Vanaf medio 2023 is het oude Google Analytics niet meer beschikbaar. Elke website die eerder gebruik maakte van Universal Analytics Property’s moet verplicht overstappen naar Google Analytics 4 (GA4). Het is een nieuwe manier van meten waar sommigen helemaal weg van zijn, terwijl anderen het niks vinden.
Het instellen van GA4 kan voor een leek vrij lastig zijn. Dit komt omdat zowel het installeren als de statistieken er niet heel logisch uitzien. Hulp nodig bij het installeren van Google Analytics 4? In 7 handige stappen leer je hoe dit moet.
Het verschil tussen GA4 en UA

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
- GA4 = Google Analytics 4 (vanaf juli 2023)
- UA = Google Universal Analytics (stopt in juli 2023)
Wanneer je jarenlang met UA hebt gewerkt dan weet je hoe prettig deze tool is. Het geeft je inzicht in de sessies, paginaweergaven, locaties van gebruikers en nog veel meer. Data is afkomstig van gebruikers die op je website uitkomen. Middels cookies worden verschillende gegevens verzameld waaronder locatie (dus stad of dorp), leeftijd en geslacht.
Hier was al enige tijd discussie over, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je privacygevoelige gegevens verzamelt. Daarom was het al langer mogelijk om bepaalde data uit te schakelen. Bijvoorbeeld het verzamelen van gegevens omtrent leeftijd, geslacht of interesses.
GA4 maakt een einde aan de twijfel omtrent de privacywetgeving. Met deze tool meet je de website op een geheel nieuwe manier. Je verzamelt geen gegevens omtrent leeftijd of geslacht. Daarnaast zijn sessies en paginaviews niet langer zichtbaar.
Is Google Analytics 4 dan wel beter?
Voor veel webmasters is het belangrijk om te bekijken welke pagina’s het meest bezocht worden, hoe bezoekers op de website uitkomen en vanaf welke locatie ze dit doen. Dit is namelijk de basis van het meten van een website.
Het probleem met Google Analytics 4 is dat je niet meer zomaar ziet hoeveel bezoekers er op je website terechtkomen. Hierdoor zal de druk ook minder op bezoekersaantallen liggen. Voor de een is dit voordelig, maar velen vinden dit juist jammer. Je wil immers weten hoe populair je website is.
Wel biedt GA4 veel andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld hoe het met interacties op je website zit. Bovendien maak je vrij eenvoudig één of meerdere doelgroepen aan. Je kunt bijvoorbeeld bekijken of bezoekers binnen een bepaalde periode weer terugkomen naar je website.
Dit biedt waardevolle informatie voor marketeers. Maar ook voor de webmaster zelf, want zo achterhaal je of je website bij het publiek goed in de smaak valt.
De betrokkenheid van bezoekers meten
Vroeger werd veel naar bounceratio gekeken. Dit is het percentage bezoekers dat slechts één pagina bezoekt en vervolgens de website weer verlaat. Een hoog bouncepercentage betekent dat redelijk veel mensen na één pagina alweer vertrekken. Dit is vooral slecht wanneer je iets te verkopen hebt. Voor een affiliate website kan dit juist weer goed zijn, al helemaal wanneer bezoekers naar de website van een adverteerder doorklikken.
Met Google Analytics 4 wordt het bouncepercentage veel interessanter. Een bezoeker moet minimaal 10 seconden op de website blijven, wil deze in de statistieken mee worden genomen. Bij GA4 vind je dit gedeelte onder ‘engagement’, waarbij je zelf nog een conversie moet instellen.
Laten we aan de slag gaan met Google Analytics 4.
1. Upgraden naar GA4 of je hiervoor aanmelden
Alle websites die zich vanaf 2021 aanmelden bij Google Analytics krijgen automatisch een GA4 property. Heb je dit eerder gedaan, dan maak je mogelijk gebruik van het oudere UA. Upgraden naar GA4 is betrekkelijk eenvoudig, dit doe je in je account.
2. De code op je website plaatsen
Om data te verzamelen moet je altijd een code op je website plaatsen. Deze plaats je in de header van elke webpagina die je wil meten. De trackingcode vind je onder het gedeelte webstreamgegevens gegevens/algemene sitetag.
Het is mogelijk om GA4 en het oudere UA naast elkaar te laten draaien, zolang dit ook beschikbaar is. Daarom moet je de oude code niet verwijderen.
3. Advertentiecookies uitschakelen
Het is belangrijk om advertentiecookies uit te schakelen. Log hiervoor in op je account en ga naar property-instellingen. Ga naar het gedeelte Gegevensinstellingen en Gegevensverzameling. Kijk nu of Google-signalen uitstaat.
Om de privacy van bezoekers te waarborgen kun je het beste advertentiecookies uitschakelen. Bovendien heb jij ze vaak niet nodig, het is data die Google zelf verzamelt.
4. Het instellen van conversies
Nu komt het lastige gedeelte van Google Analytics 4 instellen: de conversies. GA4 werkt namelijk heel anders dan je van UA gewend bent. Het is dan ook belangrijk om je in dit gedeelte even goed te verdiepen.
- Ga naar het onderdeel Rapportage
- Klik op het gedeelte Alle gebeurtenissen
- Klik op Gebeurtenis maken
Bepaal welke conversie je wil volgen. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker de homepage bekijkt, op de bedankpagina terechtkomt of een contactformulier invult. Stel dat je wil weten hoe vaak je nieuwe blogpost bekeken wordt. Selecteer dan het kopje Parameter. Kies voor Bepalen en vul nu de URL in. Dat is dus de URL van de blogpost die je wil meten.
Wil je meerdere conversies instellen? Ga dan terug naar het rapportagemenu en klik op Conversies. Je kunt nu zoveel conversies instellen als je wil.
5. Maak een koppeling met Google Ads
Steeds meer bedrijven adverteren in Google. Wanneer je dit doet of van plan bent, dan is het praktisch om een koppeling met Google Ads te maken. Het voordeel hiervan is dat je op deze manier het effect van campagnes zeer goed meet. Ook gaat er geen data meer verloren.
Een koppeling opzetten is zeer eenvoudig. Ga naar het gedeelte Beheer en klik op het onderdeel Installatieassistent. Vervolgens ga je naar het onderdeel Koppelen aan Google Ads. Selecteer het account dat je wil koppelen. Vergeet niet om Gepersonaliseerd adverteren inschakelen uit te zetten.
6. Intern verkeer filteren
Wist je dat je met Google Analytics 4 ook intern verkeer kunt filteren? Dit is vooral aan te raden wanneer je je eigen website veel bezoekt, of misschien dat werknemers (of familie) dit doen. In dit geval is het handig om intern verkeer weg te filteren, want het zorgt alleen maar voor vervuiling.
- Ga naar Beheer
- Klik op Gegevensstreams
- Selecteer je website
- Klik op Taginstellingen instellen
- Klik op Intern verkeer definiëren
- Klik op Maken
Je moet nu een naam voor de regel invoeren. Gebruik de gebeurtenisparameter traffic_type. Vervolgens selecteer je onder het gedeelte IP-adres > Overeenkomsttype een operation. Wanneer je specifieke IP-adressen weg wil filteren dan kies je voor de optie ‘IP-adres is gelijk aan’.
Als laatste moet je het IP-adres invoeren. Het kan ook om een adresbereik gaan. Het is aan te raden om eerst je eigen IP-adres weg te filteren en te controleren of je alles goed hebt ingesteld. Dit doe je door je website te bezoeken en tegelijkertijd in GA4 bekijken of je bezoek wordt gemeten. Is dit niet het geval? Dan heb je alles goed ingesteld.
7. Koppeling maken met de cookiebanner
Bovenaan dit artikel heb je gelezen hoe je het plaatsen van advertentiecookies uitschakelt. Misschien wil je Google Signals inschakelen, waarbij Google gegevens van ingelogde gebruikers koppelt met jouw data. Dit is mogelijk, maar alleen met toestemming van de gebruiker zelf. Hiervoor moet je een koppeling met je cookiebanner instellen.
Heb je problemen met het instellen van Google Analytics 4? Vraag ons om hulp.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.