Killer content waarmee je opvalt

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Een van de beste marketingstrategieën is content. Zoekmachines vinden inhoud belangrijk, waarbij kwalitatieve inhoud hoog in de zoekresultaten scoort. Met een hoge positie trek je veel zoekverkeer naar je site, dit kan weer leiden tot een hogere omzet.

Maar hoe val je op tussen de groeiende concurrentie? Dat doe je middels killer content. Dit kan van alles zijn, van een beknopte beschrijving van je bedrijf tot een geweldige blogpost. Maar ook een inspirerende foto of opvallende video. Laten we eens gaan kijken wat je allemaal met killer content kunt en welke invloed dit heeft.

Definitie van killer content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Killer content is king! Het zou altijd tot je meest gebruikte marketingstrategie moeten horen. Maar wat is killer content? Het gaat hier om geweldige inhoud die de inhoud van de concurrent overtreft.

Killercontent kenmerkt zich door kwaliteit, kunst en expertise. Dit heb je in alle soorten en maten. Denk hierbij aan een informatieve blogpost, een opvallende afbeelding, inspirerende video of een geweldige homepage. Killer content kan zelfs in advertenties voorkomen of in een nieuwsbrief. Het heeft dus verschillende vormen, maar één ding is duidelijk: het is inspirerend en valt direct op.

Hoe maak ik killer content?

Schrijven, daar draait het om bij het maken van killer content. De één is een geweldige schrijver, de ander bakt er niks van. Hiertussen zijn er nog veel verschillende soorten schrijvers. Voor bedrijven loont het om een goede schrijver aan het personeel toe te voegen, of een externe schrijver in te schakelen.

Het is vooral belangrijk dat de schrijver ervaring heeft met SEO. Velen zeggen dat ze dit hebben, maar kunnen dit niet bewijzen. De website van de schrijver zou toch zeker goed vindbaar in Google moeten zijn, anders is er toch te weinig kennis van SEO.

Schrijven gaat natuurlijk niet alleen over zoekmachineoptimalisatie, hoewel dit een belangrijk punt is. Het gaat ook over het gebruik van krachtige woorden, het boeien van lezers en het aanzetten tot actie.

Doe onderzoek naar de doelgroep

Killer content maken begint met het onderzoeken van de doelgroep. Weet wie het publiek is en welke groep je aan wil trekken. Er zit een verschil tussen deze twee: het publiek hoeft nog niet direct de doelgroep te zijn. Wanneer je het verkeerde publiek aantrekt dan voegt content weinig waarde toe.

Een goede tekstschrijver kent het publiek en de doelgroep. Inhoud van teksten is hierop afgestemd.

De aandacht zien vast te houden

Een goede titel trekt de aandacht in de organische zoekresultaten, of misschien wel op social media. Maar dan ben je er nog niet, want vooral de inhoud moet de aandacht vast zien te houden. De meeste lezers nemen zich niet de tijd om een blog artikel of tekst volledig af te lezen. Daarom is het belangrijk om niet te veel informatie in een tekst te proppen.

Werk ook met spoilers: verklap in het begin of halverwege wat de bezoeker kan verwachten. Wanneer je hier te lang mee wacht dan verslapt de aandacht en vertrekt de bezoeker. Dat moet je zien te voorkomen.

Houd altijd in je achterhoofd: bezoekers of lezers kunnen toekomstige klanten zijn. Behandel hen daarom met respect en weet waar ze naar op zoek zijn.

Eenvoudige teksten doen het beter dan een hoog leesniveau

Ik pleit al jarenlang voor Jip-en-Janneke taal op websites. Hier begon ik rond het jaar 2003 mee, en tot groot succes. Gelukkig zijn er steeds meer overheidssites die dit ook doen. Houd de inhoud van een website simpel. Bezoekers houden er niet van wanneer ze over moeilijke woorden na moeten denken of iets moeten ontcijferen.

Simpel houden betekent niet al te lange zinnen gebruiken, vakjargon vermijden en je richten op de algemene spreektaal. Maar geen straattaal, dat is toch iets anders en daar maak je het publiek niet blij mee.

Doe een zoektermenonderzoek

Hoe bedenk je geweldige onderwerpen voor je killer content? Allereerst doe je dit door het publiek en de doelgroep te kennen. Onderwerpen moeten natuurlijk ook aansluiten bij de website, je merk, product of dienst.

Nog belangrijker is om een zoektermenonderzoek te doen. Sinds de Google Hummingbird-algoritme update wordt gedacht dat SEO dood is. Zoektermen zouden niet meer van toepassing zijn. Dat klopt niet, ook na de Hummingbird- update is SEO en hiermee een zoektermenonderzoek springlevend.

Zoektermen helpen je bij het vinden van de juiste onderwerpen. Maar het helpt ook om hoger in zoekmachines te komen. Het gebruik van zoektermen is niet meer hetzelfde als vroeger, maar het speelt nog steeds een rol. Neem dit mee in je strategie.

Inhoud van hoge kwaliteit is zeer belangrijk

De meeste ondernemers of webmasters staan niet stil bij het belang van content. Inhoud van hoge kwaliteit is ongelofelijk belangrijk. Het maakt hierbij niet uit of het om een zakelijke website, een foodblog of een webshop gaat.

Zonder blogs op je site trek je geen publiek, en doe je dus iets verkeerds. Wanneer je toch blogs of content deelt dan is het belangrijk dat bezoekers je serieus nemen. Ze moeten je zien als expert in je vakgebied. Daarom is killer content onmisbaar.

Houd vooral het doel voor ogen. Wil je de naamsbekendheid vergroten, meer websiteverkeer realiseren of de conversie omhooghalen? Gaat het om het werven van contacten of vind je het geweldig om hoog in zoekmachines gestaan?

We creëren killer content voor verschillende doelgroepen en doelstellingen. Mogen we je hierbij helpen? Neem dan vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven