Afgeschermd gedeelte op website: exclusieve content

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Op steeds meer nieuwssites kom je afgeschermde content tegen. In ruil voor je gegevens (bijvoorbeeld e-mailadres) of een betaling krijg je toegang tot deze content. Dit is een belangrijk verdienmodel voor veel bedrijven geworden.

Een afgeschermd gedeelte op de website is ook een manier om vaste klanten te belonen. Alleen middels een inlog kan de gebruiker de content bekijken. Zo blijf je vaste klanten houden of levert het een hogere omzet op.

Exclusieve content voor abonnees of klanten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een afgeschermd gedeelte bestaat vaak uit exclusieve content. Denk hierbij aan een online leeromgeving voor cursisten. Of bijzondere blogs of artikelen, speciaal voor abonnees. Maar ook informatie voor klanten van een webshop. Dus niet voor willekeurige bezoekers!

De voordelen van exclusieve content

Waarom zou je exclusieve content aan bezoekers of klanten aanbieden? Omdat dit ‘exclusief’ is, dus niet voor iedereen. Hiermee geef je bepaalde bezoekers of klanten voorrang op content. Dit maakt de bezoeker of klant merktrouw.

Meestal zie je exclusieve content op nieuwssites. De belangrijkste nieuwsverhalen staan gratis online, maar voor het bekijken van exclusieve inhoud of interviews is een abonnement nodig. Dit is een belangrijk verdienmodel voor de nieuwssite.

Het kan ook een manier zijn om een mailinglijst op te bouwen. Toon bezoekers exclusieve inhoud in ruil voor hun e-mailadres.

De nadelen van een afgeschermd gedeelte

Wanneer je content afschermt, moet dit ook een duidelijk doel hebben. Afschermen omdat je niet wil dat anderen je website zien? Dan had je nooit een website online moeten zetten. Wanneer de gebruiker niet weet waarom je content afschermt dan jaag je hem weg. Hoe meer bezoekers je wegjaagt, hoe slechter dit voor je reputatie en omzet is.

Een afgeschermd gedeelte achter een betaalmuur kan tot ergernis leiden. Bezoekers zijn niet zo snel bereid om voor exclusieve content te betalen. Ze zoeken eerst of de informatie elders op het internet beschikbaar is. Wanneer dit ook echt zo is, dan ben je de bezoeker en misschien wel de abonnee kwijt.

Nog een nadeel is dat Google afgeschermde content niet kan indexeren. Tenzij je de content slechts gedeeltelijk afschermt, waardoor Google toch nog een stukje kan ‘meelezen’. Niet of slecht kunnen indexeren betekent dat de webpagina nauwelijks tot niet in de organische zoekresultaten scoort.

Enkele methoden om een afgeschermd gedeelte op je website te maken

Steeds meer websites draaien op WordPress. Dat is mooi, want met WordPress kun je heel makkelijk een afgeschermd gedeelte maken. Per bericht of pagina bepaal je of dit openbaar (voor iedereen) of privé (alleen voor administratiearts en editers) zichtbaar is. Maar je kunt de pagina ook beschermen met een wachtwoord. Alleen degenen met het wachtwoord zien de inhoud.

Je moet dit voor elke afzonderlijke pagina of blogbericht instellen. Toch is dit zeer eenvoudig te realiseren. Een nadeel is dat iedereen hetzelfde wachtwoord heeft. Dit is dus niet persoonsgebonden.

Een deel van een bericht achter een wachtwoord zetten

Misschien wil je bezoekers eerst warm maken en dan verleiden tot het aanvragen van een wachtwoord. Door het eerste gedeelte van het bericht te tonen zal de bezoeker nieuwsgierig worden: hij wil meer zien.

Met behulp van de Passter-plugin voor WordPress zet je een deel van het bericht achter een wachtwoord. Er zijn ook plug-ins waarmee je categorieën beveiligt, erg handig voor webshops.

Custom login pagina voor WordPress websites

Wil je een inlogpagina voor klanten maken of exclusieve content tonen? Creëer dan een custom login pagina. Dit doe je met behulp van de Custom Login and Access WordPress Plugin. Na installatie ga je naar instellingen > PA Login & Access. Bij het gedeelte Styling pas je het logo en/of achtergrondkleuren aan. Maar ook de kleur van teksten, knoppen en formulieren. Zo bepaal je hoe de inlogpagina eruit komt te zien.

PressApps Login & Access helpt je bij het aanmaken van een inlogpagina voor abonnees of klanten. Het instellen van de plug-in kan wat lastig zijn, daarom is het goed om hier professionele hulp bij te vragen. Wanneer de plugin een conflict heeft met andere plug-ins dan is het zelfs mogelijk dat je zelf niet meer kan inloggen.

Premium content-blok

Met een betaald WordPress.com abonnement maak je gebruik van het Premium content-blok. Hiermee kun je wekelijks, maandelijks of jaarlijks betalingen innen voor toegang tot exclusieve content. Om betalingen te accepteren moet je Stripe koppelen. Het geld dat je via je website ontvangt komt in je Stripe-account terecht, dit maak je zelf over naar je bankrekening.

Goed om te weten: Stripe accepteert betalingen in grote delen van Europa het Verenigd Koninkrijk, Australië, Hongkong, Japan, Thailand en de Verenigde Staten.

Ook goed om te weten: een betaald WordPress.com abonnement is mogelijk vanaf € 4 per maand. Met het goedkoopste abonnement kun je al betalingen ontvangen.

Extra belangrijk: WordPress.com is niet hetzelfde als WordPress.org. Met WordPress.org regel je alles zelf en heb je een unieke domeinnaam. Websites onder WordPress.com krijgen een subdomein.

De Memberpress plug in

Voor WordPress.org websites is er de Memberpress plugin. Hiermee maak je een login pagina en een betaalmuur, een aanpasbare kassa of een factureringabonnement. Je kunt ook een zakelijk lidmaatschap, digitale downloads of een dashboard voor leden maken.

Een geweldige plugin die helaas niet zo goedkoop is: verkrijgbaar vanaf $ 179 per jaar. Het is dus even kijken of de verdiensten hoger liggen dan de kosten.

Mag je linken naar afgeschermde content?

Het internet is ooit gebouwd voor het delen van informatie. Gelukkig is dit nog steeds het geval, maar wordt content vaker en vaker afgeschermd. Mag je linken naar afgeschermde inhoud? Ja dat mag! De gebruiker zal hierdoor op een inlogpagina of bij een betaalmuur uitkomen.

Je mag echter NIET linken naar het gedeelte achter de inlogpagina of de betaalmuur. Wanneer een URL alleen beschikbaar is voor ingelogde gebruikers of betaalde abonnees, dan mag je die URL niet delen. Je mag ook geen wachtwoord doorgeven. En het is ook verboden om de afgeschermde content te kopiëren en elders te publiceren. Zo simpel is het.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven