalisatie (CRO). Dat is hetzelfde en het maakt niet uit hoe je het noemt, wel hoe je het aanpakt.

Veel marketeers richting zich alleen op zoveel mogelijk verkeer naar je website realiseren. Natuurlijk is dit onmisbaar, maar je wil op den duur groeien. Dat doe je niet met alleen met meer websitebezoekers maar óók met conversie optimalisatie. En dat is iets dat marketeers vergeten. Laten we hier eens wat dieper induiken.

Laat bezoekers een actie voltooien

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Conversie betekent dat een bezoeker een actie uitvoert. Dit kan het invullen van een formulier zijn, maar ook een aankoop doen of een offerte aanvragen. Of misschien wel inschrijven voor de nieuwsbrief. Zelfs het doorklikken naar een andere webpagina valt onder conversie.

Conversieratio of conversiepercentage gaat over het percentage bezoekers dat een actie uitvoert. Of laten we eerlijk zijn: de actie voltooit. Want iemand kan dan wel een webformulier invullen maar wanneer deze niet op de verzendknop klikt dan is er nog steeds geen actie voltooid.

Waarom je aan conversie optimalisatie moet doen

Misschien krijg je veel verkeer op je website. Bij voorkeur uit zoekmachines (organische zoekresultaten). Dit zou helemaal geweldig zijn, want een hoge positie in Google levert je tot duizenden extra bezoekers per dag op. Het kan ook dat je adverteert in een zoekmachine of in een netwerk. Of dat je bezoekers via social media binnenkrijgt.

Al die bezoekers zijn leuk, maar leveren ze ook wat op? Het is verkeerd om bij veel bezoekers direct naast je schoenen te gaan lopen. Dat mag je pas doen wanneer zoveel mogelijk bezoekers een actie voltooien.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Door aan conversie optimalisatie te doen. Doorloop het stappenplan en ontdek hoe makkelijk het is om je conversieratio omhoog te brengen.

1. Ken het gemiddelde conversiepercentage

Het is zinloos om een conversieratio van 5% te willen halen, terwijl het gemiddelde binnen je branche veel lager ligt. Het gemiddelde conversiepercentage ligt tussen de 1% en 5%. Dit is een beetje afhankelijk van de branche en het aanbod producten of diensten.

De conversieratio op gezondheid ligt tussen de 3% en 6%. Maar voor mode ligt dit juist een stuk lager. Zit je in de B2B- markt? Het conversiepercentage ligt hier tussen de 2,2 en de 4,4%. Hieronder nog enkele voorbeelden.

  • Sport en recreatie: 1,70%
  • Woonaccessoires: 2,16%
  • Elektronica: 2,25%
  • Cadeauartikelen: 2,30%
  • Food: 2,39%
  • Mode: 2,47%
  • Huishoudelijke apparatuur: 2,52%
  • Keukens: 2,65%
  • Dieren: 3,30%
  • Makelaars: 3,40%
  • Gezondheid: 3,63%
  • Kunsten en ambachten: 3,75%
  • Reizen: 3,98%
  • Baby en kind: 4,01%
  • Financieel: 4,17%
  • Huis en tuin: 4,26%
  • Horeca: 4,75%
  • Advocaten: 7,46%
  • Auto’s: 7,86%

2. Meer verkeer naar je site

Binnen conversie optimalisatie zijn twee dingen belangrijk:

  • Het aantal bezoekers op je website
  • Het percentage bezoekers dat een actie voltooit

Je kunt de conversieratio vaak niet hoger krijgen dan het marktgemiddelde. Maar je kunt wel zorgen voor meer omzet. Dit doe je door het aantal bezoekers op je website te verhogen.

Middels SEO (zoekmachine optimalisatie) realiseer je een hogere positie in de organische zoekresultaten. Wanneer je op nummer één op een bepaalde zoekterm staat kan dit tot 45% van het zoekverkeer opleveren. Een geweldige manier om je omzetcijfers omhoog te jagen.

3. Zorg voor een betere aanbieding

Merk je dat je conversiepercentage lager ligt dan gemiddeld? Doe dan aan conversie optimalisatie. Verbeter het aanbod. Zorg dat dit kwalitatieve, goedkoper of leuker is dan dat van concurrenten. En nee, het heeft geen zin om duurder dan je concurrent te zijn waarbij je service slechter is of dat het geen betere resultaten dan de concurrent biedt.

Denk eens na of het aanbod wel bij je doelgroep past. Of andersom, misschien ligt je focus op de verkeerde doelgroep. Probeer je rollators aan jongeren te verkopen, of skateboards aan senioren? Dit zijn twee grote voorbeelden van een verkeerde doelgroep versus aanbod.

Ik zag eens een bedrijfje dat producten verkocht en hierbij de focus had liggen op ‘introverte ondernemers’. Maar het product had helemaal niks met introversie te maken, want ook extroverte ondernemers zouden baat bij dit product hebben. Doordat de focus op een te kleine en ook verkeerde doelgroep lag, ging het bedrijf uiteindelijk failliet.

3. Maak je landingspagina’s beter

Sommige landingspagina’s trekken veel verkeer maar doen weinig. Dit komt omdat de inrichting niet goed genoeg is.

Eerst even over een landingspagina, want velen denken dat dit altijd bij een advertentiecampagne hoort. Natuurlijk, in de basis leidt een advertentie naar een landingspagina. Met deze pagina kan ook verkeer vangen via social media, een e-mailcampagne, nieuwsbrief of uit organische zoekresultaten.

Een goede landingspagina is voorzien van een geweldige titel, een korte beschrijving omtrent het aanbod en een call to action waardoor bezoekers niet kunnen weigeren. Versterk de content middels foto’s, icoontjes of misschien wel een video. Maar overdrijven dit niet, de pagina moet er zeker niet te vol uit gaan zien.

Het is belangrijk dat de bezoeker die op de pagina terechtkomt, niet wordt afgeleid. Voorkom dus dat deze naar andere pagina’s klikt. De beste landingspagina houdt de bezoeker vast en weet hem te overtuigen om een actie uit te voeren.

4. Denk eens over een chatbot na

Wanneer je duurdere producten of diensten aanbiedt dan hebben mensen meer tijd nodig om na te denken. Misschien lopen ze met vragen rond en kunnen het antwoord niet op je website vinden. Of ze willen die moeite niet doen. Dan zou een chatbot je hiermee kunnen helpen.

Stel een chatbot zo in dat hij automatisch antwoord geeft op de meest gestelde vragen. Meestal werkt een chatbot omtrent een aantal belangrijke zoekopdrachten of focuswoorden. Wanneer de chatbot geen antwoord op de vraag kan geven, is het belangrijk dat je zelf zo snel mogelijk contact opneemt met de bezoeker. Laat deze niet wachten, want dat geeft hem de kans om bij de concurrent te kijken.

5. Prijzen op je pagina: wel of niet doen?

Inzicht in de prijzen kan je omzet maken of breken. In een webshop is het gebruikelijk om de prijzen te tonen, en zelfs verplicht. Maar wanneer je op maat geleverde diensten levert of B2B werkt, dan heb je vaak de keuze.

Prijzen op je pagina vermelden voorkomt een hoop loze offerte-aanvragen. Maar het kan ook bezoekers wegjagen. Bovendien mis je de kans om een passende aanbieding te doen. Vermeld alleen prijzen wanneer je zeker weet dat je goedkoper dan je concurrent bent. Of wanneer je voldoende klanten hebt en het niet uitmaakt wanneer je er (een paar) misloopt.

Wil je dat mensen een offerte voor maatwerk aanvragen? Zorg er dan voor dat het aanvragen zeer makkelijk verloopt. Bijvoorbeeld middels een eenvoudig formuliertje. Het is vervelend wanneer de bezoeker heel veel gegevens moet invullen.

Vermeld eventueel een telefoonnummer op je website, maar doe dit alleen wanneer je het aankan om meerdere telefoontjes per dag te beantwoorden. Het is net zo vervelend wanneer de bezoeker belt en niemand aan de lijn krijgt.

Nog meer tips

Vind je conversie optimalisatie interessant en wil je hier meer over weten? Een van mijn andere tips is dat je meer moet bloggen en betere bestemmingpagina’s moet ontwerpen. CRO is onmisbaar voor elk bedrijf, van grote ondernemingen tot de zzp’er.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je conversie? Neem dan zeker contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven