Een LEO-, REO- of SEO tekst? Waarom de eerste twee geen SEO zijn

Bijgewerkt: 29 september 2022

SEO teksten. Je hebt ze nodig om je zichtbaarheid in Google te verbeteren. SEO is geen ingewikkelde wetenschap, maar een serie handelingen om het zoekmachines naar hun zin te maken. En een flinke dosis ervaring.

Onlangs kwam ik in contact met twee vakgenoten die een andere naam aan de term ‘SEO-tekst’ hadden gegeven. LEO-tekst en REO-tekst. Eh… leuk bedacht, maar uiteindelijk is het een slinkse manier om de aandacht van SEO af te leiden. Toch?

Eerst maar even over die LEO-tekst en waarom dit slecht bedacht is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De eerste had een creatieve naam bedacht voor SEO teksten. De benaming die hij gebruikte was LEO-teksten. Maar ja, wie is Leo en waarom geeft hij zijn naam aan teksten mee? Nee, de persoon in kwestie heet geen Leo. De afkorting LEO staat voor Lezers Ervaring Optimalisatie.

Ik moest toegeven dat hier goed over was nagedacht. Dus ik vroeg hem wat dit met zoekmachineoptimalisatie te maken had. Ook over zijn uitleg was nagedacht:

“Je schrijft teksten voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Daarom heb ik het LEO-teksten genoemd”.

Geniaal bedacht, maar hij vergat één belangrijk punt. Wanneer je enkel en alleen voor bezoekers schrijft, zodat ze een goede ervaring hebben, dan spreek je over een UX-tekst. UX staat namelijk voor User Experience (gebruikerservaring).

Nah, daar ging zijn zelfbedachte LEO-tekst, want die benaming was ineens helemaal niks meer waard.

Dan heb je nog de REO-tekst

Dat marketing-people echte creatievelingen zijn, dat is te merken aan de miljoenen blogs die over het internet stromen. Maar ook aan het verzinnen van namen voor SEO-teksten. Iemand had de term REO-teksten bedacht. Aha weer iets nieuws, maar wat is het? REO moet de afkorting zijn van Responsible Expierence Optimazation. In het Nederlands vertaald kom je uit op ‘verantwoordelijke ervaringsoptimalisatie’, aldus de bedenker in kwestie.

Kijk, dat vind ik nóg unieker dan LEO. Het is geweldig om te zien hoe diep men erover nadenkt. Maar het gedeelte ‘verantwoordelijke’ kon ik toch wat moeilijk plaatsen. Gelukkig kreeg ik hier uitleg op:

“Op een verantwoordelijke manier teksten schrijven die de bezoekers aanzetten tot actie”.

Oké. Dus eigenlijk bedoel je dat de gebruiker een goede ervaring heeft wanneer hij de tekst leest? Dat moest inderdaad het geval zijn. “Maar lieve schat, dan heb je het toch over een UX-tekst?” En toen was het stil.

Waarom je niet voor LEO- of REO teksten moet gaan

Of iemand het nou een LEO-tekst, REO-tekst of misschien wel THEO-tekst noemt, het zijn allemaal nietszeggende namen. Wil je hoger in Google staan, dan heb je SEO teksten nodig. Niets meer en niets minder. UX-teksten (want zo zullen we de LEO’s en REO’s maar even noemen) hebben weinig met zoekmachineoptimalisatie te maken.

Toch kunnen die twee elkaar versterken. Een goede gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers langer op een pagina blijven hangen of vaker terugkomen. Dit kan een positieve invloed op je ranking hebben. Maar dit is alleen van toepassing wanneer de tekst hoog in de organische zoekresultaten scoort. Is dit niet het geval, dan heeft UX weinig meerwaarde voor zoekmachineoptimalisatie.

Dus: wil je beter in Google gevonden worden dan ga je voor SEO en niet voor LEO of REO. En THEO en zelfs BEO mogen óók niet meedoen.

De SEOUX tekstschrijver doet het allebei

Ik schreef eerder al wat artikelen over het concept SEO-UX tekstschrijver. Enkele jaren geleden ben ik me hiermee bezig gaan houden. Dit is een mix van gebruiksvriendelijkheid en zoekmachineoptimalisatie. Het resultaat: hoger in Google en hogere conversies.

Maar is het wel nodig om je ook op UX te richten? Ja en nee. Tegenwoordig kijkt Google anders tegen content aan. Een SEO tekst scoort niet zomaar hoog in de organische zoekresultaten. Dit komt omdat Google hem gebruiksvriendelijk vindt. Feitelijk zijn goede SEO-teksten ook gelijk UX-teksten.

Waarom ik het soms dan toch over SEO-UX teksten heb? Omdat we nog vastgeroest zitten in het hele UX-idee, en velen denken dat SEO dood is. Goed nieuws: het is nog springlevend en sterker dan ooit.

Wil je weten hoe we kunnen helpen om meer verkeer naar je website te krijgen? De SEO-diensten bestaan uit verschillende onderdelen, allemaal los af te nemen:

  • SEO teksten
  • Optimalisatie van bestaande teksten
  • Webdesign
  • Linkbuilding
  • Technische optimalisatie
  • Gastbloggen
  • Social media marketing

En nog veel meer. Vraag de tarievenkaart aan, dit geeft een duidelijk beeld van de mogelijkheden en tarieven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven