Zo moet je homepage eruit zien

De homepage of homepagina is de voorkant van je website. Je hebt succesvolle en belabberde homepages, dat is wel iets om over na te denken. Wil je weten hoe je homepage eruit moet zien? In dit artikel 9 tips voor een succesvolle homepage.

Dit is een homepage

Elke website heeft een voorpagina, te bereiken via de directe URL. Voor deze website staat de homepage biancawalraven.nl, voor de meest bekende Nederlandse webshop is bol.com. Alle overige pagina’s liggen hieronder en hebben een andere URL. Bijvoorbeeld:

  • Biancawalraven.nl/contact (contactpagina)
  • Bol.com/boeken (verkooppagina boeken)

De homepage noem je ook hoofdpagina, voorpagina of startpagina. Vaak wordt hij ook simpelweg home genoemd. De homepage geeft altijd een eerste indruk van de website.

Hoe moet je homepage eruit zien?

Er zijn geen specifieke regels of wetten rondom de homepage. Je bepaalt zelf wat erop komt te staan. De inhoud van de voorpagina bepaalt of bezoekers geïnteresseerd zijn of weer afhaken.

Ondanks het ontbreken van regels over de homepage moet een bedrijf zich wel aan een aantal wettelijke verplichtingen houden. Zo zijn veel bedrijven verplicht om minimaal twee contactmogelijkheden en inschrijfnummer Kamer van Koophandel op de website te vermelden. Deze informatie hoeft niet per se op de homepage te staan, zolang de bezoeker het maar ergens terug kan vinden.

Hoe moet je homepage eruit zien? Hieronder vind je 9 tips voor een succesvolle homepage.

1. Maak het overzichtelijk

Misschien wel de belangrijkste tip: je homepage moet overzichtelijk zijn. Bovenaan de pagina laat je direct zien wie je bent, wat je doet of wat je aanbiedt. Maak bijvoorbeeld een kort overzicht van de meest populaire producten (webshop) of omschrijf in het kort je diensten. Zorg dat op deze pagina in één oogopslag duidelijk is wat je te bieden hebt.

2. Korte stukjes tekst

Vermijd lange lappen tekst op je homepage. Bezoekers hebben geen zin om die voorpagina helemaal door te nemen. Heb je veel te vertellen, deel de tekst dan in verschillende blokken op. Werk met afwisselende blokken en kleuren zodat de bezoeker de stukken tekst makkelijker kan scannen. Waak ervoor dat je er een bonte kermis van maakt.

3. Denk aan SEO

Zolang je nog geen grote naam hebt zul je ook via de homepage aan SEO (zoekmachine optimalisatie) moeten doen. Verwerk belangrijke en relevante zoektermen in de tekst op de homepage. Verkoop je bijvoorbeeld dames sportkleding, dan gebruik je de zoektermen ‘dames sportkleding’ en ‘dames sportlegging’ zeker één keer op de homepage.

Wees voorzichtig met het gebruik van teveel zoektermen. Google moet wel nog begrijpen waar je homepage over gaat. Bovendien moet je niet overdrijven met die zoektermen, dit werkt alleen maar averechts. Probeer ook wat backlinks naar je website te krijgen, benader hiervoor relevante sites. Waak ervoor om backlinks te ruilen of ervoor te betalen, dit staat Google niet toe.

4. Unique selling points

Hoe krijg je een homepage nog meer succesvol? Door gebruik te maken van unique selling points, dit zijn onderscheidende voordelen. Bijvoorbeeld een snelle bezorging (morgen in huis), gratis verzending of voordelige tarieven. Plaats die USP’s op de homepage en het liefst een beetje bovenaan. Zo weet de bezoeker direct waar hij aan toe is.

5. Specifieke aanbiedingen

Heb je een speciale aanbieding voor de bezoeker? Zet dit zeker op je homepage neer. Bijvoorbeeld 30% korting op de categorie kinderkleding. Of gratis verzending gedurende de maand mei. Door specifieke aanbiedingen op de homepage te plaatsen zullen bezoekers hier vaker een kijkje nemen.

6. Maak je homepage persoonlijk

Het is belangrijk dat de bezoeker zich direct op jouw website thuisvoelt. Bekijkt hij de homepage? Dan moet hij nog eens extra dat welkome gevoel hebben. Maak je homepage daarom persoonlijk. Spreek de bezoeker op een leuke en persoonlijke manier aan. Gebruik de homepage ook om jezelf in het kort voor te stellen.

Natuurlijk is die voorstel-ronde niet elke website geschikt. Bijvoorbeeld wanneer het om een groot bedrijf met veel naamsbekendheid gaat. In dit geval heeft het geen zin om alle medewerkers voor te stellen. Je zou wel iets van het gezicht achter het bedrijf kunnen laten zien, of in ieder geval wat je/jullie missie is. Dit zijn allemaal zaken die het wat persoonlijker maken.

7. Goede balans tussen tekst en media

Hoe moet je homepage eruit zien, bestaat deze uit tekst, afbeeldingen of video’s? Dit is een vraag die je niet zomaar kunt beantwoorden. Een en ander hangt namelijk van de populariteit van de website en naamsbekendheid af. Gaat het bijvoorbeeld om een website met een grote naam, dan hoeft deze middels de homepage niks aan SEO te doen. Meer afbeelding dan tekst op de voorpagina is dan toegestaan.

Moet de website zich nog bewijzen? Dan zou de homepage uit 300 tot 500 woorden moeten bestaan. Ook dit is weer afhankelijk van de branche of niche. Bij webshops of blogsites is het wenselijk om wat meer met afbeeldingen te doen. Terwijl een dienstgerelateerde website voor wat meer tekst kiest.

8. Een aansprekend design

Natuurlijk is het design ook een belangrijk aandachtspunt. Dit geldt niet alleen voor de homepagina maar voor elke webpagina. Waar je ook voor kiest, zorg voor rust en ruimte. Het is prettig wanneer er hier en daar wat witte ruimtes aanwezig zijn. Hiermee deel je de homepage overzichtelijk op.

Maak gebruik van maximaal drie verschillende kleuren. Zorg dat deze kleuren met elkaar matchen., Oranje, rood en roze samen gebruiken? Dit is een slechte combinatie. Terwijl rood, geel en blauw wel weer goed samen gaan. Let op met felle kleuren, die kunnen veel onrust uitstralen.

Denk ook na over het lettertype. Een sierlijk lettertype wordt veel door vrouwen gekozen en ziet prachtig uit. Aan de andere kant zijn sierlijke lettertypes lastig te lezen.

Vermijd de volgende fouten met betrekking tot het design:

  • Roterende banners – het ziet leuk uit maar leiden je bezoeker enorm af
  • Alles boven de vouw – wees niet bang om informatie onder de vouw te plaatsen, bezoekers zijn echt wel gewend om te scrollen

9. Veilig en snel

Google plaatst al vrij lang snelle en veilige websites hoger in de organische zoekresultaten. Zorg dat de website een korte laadtijd heeft. Verder moet de website voorzien zijn van een beveiligde verbinding (https).

Als laatste moet een website responsief zijn, hij past zich automatisch naar het apparaat van de gebruiker aan. Dit betekent dat de website ook mobielvriendelijk is. Google geeft al enkele jaren aan dat dit zeer belangrijk is. Toch is het geen bepalende rankingfactor, want je komt nog steeds mobiel onvriendelijke websites bovenaan in de zoekresultaten tegen. Maar als Google voor een bepaalde zoekopdracht een keuze moet maken tussen twee websites dan wint de mobielvriendelijke site het.

Meer informatie

Je weet nu hoe je homepage eruit moet zien. Hulp nodig bij het schrijven van je homepage of de inrichting hiervan? SEO tekstschrijver Bianca is je graag van dienst. Ook wanneer het op webdesign, online marketing of social media aankomt. Neem voor meer informatie of de vrijblijvende tarievenkaart contact op.

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy