Een aantal manieren om de bezoektijd op je website te verlengen

Bijgewerkt: 20 september 2022

Ben je wel eens op een website uitgekomen en verliet je hem binnen een aantal seconden? Misschien was de laadtijd te lang, of stond het design je niet aan. Maar het kan ook dat de eerste woorden je niet raakten.

Wanneer bezoekers je website te snel verlaten, dan maak je waarschijnlijk een of meer fouten. Laten we kijken wat de bezoektijd is, waarom je dit altijd in je analyses mee moet nemen en hoe je de verblijfstijd van bezoekers verlengt.

Uitleg over de bezoektijd

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik zag eens een copywriter die dacht dat de bezoektijd hetzelfde is als de bouncerate. Dergelijke mensen zouden niet met ambitieuze klanten moeten werken. Ze hebben namelijk geen verstand van zoekmachineoptimalisatie en kunnen de klant hierdoor schaden.

De bouncerate (of bouncepercentage) is een meting van het aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt. De bezoektijd staat hier los van. In dit laatste geval gaat het om de tijd die een bezoeker op de website doorbrengt.

Nu is het wel zo dat een bezoeker die meerdere pagina’s bekijkt (hoog bouncepercentage) voor een langere bezoektijd zorgt. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Iemand kan ook een enkele pagina bekijken en hier slechts 1 seconde of misschien wel 10 minuten op blijven. De bezoektijd zegt iets over de kwaliteit van je website.

Waarom mensen direct van je website wegklikken

Wanneer je iets in Google opzoekt dan is het heel logisch om op het eerste zoekresultaten klikken. Meer dan 40% van de mensen doet dit. Maar wanneer de website waar je naartoe klikt zeer langzaam laadt, dan word je ongeduldig. Je klikt terug naar Google om het tweede zoekresultaten bekijken.

Dat is al een van de belangrijkste redenen waarom mensen kort op je website blijven: hij is te traag. Eigenlijk zouden alle onderdelen binnen 2,4 seconden geladen moeten zijn. En dus ook zichtbaar voor de bezoeker.

Een andere reden waarom de bezoektijd op je site kort is, ontstaat door een slechte navigatie. Of een nog slechtere inhoud.

Een korte bezoektijd is slecht voor de organische ranking

Misschien was Google in zijn beginperiode een beetje dom, maar hij is door de jaren heen veel slimmer geworden. Zo is de zoekmachine in staat om de bezoektijd te meten. Aan de hand hiervan kan Google bepalen of je website wel interessant genoeg is.

Een korte bezoektijd geeft Google het signaal dat de inhoud van lage kwaliteit is. Wanneer de gebruiker vervolgens op het tweede zoekresultaat klikt en hier langer blijft, dan houdt Google hier rekening mee. Het nummer 2 zoekresultaat wordt naar boven geplaatst en staat nu op nummer 1.

De bezoektijd is natuurlijk niet de enige rankingfactor. Er speelt nog veel meer mee, waarvan veel factoren nog onbekend zijn. Maar het is wel een feit dat een korte bezoektijd, vooral wanneer dit dagelijks voorkomt, matig slecht voor je ranking is.

Het is dus niet zo dat het een grote invloed heeft, want dan zou je op deze manier concurrenten uit kunnen schakelen. Google kent dit trucje en heeft daarom veel andere manieren om te bepalen welke sites het meest nuttig zijn.

De bezoektijd op je website verlengen: enkele tips

Het is belangrijk om bezoekers zo lang mogelijk op je site te houden. Helaas kun je ze niet vastbinden maar moeten ze vrijwillig op je site blijven. Daarom vind je hieronder enkele tips om de bezoektijd te verlengen.

Zorg voor een goede navigatie

De bezoeker wil zo snel mogelijk vinden waar hij naar zoek is. Daarom zorg je voor een duidelijke navigatie op je website. Feitelijk moet de bezoeker binnen 1 of 2 klikken op de gewenste pagina uitkomen. Maak het menu en de navigatie daarom niet te moeilijk.

Creëer inhoud met een geweldig begin

De ongeduldige bezoeker geeft je minder dan 3 seconden om de website te laden. Hij is wat milder met betrekking tot de inhoud: je krijgt 10 seconden om hem te overtuigen. Binnen die 10 seconden moet je de bezoeker verleiden om langer te blijven of door te lezen.

Welke inhoud je ook maakt, zorg dat de bovenkant hiervan verleidelijk is. Probeer de aandacht middels een goede introductie te trekken. Waarschijnlijk weet je ook wel op welke zoektermen je hoog wil scoren. Zorg dat die zoektermen in het eerste gedeelte voorkomen. Niet om Google te overtuigen, maar om de bezoeker te laten zien dat het artikel of de blog ook echt bij zijn zoekopdracht past.

Begin met een open vraag

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen, start dan met een open vraag. Je zou aan de bezoeker kunnen vragen hoe hij afgelopen nacht heeft geslapen. Of waarom het hem/haar niet lukt om af te vallen. Dit zijn open vragen waar de bezoeker even over na moet denken. Hij wordt nieuwsgierig en leest verder.

Een open vraag is een goede haak om de bezoeker vast te houden. Hierna volgen wat zinnen die de pijn van de bezoeker raken. Feitelijk gaat het hier om een stukje psychologie maar het werkt goed om de bezoektijd te verlengen.

Verzin een knallende titel

Misschien is de titel wel het belangrijkste gedeelte van je blog of artikel. Het vat in enkele woorden samen wat de bezoeker kan verwachten. Titels bepalen of zoekverkeer erop klikt. Maar het heeft ook invloed op de bezoektijd. Een slechte titel die van de inhoud afwijkt zorgt voor teleurstelling. Binnen enkele seconden heeft de bezoeker dit in de gaten en weg is hij.

Presenteer een tekst in hapklare brokjes

Wanneer je op een website een lang stuk tekst ziet staan, dan vraag je je af hoe je hier de aandacht bij kunt houden. Waarschijnlijk niet, dus je verlaat de site. Presenteer teksten, blogs of artikelen in hapklare brokjes.

Maak gebruik van verschillende tussenkopjes. Hierdoor kan de bezoeker de tekst makkelijker scannen en bepalen welk gedeelte hij wil lezen. Verdeel hoofdstukken in verschillende alinea’s. Een alinea zou uit maximaal 7 regels moeten bestaan. Iets meer mag ook, maar zorg dan wel voor afwisseling. Bijvoorbeeld korte en langere alinea’s door elkaar.

Maak gebruik van afbeeldingen

Afhankelijk van het onderwerp en de moeilijkheidsgraad kunnen afbeeldingen je helpen om de bezoeker wat langer vast te houden. Met afbeeldingen zet je kracht achter je uitleg. Maar dat niet alleen, mensen zijn visueel ingesteld en vinden ondersteuning in afbeeldingen of illustraties. Je helpt hier de bezoeker mee, waardoor je hem niet wegjaagt.

Als alternatief zou je ook gebruik kunnen maken van video’s. Het voordeel hiervan is dat het bekijken van een video enige tijd van de bezoeker vraagt. Ook nu weer moet de video de bezoeker niet vervelen maar interessante inhoud bieden.

Wees bekend met de zoekintentie van gebruikers

De meeste mensen gebruiken Google om naar algemene informatie te zoeken. Als tweede zoeken ze op merk of naar een specifieke website. Daarnaast zijn er gebruikers die onderzoek doen naar producten, diensten of andere zaken om zo tot een keuze te komen. En als laatste heb je de gebruikers die iets willen kopen. Ze gebruiken zoekopdrachten als ‘Samsung smartphone kopen’.

Wanneer je de zoekintentie van gebruikers kent, kun je hier de content op afstemmen. Dit zorgt voor een betere gebruikservaring en een langere bezoektijd.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven