Commerciële tekst schrijven met voorbeeld

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Op het internet kom je verschillende soorten teksten tegen. Je hebt de informatieve, amuserende of de beschouwende tekst. Commerciële teksten moeten de lezer aansporen tot actie. Bijvoorbeeld de aankoop van een product of het aanvragen van een offerte.

Feitelijk moeten commerciële teksten geld in het laatje brengen. In veel gevallen gaat het om kleine stukjes tekst, ook wel advertentietekst genoemd. Toch is het niet gek wanneer het een hele pagina beslaat.

Voorbeeld van een commerciële tekst

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Van enkele zinnen tot misschien wel duizend woorden: commercieel geschreven tekst heeft geen afgebakende lengte. Zoals je in het voorbeeld ziet heb je korte advertentieteksten die directe opvallen, maar ook lange commerciële teksten waar de lezer meer tijd voor moet nemen.

De tekst geeft een beschrijving van een product of dienst, zonder direct als reclame over te komen. Hopelijk is de tekst een beetje lachoniek geschreven. Zoiets als “dit zijn de feiten maar we blijven er kalm onder, we proberen je niks te verkopen”. Met als doelstelling om natuurlijk wél iets te verkopen.

Kortom: een commerciële tekst is niet opdringerig maar zet de lezer wel aan tot actie.

Een commerciële tekst schrijven: begin daar maar eens aan

Er zijn online heel wat handleidingen voor het zelf schrijven van een commerciële tekst. En ik ben best bereid om je ook die handleiding te geven, maar wel met een kanttekening. Hoe duidelijk de handleiding ook is, commercieel schrijven vraagt om veel ervaring en kennis van de markt. Het is zoiets als een handleiding krijgen voor het vervangen van de motor van je auto. Op papier weet je hoe het moet, maar de praktijk blijkt veel moeilijker te zijn. Het kan zelfs helemaal verkeerd uitpakken waardoor je auto nooit meer rijdt.

Goed, je bent gewaarschuwd en dat geeft mij een goed gevoel. Want ik weet dat je mij er niet de schuld van geeft dat de tekst straks weinig oplevert, of dat anderen je uitlachen.

Handleiding en tips

De eerste stap is het analyseren van de doelgroep. Weet aan wie je producten of diensten wil verkopen. Ontdek welke behoeften de doelgroep heeft, of met welke zorgen of vragen dat ze rondlopen. Sommige potentiële klanten voelen een angst, ook hier kun je goed op inspringen.

Maak een tekst met hierin de sterkste punten van het product of de dienst. Bijvoorbeeld dat de wasmachine een inhoud van 10 kg heeft en hierdoor geschikt is voor grote gezinnen. Of dat de spijkerbroek van de meest sterke stof is gemaakt.

Begin met een opvallende titel die direct het probleem aan moet pakken. Deel de tekst op in verschillende alinea’s en maak ook eens gebruik van een lijstje. Vergeet de tussenkoppen niet, die zijn zeer belangrijk. Lezers scannen de tussenkoppen en kunnen zo bepalen of ze verder willen lezen.

Denk ook over het lettertype, het formaat van de tekst en de kleuren na. De tekst moet niet alleen op computers en laptops goed leesbaar zijn maar vooral op tablets en smartphones. Dus zelfs op de allerkleinste schermpjes.

Publiceer de tekst op een geschikt kanaal. Dit kan op de eigen website zijn, op social media, een gastsite maar ook in een tijdschrift, krant of folder. Promoot de tekst via verschillende marketingkanalen. Denk hierbij aan SEO, SEA of social media.

Structuur van de tekst

Het belangrijkste doel van de tekst is verkopen. Vaak wordt hiervoor de AIDA methode gebruikt:

Aandacht. Trek direct de aandacht van de lezer. Dit doe je middels een opvallende titel maar ook afbeeldingen werken hier zeer goed bij.

Interesse. Het is belangrijk dat het aanbod de interesse van de gebruiker oproept. In het beste geval heeft de gebruiker interesse in het product of de dienst, zelfs wanneer hij hier niet naar op zoek was.

Desire = verlangen. De gebruiker snapt het product of de dienst en heeft in de gaten dat dit veel voordelen heeft. Oftewel: de gebruiker heeft de wens om het product of de dienst te kopen.

Actie. Als laatste moet de gebruiker worden aangezet tot actie. Want ondanks de interesse en het verlangen zal hij nog wat twijfels hebben. Een actie bestaat uit het direct aankopen, want dit mag niet worden uitgesteld. Van uitstel komt afstel, dit moet je zien te voorkomen.

Commerciële tekstschrijver inschakelen

Wanneer het niet lukt om een commerciële tekst te schrijven, dan is er altijd nog de hulplijn. De commerciële tekstschrijver helpt bij het creëren van de juiste content. Hier zijn we je graag bij van dienst.

Op welke manier kunnen we je helpen? Eerst bekijken we of je echt wel een commerciële tekst nodig hebt. Veel bedrijven willen hoog in Google staan, dit staat los van commercie. Wat overigens niet wil zeggen dat een commercieel stukje tekst niet hoog in Google kan scoren, dit is zeker mogelijk!

Maar het is wel belangrijk om verschil te maken tussen de verschillende soorten teksten:

  • Commercieel
  • Informerend
  • Amuserend
  • Activerend
  • Beschouwend
  • Betogend

Een commerciële tekst is zelden amuserend of beschouwend maar zal zich richten op activeren, in combinatie met informeren en vaak ook overtuigen. Tijdens ons contact leggen we hier graag meer over uit, zodat je de juiste keuze maakt.

Wat kost het laten schrijven van een tekst of advertentie?

In de tarievenkaart staat een duidelijk overzicht van de mogelijkheden en kosten. Ondanks dat we de kosten zo laag mogelijk houden (en hiermee als prijsvechter optreden), is het vooral belangrijk wat de tekst uiteindelijk oplevert. Want dat is het kerndoel: commercie gaat over geld verdienen, tegen een zo klein mogelijke investering.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven