Contentmarketing voor beginners: de ultieme handleiding

Traditionele marketing is de laatste jaren minder effectief geworden. Dit heeft met digitalisering te maken. Contentmarketing is niet alleen effectiever maar ook een stuk goedkoper.

Middels content marketing bied je relevante en nuttige inhoud aan bezoekers en potentiële klanten. Je helpt ze met het vinden van informatie of het oplossen van een probleem. Omdat het weinig kosten met zich meebrengt én goed is voor de bedrijfsresultaten, wordt het steeds meer door grote bedrijven en organisaties toegepast.

Deze marketingstrategie is laagdrempelig en iedereen kan hem toepassen. Als trouwe bezoeker van mijn website ontvang je de handleiding content marketing voor beginners.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom content marketing zo belangrijk is

Bezoekers of potentiële klanten verwachten waardevolle informatie. Die informatie moet op een natuurlijke manier de bezoeker bereiken. Het moet niet kunstmatig, storend of opdringerig overkomen.

Content marketing helpt je bedrijf om klanten aan te trekken. Dit resulteert niet alleen in meer verkeer op de website maar ook een hogere conversie en omzet. Bovendien bouw je hier naamsbekendheid mee op.

Of je nu al een tijdje bezig bent of een nieuwe strategie wil volgen, het is nooit te laat om contentmarketing toe te passen. In deze handleiding krijg je een overzicht van de verschillende soorten content marketing, voorbeelden uit de praktijk en hoe je deze strategie effectief toegepast.

De verschillende soorten contentmarketing

Feitelijk kun je deze vorm van marketing in zes categorieën verdelen. Het is goed om al deze categorieën te bekijken en te ontdekken of een of meerderen hiervan bij je passen.

1. Online content marketing

De bekendste categorie is online content marketing. Dit gaat over teksten, artikelen of blogs die je op je eigen webpagina’s publiceert. Door voor SEO teksten te kiezen scoor je met deze pagina’s hoger in de organische zoekresultaten.

Ook een homepage, de FAQ-pagina en zelfs de contactpagina valt onder online contentmarketing. Het is voor bezoekers van je website direct zichtbaar en de bezoeker haalt hier waardevolle informatie uit.

2. Blogmarketing

Je zou blogmarketing ook onder de vorige kunnen scharen, maar het is toch weer een vak apart. Blogs zijn een krachtig hulpmiddel om meer verkeer naar je website te trekken. Ze bieden de mogelijkheid om te promoten via social media en andere platformen. Bovendien is een blog geschikt voor het creëren van interne en externe links.

Blogmarketing is misschien wel de meest krachtige tool van SEO. Miljoenen blogs domineren de eerste pagina van de zoekresultaten.

3. Social media marketing

Vaak wordt social media marketing als een aparte marketingvorm gezien, maar het maakt onderdeel uit van je contentstrategie. Omdat er wereldwijd meer dan 4,5 miljard gebruikers op social media zijn, is dit een hele goede strategie. Bedrijven investeren veel in het adverteren en de zichtbaarheid op platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn.

4. Infographic contentmarketing

Dit onderdeel bevat alles omtrent afbeeldingen en infographics. De mens is zeer visueel ingesteld en zoekt ondersteuning in afbeeldingen en grafieken. Infographic contentmarketing is dan ook een goede manier om met de doelgroep te communiceren.

5. Video contentmarketing

YouTube richt zich volledig op video-contentmarketing en is hier zeer succesvol in. Het is ook mogelijk om video’s op je eigen website te plaatsen en op deze manier direct en beter met het publiek te communiceren. Deze vorm van marketing werkt vooral goed om complexe onderwerpen beter uit te leggen.

6. Podcast contentmarketing

Na inphographic- en videomarketing kwam er nog een categorie bij: podcastmarketing. Wereldwijd luisteren meer dan 80 miljoen mensen naar podcasts. Het is een laagdrempelige en relatief goedkope manier om verschillende onderwerpen te bespreken.

Elementen om een content marketingstrategie succesvol te maken

Zonder goede strategie zal content marketing niet het succes met zich meebrengen zoals je zou verwachten. Het succes hangt af van de doelgroep (het publiek), merkverhaal, waardepropositie (welke waarde je biedt), doelstellingen en het actieplan.

Laten we dit succesvol inzetten. Hieronder vijf stappen om contentmarketing voor beginners te starten.

Stap 1: bepaal eerst de doelgroep

Je kunt niet zomaar met contentmarketing starten, niet wanneer je beginner of gevorderd bent. Eerst moet je de doelgroep bepalen. Het publiek bestaat niet alleen uit klanten, maar veelal uit nieuwsgierige mensen of toevallige kijkers. Tot de doelgroep behoren ook mensen die je merk, product of bedrijfsnaam al kennen.

Het bepalen van de doelgroep is afhankelijk van het product, de dienst of boodschap die je over wil brengen. Probeer content te creëren voor doelgroepen en niet voor klanten (kopers).

Stap 2: analyseer historische gegevens

Wanneer je website al enige tijd online staat dan is het makkelijk om historische gegevens erbij te nemen. Bekijk hoe bezoekers op je website terechtkwamen. Was dit via een zoekmachine, social media, een podcast of via een advertentie?

Met deze analyse krijg je meer inzicht in de bronnen en bezoekersstromen. Aan de hand hiervan weet je ook welke vorm van content marketing het meest effectief was.

Stap 3: bekijk je bestaande inhoud kritisch

Je hebt misschien al honderden blogs op je website staat en wanneer je het nacheckt heb je misschien wel 1000 Twitterberichten geplaatst. Waren deze ook zo effectief als je gedacht hebt? In veel gevallen niet.

Analyseer en verbeter bestaande inhoud. Dit proces kan je helpen om de slechts presterende content eruit te halen en op deze manier de gebruikservaring te vergroten. De meest succesvolle bedrijven kijken minimaal twee keer per jaar naar hun inhoud.

Stap 4: ontwikkel een contentkalender

Misschien heb je in je hoofd zitten om eenmaal per week te bloggen en dagelijks iets op social media te plaatsen. Misschien wil je ook nog eenmaal per maand een video publiceren. Het zijn wilde ideeën waar je in het begin enthousiast mee aan de slag gaat.

Totdat drukte of andere zaken de overhand nemen. Je vergeet te bloggen, maar je denkt dat je dit volgende week wel in kan halen. Die video maak je over drie maanden wel, dan kun je er gelijk drie tegelijk maken zodat je voldoende contentvoorraad hebt.

Stiekem weet je ook wel dat dit niet gaat werken. Voor je uitschuiven betekent van uitstel naar afstel. Daarom is het goed om een contentkalender op te stellen en je hier aan te houden. Geef in de kalender prioriteit aan bepaalde acties. Sommige acties leveren namelijk meer potentiële winst op.

Stap 5: creëer inhoud

Voor sommigen is dit het moeilijkste gedeelte van contentmarketing, met name beginners hebben hier moeite mee. Maak daarom eerst onderwerpclusters aan. Als je bijvoorbeeld een bedrijf bent dat klusdiensten aanbiedt, dan kun je de volgende clusterpagina’s maken:

  • Badkamerverbouwing
  • Metselwerk
  • Isolatie
  • Aanbouw

Vanuit elke clusterpagina vind je onderwerpen die hierbij passen. Clusterpagina’s maken het je makkelijker om over onderwerpen na te denken.

Probeer vooral relevante onderwerpen te vinden die nuttig zijn voor de doelgroep. Doe hierbij een zoektermenonderzoek en een concurrentieonderzoek. Denk ook eens aan groenblijvende inhoud (evergreen content). Dit is een makkelijke manier van content creëren en het vraagt later weinig onderhoud.

Inhoud creëren voor social media heeft vooral met betrokkenheid te maken. Je volgers willen het gevoel hebben dat je ze persoonlijk aanspreekt, of ze moeten zich in je content herkennen. Dit geldt ook voor andere vormen van contentmarketing.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.